מצגת לימודית טובה

רשומה רגילה

מוקדם להספיד את ה- Powerpoint…  😉

אומנם בעידן הכלים הפתוחים ישנן לא מעט אלטרנטיבות מדליקות היכולות להחליף את ה PowerPoint הוותיק ככלי להצגת מצגות אבל בכל זאת, כחלק מחבילת האופיס ה-Powerpoint נשארה רלוונטית כתמיד.

לא פעם אני מתבקשת ללמד בהשתלמויות שלי גם שיעור או שניים על ה-Powerpoint  ובפעמים הראשונות הטריד אותי שאני נדרשת ללמד כלי טכנולוגי אבל אין לי עבור הכלי הנחיות דידקטיות שמספקות אותי.

כלומר, אני צריכה ללמד את המורה לבנות מצגת למטרת ההוראה – מצגת שתשמש אותה בשיעור, אבל – האם כל מצגת שמורה מציגה בשיעור אכן ראויה להצגה? האם עצם העובדה שהיא מציגה מצגת הופך את השיעור שלה למקוון? למעניין? מה היא בעצם מצגת לימודית טובה?!

bored

כשחקרתי את הנושא ברשת מצאתי הרבה הנחיות המתייחסות לתוכן ולעיצוב של המצגת.

למשל
**יש לכתוב את נקודות התוכן שבשקף בתמציתיות (לא למלא את השקף בטקסט),
**לא מומלץ להוסיף הרבה איורים ו"רעש" לשקף,
**יש לוודא שיש ניגודיות בין רקע השקף לכיתוב (כלומר בהיר על קהה ולהיפך כדי שיהיה ברור וקריא), ועוד..

כל זה היה טוב ויפה אבל זה לא נתן לי מענה.. האם מורה שתיצמד לכל ההנחיות האלה אכן תיבנה מצגת לימודית טובה??!!

את הפתרון מצאתי בדף שפירסם משרד החינוך "תבנית לתכנון שיעור מקוון".

לפני שאמשיך אציין שיש מספר דגמים טכנולוגיים של ההוראה מקוונת. מדגם של מורה עם מקרן מול תלמידים שאין ברשותם מחשבים ועד למורה המלמדת בכיתה שבו יש מחשב לכל תלמיד  (עידית אבני ואברום רותם – 2008 – מצגת)

כשהמורה עומדת עם מקרן או לוח חכם מול הכיתה היא תלמד ותשתמש בכלים הטכנולוגיים שברשותה בצורה שונה מאשר כשהיא מפעילה את התלמידים במחשבים אישיים משלהם.

בפוסט הזה אני מתייחסת לדגם של מורה שמנהלת שיעור כשבכיתה יש לה מחשב אישי ומקרן והיא מעבירה את השיעור בצורה "פרונטלית" אינטראקטיבית.

כאמור, את התשובה להרהורי על איך להגדיר מהי מצגת לימודית טובה מצאתי ב"תבנית לתכנון שיעור מקוון" של משרד החינוך. בתבנית זה מתבקשת המורה לתכנן את מהלך השיעור בשילוב מחשב ולפרט את מטרות השיעור, קהל היעד וכו..

בחלק של תכנון מהלך השיעור עליה להגדיר מהי מטרת המרכיב משולב הטכנולוגיה שהיא מכניסה לשיעור: האם זהו לצורך

פתיחת שיעור (לגירוי, גיוס מוטיבציה, קישור לידע קודם)?

גוף השיעור (להמחשה, תרגול, הקנייה)?

סיכום השיעור (משוב, סגירה ורפלקציה)?

במילים אחרות אם המצגת משמשת פתיחה מלהיבה לשיעור או ממחישה נושא שאלמלא מצגת היה קשה להמחישו לתלמידים  או מסכמת את השיעור בצורה יעילה – מסתמן שזוהי מצגת לימודית טובה!

ומכאן נפתח לי הדרך ללמד 2 דגמים של מצגת לימודית טובה; לפתיחת שיעור ולסיכום נושא נלמד (ויש עוד..)

obama

1. מצגת לפתיחת שיעור:

מתי מצגת אכן מושכת את תשומת לב התלמידים? מתי היא מגרה את דמיונם ומעודדת אינטראקציה?

את התשובה מצאתי באתר המעולה של אורי אלון "ארגז הכלים של המורה המקוון"

לבנות מצגת הבנויה על קונספט של תמונה לימודית טובה, תמונה מעולמו של התלמיד, אבל יוצרת אצלו תהיות ושאלות, מעוררת בו עניין ומושכת את תשומת ליבו.

את התמונה/תמונות מציגים בצורה מעוררת עניין  – חשיפת התמונה מהחלק לשלם, או על ידי רצף תמונות כביכול לא קשורות, או בצורת חלקי פאזל ועוד.

להלן 2 דוגמאות שמצאתי בזמנו באתר של אורי

icon מצגת לפתיחת שיעור במדעים

icon מצגת לפתיחת שיעור הנדסה

אם נפצח את הרעיון שבא לידי ביטוי במצגות הללו – על המצגת להיות מחולקת ל-3 :
א. גירוי חזותי
ב. הסבר ולמידה
ג. קישור לאמצעי המחשה (סרטון?)

קיבלתי ואני מקבלת פידבק מדהים. זה אכן מצליח! מבנה המצגת הנ"ל אכן מעוררת עניין ואינטראקציה ומשמשת בצורה נפלאה לפתיחת שיעור:

הנה  דוגמא נוספת,  והפעם ממשלתמת שלי באגף לחינוך מבוגרים

icon מצגת מטרימה לנושא פעלים

2. מצגת (משחק) לסיכום הנושא הנלמד

גם כאן מצאתי אוצר מופלא באתר של אורי אלון "ארגז הכלים של המורה המקוון"

אין דברים כאלה! עשרות תבניות משחק לשימוש המורים חופשי ללא תשלום! כאן יש לי הזדמנות ללמד את המורים על קישורים בתוך המצגת – המורים מעלעלים בתבניות שבאתר ובוחרים תבנית לסיכום נושא נלמד –  מכניסים את התוכן שלהם ועוקבים אחרי פעילות הקישורים הפנימיים של המצגת. ושוב המשוב חיובי ונלהב!

לפניכם 2 דוגמאות מקסימות של מורות בבית ספר לחינוך מיוחד באזור המרכז

icon מצגת סיכום נושא החילזון – משחק אנגרי בירדסן

icon מצגת סיכום – משחק אל תפיל את המיליון בנושא חיות וגוריהם

3. ומה לגבי דגם למצגת לגוף השיעור ?

כאן כבר לא יכולתי להגדיר דגם "קסם" להעביר למשתלמות שלי אבל כן יכולתי להסביר להם שאם המצגת ממחישה נושא נלמד בצורה טובה – באופן שלא היה אפשר להמחישו אלמלא מציגים אותו במצגת, או מסייעת בצורה טובה מאד לתרגול או הקנייה, כנראה שזוהי מצגת לימודית טובה!

הנה דוגמה של מצגת המחשה של מורה בבית ספר יסודי – פשוט מקסים!

icon מצגת הממחישה את מלחמת העי השני

אשמח לתובונות נוספות! ותודה על תשומת ליבכם 🙂

4 מחשבות על “מצגת לימודית טובה

  1. אורלי

    שלום
    אני חושבת שמצגת היא כלי מאוד נוח להכנת מערך השיעור והעברתו
    אני נוהגת להכין לעצמי מצגות מלוות שיעור ובהם בהתאם לנושא יש מגוון של דברים
    משקופית המשמשת כגירוי לפתיחה דרך קישורים לאתרים, סרטונים או מידע שאני רוצה לחשוף בפני התלמידים ועד סיכום השיעור בצורות שונות.
    כרכזת אני מנחה את המורות בבניית מצגות מלוות והם חוזרות אלי ומאוד מודות.
    נכון שלא תמיד מצגת יוצרת שיעור מתוקשב אמיתי אבל היא כלי כל כך נוח אז למה לא ננצל את המקרן שבכתה לצורך העניין.

    מצטרפת למחמאות על הכתבה
    אורלי

    אהבתי

אשמח לתגובה!

