כיצד Dropbox שינה את פני בית הספר

כבר עם הקמתו לפני כ-15 שנים קבע בית הספר הזה בפתח תקווה את שילוב הטכנולוגיה כאחד מיעדיו המרכזיים. מאז משולבת הטכנולוגיה כחלק בלתי נפרד מההווי בית הספר;  בהתנהלות הארגונית, בתהליכי ההוראה למידה והערכה ובתחום החברתי-תרבותי של בית הספר.

בפוסט הזה אני רוצה להתמקד דווקא בצד הארגוני.

הסיפור התחיל לפני 4 שנים..

בשנת 2008 עוד לפני שזה היה אופנתי החליטה מנהלת בית הספר לחלק מחשבים ניידים לכל צוות המחנכים, ובזה החלה תהליך מרתק שבסופו של דבר שינה את פני התרבות הארגונית של ביה"ס כולה.

אני זוכרת ששאלתי אותה מה המטרה הסופית שאליה היא רוצה להגיע על ידי חלוקת המחשבים והופתעתי לשמוע ממנה תשובה מחולקת ל-3. אני לא זוכרת בדיוק את המילים שלה, אבל זה הלך בערך כך:

ראשית אני רוצה לייעל את עבודת המורים, לאפשר להם לארגן את תכניות העבודה, לנהל את הבקרה וההערכה על תלמידיהם, לכתוב תכניות עבודה, להכין שיעורים מקוונים – הכל בצורה דיגיטלית, יעילה ונגישה.

בהמשך, היא אמרה, ארצה לעודד עבודה שיתופית בין המורים בכך שישתמשו במחשבים כדי לשתף פעולה בהכנת השיעורים, בארגון מיפויים ובכתיבת תכניות לימודים.

ומטרה נוספת, היא המשיכה, שתהיה לי גישה לכל המידע הזו בלחיצת כפתור, שכדי לדעת מה קורה עם תלמיד מסוים, או מה הם ההישגים בכיתה כלשהו במתמטיקה לא אאלץ להזמין את המורה אלי למשרד ולבזבז את זמנה היקר. אני רוצה להיות מעודכנת באופן רציף בכל תחום ובכל היבט של העשייה של כל מורה וכאמור גם בהתקדמות של כל תלמיד ותלמיד – והכל בלחיצת כפתור.

אז מה את אומרת?  שאלתי אותה –  את רוצה שנתקין להם תוכנת שיתוף במחשבים? לא, היא ענתה.. אני לא רוצה לתת תחושה שהמחשבים מגיעים עם מחיר.. לאט לאט..  השנה הם יתרגלו לעבוד במחשבים. רק אחרי שהמחשבים יהיו חלק בלתי נפרד מחייהם נתמקד בעבודה שיתופית.

וכך היה!

במהרה הורגלנו לראות מורים יושבים בכיתה ובחדר המורים עם מחשבים קטנים וצבעוניים. במפגשי צוות, בישיבות פדגוגיות, באסיפות הורים וגם בכיתה עם התלמידים, המחשבים שיחקו חלק משמעותי.

בסוף השנה  הורחבה תוכנית חלוקת המחשבים והוענקו מחשבים ניידים גם למורים המקצועיים, וכאן התחלנו להתקדם אל עבר החזון של המנהלת.

במהלך ימי היערכות בקיץ הצגנו למורים תוכנה בשם Dropbox , תוכנה שיודעת לסנכרן קבצים בין מחשבים שונים מאחורי הקלעים ובצורה אוטומטית. כל מה שצריך לעשות הוא להתקין בכל אחד מהמחשבים את  התוכנה, ומכאן ואילך – כל קובץ שנשמר באחת מתיקיות ה-dropbox יעבור גם אל שאר המחשבים שהוגדר להם אישור שיתוף בתיקיה המסוימת. עם כל עדכון קופצת הודעה קטנה בסרגל המשימות של כל המחשבים עם גישה לתיקיה זו ובתוכה דיווח על הקבצים שסונכרנו.

המורים התקינו את התוכנה, ובנוסף (ואולי זה היה הדבר החשוב ביותר) מונתה מורה עם ידע טכני רחב להוביל את מהלך הטמעה, והיא אכן עשתה זאת ביד רמה (כפי שנראה בהמשך).

כאמור, המורה שמונתה כמובילת המהלך ישבה עם כל המורים ובנתה ארכיטקטורת שיתוף בית ספרי: הארכיטקטורה עובדת בערך כך:

לכל שכבת מחנכים תיקיה שיתופית שבו הם מנהלים את תוכניות העבודה, המיפויים הכיתתיים, תכנונים וכו,

כנ"ל גם לכל צוותי התוכן, תיקייה שיתופית לצורך עבודה משותפת.

במקביל, שותפים לכל התיקיות הללו המדריכה הפדגוגית של ביה"ס וכן המנהלת.

בהמשך השנה השנה נפתחו תדיר תיקיות שיתופיות ייעודיות על פי צרכי השעה: לקראת תעודות ולקראת ימי הורים פתחה כל מחנכת תיקיה ושיתפה בו את כל המורים המקצועיים המלמדים בכיתה. ולאורך כל הדרך סייע  מ. (המורה המובילה) ותמכה והיתה זמינה בכל היבט טכני שעלה.

הורגלתי לקרוא מיילים שנשלחו לתפוצת המורים כגון אלה.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
17.11.2010  צוות יקר שלום,
לאחרונה עלה צורך בשיתוף של כל הצוות בנושאים מסוים כגון: מתמטיקה, אנגלית, עיתון ביה"ס וכו'. לצורך כך פתחתי תיקיה חדשה הנקראת "שונות" שמשותפת לכולכם. מי שצריך לשתף את כל המורים או לעבוד עם כל המורים ולא עם צוות מצומצם מוזמן לפתוח תיקיה ולהכניס בפנים חומרים.
תודה, מ.(המורה המובילה)"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
17.1.2011  צוות יקר חשוב ונכבד! יום  חלוקת התעודות  ב"ה קרב ובא   .
אני רואה ב- dropbox  שלצערי ישנם מורים ומורות שלא התחילו להקליד הערכות וציונים ,הזמן קצר ועלי לקרוא ולעבור על כל התעודות .אבקש מכולם להזדרז ולסיים .
יישר כוח לכל הצוות  שכן עומד בלוח זמנים  סיים או לקראת סיום ההקלדה .
תודות למורה מ. על עזרתה הרבה וסבלנותה האין סופית לקידום והטמעת ה- dropbox  .יישר כוח!
י. (המנהלת)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
5.5.2011  שבוע טוב לכולם,
כידוע לכם כל מיפוי שאנו עורכים אנו מכניסים לדרופבוקס. לכל נושא יש תיקיה ושם צריך לשמור את המיפויים.
עליכם להכניס את המיפויים של כל המבחנים אותם אתם עורכים בכתות. לאחר ש-י. (המנהלת) תחתום על המבחנים, תראו עותק בדרופבוקס.
תודה רבה לכולכם על שיתוף הפעולה, זה חשוב מאוד להצלחתינו!
אשמח לעזור בכל שאלה.
מ.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
18.3.2012  שלום לכולם
לקראת היציאה לחופשת פסח יום שלישי ד' ניסן 27.3.12 (היום האחרון ללימודים) אבקשכם לעדכן את הדוחות החינוכיים, ההתנהגותיים והלימודיים לתלמידים.
לצורך כך נפתח תיקייה ב-dropbox בשם "דוחות לימודיים מחצית ב' ".
בתודה, י.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

השימוש המושכל והנכון שנעשה בבית הספר במערכת הזו שינה את הפנים הארגוניים של ביה"ס. כל תהליכי התכנון, המעקב, ההערכה, המשוב ודרכי הטיפול הפדגוגיים והטיפוליים נעשו בשיתוף מאורגן ומנוהל. לכל הצוות החינוכי יש נגישות באופן מיידי למידע רלוונטי לתחומו וביכולתו להגיב ולשנות בכל רגע נתון.

היום,  ארבע שנים אחרי חלוקת המחשבים למורים הראשונים, זהו חלק מהתרבות הבית ספרית . ככה הם עובדים וזה מייעל ומשפר את עבודת הצוות ושיתוף הפעולה של כל צוות המורים. זה לגמרי ברור שעם הגעתה לבית הספר על כל מורה חדשה להתקין את תוכנת Dropbox שתאפשר לה עבוד בשיתוף פעולה עם חברי הצוות שלה.

והמנהלת? חלומה התגשם. היא יושבת במשרד ומעודכנת בכל רגע נתון על כל הנעשה בבית הספר. זה מקל עליה ומעצים את עבודתה כמנהלת בית הספר.

ולמה בחרתי לספר לכם את כל זה? ראשית, כי זה תהליך מעניין ויפה. ושנית כי במהלך עבודתי הייתי עדה כל כך הרבה פעמים לרעיונות אירגוניים או חינוכיים מלהיבים שפרצו לשדה עם רעש של עשייה אך לאחר זמן מסוים הרעיון דעך ולא התרחש שינוי לאורך זמן.

מההתנסות של בית הספר בהטמעת מערכת הDropbox למדתי כמה דברים חשובים.

  1. ששינוי ארגוני נעשית בסבלנות ובשלבים. מגדירים חזון ברור ומתקדמים לעברה לאט לאט, בעקשנות ובסבלנות .
  2. ששינוי ארגוני אפשרית רק עם מנהל הארגון מחזיק את הלפיד ומאמין בכל ליבו ביתרונות השינוי. הדוגמה האישית והחזון של המנהל מאד מאד חשובים.
  3. שכדי לקדם שינוי אמיתי צריך לגייס את המורים בטוב, חלוקת המחשבים הווה הבעת אמון משמעותי שאפשר את הצעידה לעבר הגשמת החזון.
  4. התמדה, התמדה, התמדה. לא להוריד אצבע מהדופק. למנות אחראי נאמן להטמעה ולעבוד איתה בעקשנות, לא לוותר!
  5. שאם רוצים באמת, אין זו אגדה.

<span dir=rtl>6תגובות ל‘כיצד Dropbox שינה את פני בית הספר’</span>

  1. היי רותי,
    אהבתי!
    אכן הדברים החשובים שלמדת חשובים מאוד.
    בבית הספר שבו אני עובדת, אנו עובדים כמעט שנתיים עם ה skydry שביונת הדואר. ואכן הכל מתחיל במנהלת שלמרות שהיא לא "פריקית" תקשוב, היא ידעה להפעיל את האנשים הנכונים ולהוביל זאת בבית הספר. כשנקודת המוצא היתה מידע זמין "בלחיצת כפתור" וכן ניהול ידע ושיתופיות.
    המסקנות והתובנות שלך יכולות לשמש הרבה אנשים במערכת החינוך. חשוב מאוד!
    בהצלחה!
    רונית ביבאס

    אהבתי

  2. הי רותי
    זה אכן כלי מופלא, השנה התחלתי לעבוד איתו גם אם תלמידים.
    לפני כמה ימים שאלתי את הבת שלי (עולה לח) איך היא מסתדרת עם עבודה בהסטוריה שהיא צריכה להכין עם עוד ילדה מהכיתה, והיא אמרה ב"לי בעיות, חילקנו את העבודה, אנחנו עובדות כל אחת בזמנה, שומרות בתיקייה שיתופית בdropbox אני רואה כל מה שהיא כותבת והיא רואה את שלי, מידי פעם אנחנו מדברות בטלפון או שולחות הצעות לתיקונים, קבענו להיפגש בסוף החופשה כדי לערוך ולעצב את העבודה "
    מה אפשר להגיד? הדור של היום…..

    אהבתי

  3. רותי , לעניות דעתי, מינוי מורה עם ידע טכני רחב להוביל את מהלך הטמעה ולתמוך בכל מורה באופן אישי הוא
    המפתח להצלחה! משרד החינוך חייב להפנים את העובדה ולהקצות שעות לסוג כזה של "עצמי תמיכה" בית ספריים.

    אהבתי

  4. רותי יקירתי,
    ראשית רציתי להחמיא לך עך אופן הכתיבה הממחיש את ההווייה הטכנולוגית בהתגלמותה.
    הדרך בה פעלה מנהלת בית הספר ראוי להערצה: ההבנה שרק באופן מדורג, שיטתי ועקבי אפשר לאמץ שינויים טכנולגיים -מעורר השראה.
    בבית ספרי אנו אמורים לחולל השנה שינוי. אשמח ברשותך להציג את הפוסט בהשתלמות הראשונה.

    שתהיה לכולנו שנה פוריה וטובה
    ציפי

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.