מהי המשמעות של המעבר למוודל 2 עבורך?

רשומה רגילה

אם מקום עבודתכם, בית הספר, האוניברסיטה או המכללה שבה אתם עובדים עומדת לעבור ל Moodle 2 ממערכת Moodle 1.9 הפוסט הזה הוא בשבילכם!

בימים אלו נערך מרכז התקשורת של מכון מופת להעברת האירגונים והמכללות העובדים עמם ממערכת מוודל 1.9 למוודל 2.5. במסגרת היערכות זו הוצאנו מסמך המפרט את המשמעות והשיפורים של המעבר למערכת החדשה ואני שמחה לשתף חלקים מהמסמך הזה איתכם כאן.

מהי המשמעות של המעבר לMoodle 2 עבורך?

moodle_transition

א. שיפורים בממשק, בתכונות ובקלות האינטגרציה

  1. ערכת נושא + תצוגת תצורה "מכללה": מכון מופת פיתח ערכת נושא מקצועית בעלת חוויית ממשק חזותית משופרת. המערכת פותחה עם חשיבה עיצובית ופדגוגית אשר מכוונות את המרצים ליצירת קורסים בהם תהליך הלמידה מאורגן וברור ללומד.
  2. שינויים בניווט וממשק הניהול: מערכת הניווט שונתה באופן שקל יהיה להתמצא בעמודים הרבים והיא מותאמת למיקום הגולש ומציגה תפריטים שונים לפי ההקשר: רמת אב, קורס, פעילות/משאב.
  3. מעקב אחר למידה: קיים מנגנון המאפשר למרצה לסמן מעקב השלמת למידה עבור כל פעילות או משאב ולקבל מצג של ההתקדמות בקורס במבט אחד.
  4. התניית המשך פעילות: ניתנה אפשרות להתנות מעבר בין שלבי הלמידה של הסטודנטים, כך שסטודנט יחויב להגיש מטלה, לקרוא או לסיים בהצלחה מבדק לפני שתתאפשר לו גישה לשלב הבא של תהליך הלמידה.
  5. רכיב הבוחן שופר משמעותית: מערכת ניהול בוחן שופרה הן בממשק העבודה והן בעושר סוגי השאלות הקיימות. נוספה מערכת ניווט חדשה, מערכת אינטראקציה בין המורה לתלמיד, מערכת משוב עשירה, רמזים, מצבי בדיקה מגוונים, התווספו תבניות לשאלות חדשניות, שמירה אוטומטית של תוכן שאלות פתוחות ועוד.
  6. רכיב המטלה נכתב מחדש: רכיב המטלה מאחד היום את כל סוגי המטלות שהיו אפשריות במערכת Moodle 1.9 ומאפשר למרצה להגדיר את סוג המטלה ואת סוג המשוב בצורה נוחה ויעילה גם לאחר תחילת הפעילות במטלה.
  7. מחווני הערכה: שיפור משמעותי נוסף הינו בהוספת מנגנון הערכה מתקדם למערכת הציונים. מנגנון זה מאפשר הגדרת שקלול ציון על פי מדדי הערכה הנבנים על ידי המרצה (ניתן גם לשתף בין מרצים) ומוצגים לתלמיד בזמן שהוא עונה על המטלה.
  8. שיפור בעבודה הסדירה של פיתוח קורס: בין השאר, שכפול פעילויות, גרירת קבצים אל תוך הקורס, שינוי שם הפעילות בלחיצת כפתור, הוספה והסרת יחידות לימוד בלחיצת כפתור, הוספת פעילויות ומשאבים מתוך תפריט מעוצב הכולל הסברים והנחיות על המהות של כל פריט, ועוד.
  9. התאמה אישית של עדכונים מהמערכת: קיימת אפשרות למרצים וללומדים להגדיר עבור כל פעילות את רמת הדיווח שהם רוצים לקבל מהמערכת ובאיזה ערוץ (הודעות או דואר אלקטרוני).
  10. התממשקות עם מערכות חיצוניות (Repository): התממשקות עם מאגרי מדיה ותוכן חיצוניים המאפשרת שליפה פשוטה במהלך העבודה במערכת. מאגרים לדוגמא: Alfresco, YouTube, Flickr, DropBox, Google Docs, Wikimedia ועוד.

ב. שיפורים בתשתית (טכני)

  1. כתיבה מחודשת של הקוד: הגרסה החדשה נכתבה על פי מתודולוגיית פיתוח מבוססת אובייקטים בהשוואה לגרסה הישנה אשר הייתה מבוססת על סקריפטים. שינוי זה משפר את ניהול המערכת גם בצד התכנותי וגם מבחינת ממשק המשתמש. שילוב תוספים קל יותר, הגלישה מהירה יותר והמבנה נעים וברור יותר.
  2. מעבד התמלילים המובנה: "העורך המעוצב" הוחלף לרכיב מתקדם יותר בהשוואה לקודם. זה יאפשר שיפור חזותי בעיצוב של התוכן ויקל על המרצים בהעברת תכנים מוורד (למשל).
  3. מנגנון ניהול זכויות יוצרים: כל קובץ דורש הגדרה של רמת זכות היוצרים, זה יספק תשתית בעתיד בכל האמור לשיתוף פריטים ופעילויות לימוד בצורה נוחה על פי הגדרת בעל הפריט וזכות היוצרים אשר הוגדרה לפריט.
  4. Enrollment ממוקד ברמת קורס: ניתן להגדיר מנגנוני הרשמה שונים לקורסים שונים על פי הצורך, כלומר: הרשמה עצמאית, הרשמה מבוססת תשלום, הרשמה קבוצתית, הרשמה דרך קובץ גיליון אלקטרוני, הרשמה עצמאית עם רשימת המתנה או עד מספר רשומים מוגדר ועוד.
  5. מסננים ברמת קורס : הגדרות שהיו אפשריות ברמת מערכת כוללת ניתנים להגדרה ברמת קורס.
  6. תמיכה בלמידה ניידת MOBILE : כיאה לעידן שלנו, זיהוי אוטומטי של טאבלט או טלפון חכם והתאמת ערכת העיצוב לפי הזיהוי. מערכת ה-Mobile מאפשר גם עבודה במצב offline (הורדת התוכן למכשיר).
  7. LTI: ממשק לכלי Web 2.0 חיצוניים שהופך את הכלי לפעילות בקורס ומאפשר שימוש בכלים מתקדמים כגון, בלוגים, Voicethread, Ted, ספרים דיגיטליים, Google art Project. מערכת זו מאפשרת גם התממשקות בין פעילויות בקורסים שונים של מערכת ה Moodle עצמה – בין מכללות או באותה המכללה (כולל מעקב למידה).
  8. מנגנן ניהול הרשאות: המנגנון שופר וקל בהרבה לתפעול. נוספו כלי ניהול המאפשרים לבחון את ההרשאות של כל משתמש בכל מצב כדי להבין מה הוא רשאי או לא רשאי לעשות.
  9. דוחות מעקב: קיימים דוחות מעקב מעודכנים המיועדים לMoodle 2 לטובת רכז התקשוב ולמרצים.
  10. My Moodle: אפשרות התאמה אישית לדף האישי של כל משתמש במערכת.

לסיכום, השימוש השוטף בגרסה 2 קל ונוח לעין ערוך מגרסה 1.9. כל מה שנותר הוא רק להבין את ההבדלים ולהתרגל אליהם. מדובר בעניין טכני אשר לאחריו תפחת העבודה של המרצים ותגדל באופן ניכר התועלת מהשימוש במערכת.

תודות לנדב קבלרציק ידידי ושותפי לעבודה, ולאילן בן שמעון, מנהל מרכז התקשורת על תרומתם בכתיבת המסמך

מחשבה אחת על “מהי המשמעות של המעבר למוודל 2 עבורך?

  1. סיגל נעמני

    רותי יקרה תודה על השיתוף
    אך אשמח אם תשלחי לי רשימת אתרים ובהם כלים שיתופיים מקוונים .אם זו לא בעייה
    עבורך
    שלחת לי בעבר ואנני מצליחה לאתר את המייל הנ"ל.
    תודה ושבת שלום
    סיגל

    אהבתי

אשמח לתגובה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s