מחזון למציאות – חדר העיון המקוון של מרכז פסג"ה רחובות

אני גאה ומתרגשת להיות הראשונה בבלוגוספרה שמפרסמת את חדר העיון המקוון של מרכז פסג"ה רחובות.
חדר העיון המקוון הוא תוצר של חזון שנולד לפני שלוש שנים במטרה להתאים את מאגר חומרי ההוראה למקובל במאה ה -21 והינו תוצר של עבודה אינטנסיבית של צוות מרכז הפסג"ה ברחובות.

ואיך אני קשורה לעניין?
בתחילת השנה שעברה הוזמנתי על ידי גילה לוי שבין תפקידיה הרבים היא גם רכזת תקשוב  במרכז פסג"ה רחובות, לפגישה עם מנהלת הפסג"ה דאז סימונה לקסר. בפגישה נכחו גם איילת ברק (מדריכת תקשוב במרכז הפסגה) ויונית חמו, אז סגנית מנהלת והיום המנהלת בפועל .

לחצנו ידיים,היכרות, קצת small talk, ו..תכלס. סימונה מסתכלת עלי ואומרת לי . "תשמעי. מאז שאני מנהלת כאן את מרכז הפסג"ה יש לי חלום. אני אפילו לא יודעת להסביר במילים מה בדיוק אני רואה בחזוני אבל תני לי 15 דקות ואסביר…"

בקצרה אספר שמנהלת הפסג"ה ראתה כיצד בעידן המידע הנגיש באינטרנט דועכת הרלוונטיות של חדר העיון הפיזי ונרקם אצלה חלום להקים חדר עיון מקוון המאפשר נגישות מירבית לידע מקצועי, המעודד אינטראקציה עם צוות המנחים של הפסג"ה . סימונה רצתה להקים סביבה מקוונת אשר תענה על צרכי ההתפתחות המקצועית של המורים והגננות באזור רחובות ויקרב בינם לבין המרכז.

iyun

נוסף לכך עלתה סוגייה של ניהול הידע המצטבר בהשתלמויות.

במרכז פסג"ה רחובות כמו בשאר מרכזי הפסג"ה מפותחים במהלך ההשתלמויות תוצרי ידע רבים חלקם שימושים ואיכותיים. עלתה מחשבה שאת התוצרים האלה כדאי לנהל ולהנגיש לכלל עובדי ההוראה , על מנת שלא יישארו רק אצל משתתפי ההשתלמות.

כאן החלה מערכת היחסים שלי עם הפסג"ה. התחלנו להשתעשע עם רעיונות ופלטפורמות. היגעתי לפגישות בהם ניסינו להגדיר ולאפיין את המושג "חדר עיון מקוון", קיבלתי רעיונות והשראה ונשלחתי הביתה לעשות שיעורי בית.

בתחילת הדרך חשבנו לייעד אזור מהאתר הפסגה למיזם אבל לא הצלחנו לממש באמצעות הפלטפורה את המטרות שהגדרנו.
בהמשך, כאחת שעוסקת רבות עם Moodle ניסיתי להקים את חדר העיון על הפלטפורמה הנ"ל , אבל שוב. אחרי הרבה עבודה ומאמץ ראינו שזה לא זה. היה קשה לאפשר שיתוף של חומרים אשר הועלו על ידי המרצים  בין חדרי העיון השונים  (שכל חדר היה בעצם בנוי על קורס Moodle) וזה היה חוק בל יעבור. אחת המטרות המרכזיות בפיתוח חדרי העיון היה עידוד השיתוף של חומרי הוראה ומידע מקצועי בין הדיסציפלינות השונות.

 בתקופת פסח של השנה הבאתי את אילן בן שמעון, מנהל מרכז התקשורת של מכון מופת (וגם הבוס שלי) לפגישה עם הצוות כדי שינסה לסייע לנו בפיצוח הרעיון. ו… בעזרתו נפל לי האסימון.  בעצם התבגרתי והבנתי משהו חשוב.
שכדי לבנות סביבות הוראה ולמידה עלי להשתמש בפלטפורמה שזה ייעודה.
וכדי לפתח סביבה שמטרתה הנגשה והפצה של תוכן עלי להשתמש במערכת שזהו ייעודה!.. יורקה!?

 קישרתי בין הפסג"ה למכון מופ"ת, הקמנו פלטפורמת WordPress  ייעודי וחרשתי כמה ימים טובים כדי להבין איך המערכת עובדת ועל המגוון האדיר של האפשרויות שהפלטפורמה מאפשרת.  וזה היה רגע הנסיקה. ברגע שהכלי התאים הצוות המריא והצליח להקים מיזם באמת נפלא.

 אז איך פועל חדר העיון המקוון?
כאמור הכל מתנהל על פלטפורמת WordPress המרכז את חדרי העיון המקוונים.
בכל אחד מהחדרים מאורגנים חומרי הוראה ותוצרי השתלמויות אשר מתאימים לשמש כמודלים .
כל "חדר" מנוהל על ידי  הממונה על תחום הדעת במרכז פסג"ה. החדר כולו בנוי באופן המאפשר  שיתופיות בין  בעלי תפקידים ומומחים מתחומי הדעת השונים ,למשל: תוצרי השתלמויות המשלבים היבטים שפתיים והיבטים פסיכופדגוגיים, חומרי הוראה המשלבים מתמטיקה ותקשוב ועוד. בעמוד הראשי ישנן מגוון דרכים להגיע אל כל פיסת מידע שנמצא בחדרי העיון השונים. דרך שם המנהל, דרך הנושא, בעזרת תגיות רוחביות, או על ידי חיפוש.

בעתיד הקרוב, יוקמו רשתות חברתיות מקצועיות בכל חדר אשר ינוהלו ע"י מומחי צוות הבית של הפסג"ה ויאפשרו למידת עמיתים וקשר עם מנחי ההשתלמות מעבר לגבולות מסגרת ההשתלמות.

המיזם הזה הרחיב את יכולותיו ואת תפקידו של כל אחד מאנשי הצוות . הצוות פועל כארגון לומד ומלמד  תוך שיתוף פעולה , בניסיון לפרוץ גבולות ולהרחיב את מסגרות הלמידה של הפיתוח המקצועי .

 אני רוצה לומר שאני גאה שיש לי את הזכות לעבוד איתם. למדתי רבות ואני מאחלת להם שימשיכו להתפתח להגשים חלומות בכל תחום!

ולסיום, הרשו לי להזמין אתכם לבקר ולהתרשם מחדר העיון המקוון של מרכז פסג"ה רחובות
בכתובת http://pisga-rehovot1.org

<span dir=rtl>4תגובות ל‘מחזון למציאות – חדר העיון המקוון של מרכז פסג"ה רחובות’</span>

  1. נחצ'ה היימן כתב בשירו אני ממשיך לשיר : "אני ממשיך לשיר
    אני ממשיך לראות
    אני ממשיך לחלום
    את כל מה שהיה….

    …..כמו מחרוזות תפילה
    של שיר שלא נגמר…."

    הוא בודאי קרא את בכשרונו הנדיר את מחשבותי, תחושותי ומאוויי . שכן , לא יכולתי להביע באופן מדויק יותר את תהליך יצירת " חדר העיו המקוון" עמכם, כל השותפים היקרים.

    אני מודה לכם על הסבלנות והכבוד המקצועי שהענקתם לי בכלל , ובמיוחד כשעדיין לא הצלחתי להביע בדיוק את מה שראיתי בחזוני.

    באמת , מתנה נפלאה לראש השנה . תודה!!!!!!!! שתהיה לכולנו שנה של עשייה חינוכית משותפת תוך שמחה בכלל ושמחת היצירה המאפיינת אתכם.

    אהבתי

  2. בהחלט רעיון מבורך ועבודה מושקעת ויצירתית בבניית הסביבה.
    שיהיה לכולכן שם הצלחה רבה גם בהעשרת התכנים והפעילויות. אין לי ספק שהרבה מורים ימצאו את חדר העיון הזה כבית לצרכיהם.

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.