מה אנחנו מורי המורים יכולים ללמוד מעולם ההדרכה העסקית?

רשומה רגילה

ה-passion  שלי זה ללמידה, חינוך, הוראה אחרת, ניצוצות בעיניים של תלמידים, מורה שנכנסת לכיתה בשמחה והבנת האומנות של תהליך ההוראה של המורה.

943004_589105151110500_1981845576_n

בשנים האחרונות שילבו אותי בכמה פרויקטים עם המגזר העסקי. בתחילה קצת היססתי.. כי כשאתה עובד עם עולם החינוך אתה מרגיש תחושה של שליחות.. ניקיון כפיים שכזה 🙂 וחששתי שאאבד את זה בעבודתי עם גופים עסקיים.

בסופו של דבר כאמור כן עבדתי איתם ומסתבר שיש שם כמה ערכים ומושגים חשובים שאפשר בהחלט ללמוד מהם.

  1. ROI – Return on Investment:
    זהו מדד כלכלי להערכת הכדאיות של פעולה הכרוכה בהשקעת כסף זמן או משאבים על ידי השוואת כמות ההכנסה המתקבלת ביחס לעלות ההשקעה.
    במילים פשוטות, כשארגון עסקי נכנס לפרויקט הדרכה פנים ארגונית הוא יבחן בראש ובראשונה את הכדאיות של ההשקעה (ההוצאות הכספיות – עלות ההדרכה, זמן הלמידה של העובדים, ביטול הזמן, ועוד גורמים שאני לא יודעת להגדיר מכיוון שאני לא אשת עסקים) בתמורה המתקבלת (התייעלות, העלאת התפוקה של העובדים, התפתחות הארגון, מיתוג) .
    בעולם העסקים מדובר לרוב במדד כלכלי פיננסי . בעולם החינוך צריך להתייחס גם לממד הכלכלי כמובן, אבל גם למדדים ערכיים נוספים.ROI
    נביט לעבר שדה החינוך שאני עוסקת בו – שילוב טכנולוגיה בתהליכי הוראה ולמידה.
    מתקבלת החלטה להכניס פתרון טכנולוגי (פדגוגי) לבית ספר. נגיד, ספרים דיגיטליים, Moodle, לוחות אינטראקטיביים, מחשבים ניידים, טאבלטים ועוד.
    זה תמיד עלות לא מבוטלת; של משאבים, טכנולוגיה, שעות ההדרכה וגם השקעת זמן ואנרגיה של המורים.
    לפני קבלת החלטה כזאת יש להתיישב בכמה פגישות סביב השולחן ולפרוט את ההשקעה לעומת התמורה. לא רק לבנות תוכנית הדרכה והטמעה (שאת זה עושים)  אלא עם יד על הלב לאבחן את הפניות ויכולת ההתגייסות של המורים, את רמת העומס על בית הספר ואת הרצון והתגייסות של המנהל/ת לקדם ולהגיע אל היעד שמוצב לבית הספר באמצעות הפרויקט הנ"ל. ולהיות בטוחים. לא לקוות.. אלא להיות בטוחים שהכנסת הפרויקט יקדם את בית הספר.. את המורים.. את הלמידה..  אם כן, תתקדמו.. אם לא – חבל. זה לא שווה ROI.
    הייתי שותפה בלא מעט פרויקטים עם בתי ספר שהושקע בהם כסף, שעות הדרכה ומשאבים, אבל בסופו של דבר לא יצא מזה כלום. למורים לא היתה מוטיבציה או פניות.. המנהלת לא באמת האמינה בפרויקט והשנה הסתיימה כמו שהחלה… ישנם בתי ספר שמשקיעים בהם במשך שנים אבל הם לא באמת מתפנים לפרויקטים. זה לא חבל?? בעולם העסקי זה בחיים לא היה קורה!!
  2. אנדרגוגיה
    אנדרגוגיה היא "האמנות והמדע של העזרה למבוגרים ללמוד", זאת בשונה מהפדגוגיה שעוסקת לרוב בחינוך ילדים. (Malcolm Knowles)
    ישנם 4 הנחות יסוד בבסיס תיאוריית האנדרגוגיה:
    הוראה ולמידה במאה ה-21
    הכוונה עצמית  – המבוגר הוא גורם מעורב ויוצר בתהליך הלמידה, וכן בהערכתה
    נסיון חיים  – הלמידה נעשית על רקע ידע קיים ומצטבר של המבוגר
    מוּכנות ללמידה  – המוכנות משתנה בתקופות חיים שונות ועל פי הצורך של הלומד ויש לקחת זאת בחשבון
    יישום מיידי  – הלמידה נתפסת כנחוצה אם ניתן ליישמה ולהעזר בה באופן די מידי –  המבוגר בניגוד לילד לא מתפנה ללמוד דברים כלליים שאינם ישימים.
    האמת, שממש נפלתי מהכיסא כששמעתי הרצאה מגדעון זיילר והוא התייחס לתיאוריה הזאת. לא הבנתי איך אני מורת מורים כבר 20 שנה, ולא ידעתי על התיאוריה, ולא הייתי מודעת (באופן רשמי) לכך שללומדים מבוגרים יש צרכים שונים מתלמידים ויש להיערך לכך בעת פיתוח והעברת ההדרכה!
    .
    הרבה מאיתנו מכירים ומחייכים לעבר המורים –על משפטים שעולים לאוויר במהלך ההשתלמות
    למשל:
    "אני?, מה יש לי מזה??!!" (מושג האמיל"י המפורסמת 🙂 ) או
    "הכל טוב ויפה.. אבל מה אני עושה עם זה מחר בבוקר??!!"נתקלתם??!! אם אתם מנחים או מורי מורים סביר שכן..
    אז מסתבר שהמורה שאומרת את זה היא פשוט לומדת מבוגרת ולא ילד!!!!! על פי תיאוריית האנדרגוגיה התכנים צריכים להיות רלוונטיים וישימים בתווך המיידי.
    .
  3. ADDIE
    האמת, שאת המושג הזה למדתי גם בלימודי התואר השני בסמינר הקיבוצים אצל הד"ר דני קליין, אבל בפרויקטים שלי עם הארגונים העסקיים ראיתי כמה הוא רלוונטי.ADDIE-processהמודל מורכב מ-5 שלבים:
    A– Analysis – ניתוח (בשלב זה כותבים את מסמך האפיון).
    D– Design- תכנון (בשלב זה בונים תרשים זרימה, ניווט ופעילויות).
    D– Development- פיתוח (בשלב זה מפתחים תוכן הקורס, כותבים תסריטים).
    I– Implementation- יישום (בשלב זה מפיקים גרסה ראשונה של יחידה מתוקשבת).
    E– Evaluation- הערכה (הערכה מעצבת ומסכמת, גרסה סופית של המוצר).
    .
    אני לא נצמדת למודל הזה כמסמך תורה מסיני אבל למדתי ממנו וממודלים נוספים שארגונים עסקיים משתמשים בהם כדי לכנן תוכניות הדרכה להיות מקצועית.
    .
    מודלים אלו לימדו אותי לתכנן את הכל מראש. גם מול עצמי כשאני מפתחת תכנית הדרכה וגם עם בית ספר שאני מלווה. לבנות תכנית אחת, ברורה ומסודרת. עם יעדים ברורים, אבני דרך ברורות ונקודות זמן מתוכננות מראש להערכה.לא להיכנס לבית הספר ולרפרף לכיוונים שונים, כמו שהייתי עושה בתחילת דרכי; קצת פיתוח משימות מקוונות, קצת היכרות עם כלים חדשניים, קצת חקר, קצת השבחת ויעול עבודה של המורה – אלא תוכנית אחת מוגדרת וברורה שמשלבת את כל הצוות ובדרך כלל את כל הכיתות. ולהתעקש להתקדם עד סוף התוכנית. (חס וחלילה לא לתת לזה להתמוסס)
    זה טוב לכולם. בית הספר משקיע את כל התותחים ומגיעים לסוף השנה עם הישג ברור, התמקצעות בתחום, תחושה של סיפוק על ההשקעה והעשייה וידיעה שההשקעה הרבה הניבה פירות.

 

מאחלת לכל מורי המורים סיפוק ועשייה ברוכה, ולבתי ספר רק הצלחה ופריחה!

2 מחשבות על “מה אנחנו מורי המורים יכולים ללמוד מעולם ההדרכה העסקית?

  1. שלום רותי,
    קראתי הרבה פוסטים בבלוג שלך ונהניתי מהם, אני עצמי עבדתי כמה שנים בהדרכה בעולם הארגוני ורק עכשיו לאחרונה התוודעתי לתחום החינוך בעבודתי ביח' לתקשוב בבית ברל. הייתי חייבת לכתוב כאן כמה מילים מנסיוני 🙂 ROI הוא קונספט מאוד משמעותי שאני מאמינה בו, אבל היישום שלו רחוק מלהיות נפוץ כמו שהוא אמור להיות. חשבתי שאולי תרצי לדעת, לטוב ולרע, שגם בעולם העסקי יש הרבה דברים שעושים כדי "ליישר קו" עם טכנולוגיה, להיראות טוב וכו' אך המהלכים הללו לא תמיד מוצדקים כלכלית, וגם לא חסרים מקרים של השקעת כספים מרובה שלא באמת מועילה..

    אהבתי

    • תודה! ותודה על הפירגון על הבלוג שלי 🙂 מעניין מה שאת כותבת. למרות שאני בהחלט יכולה להאמין שזה קורה. אולי מבחינת אירגונים עסקיים שאמורים להיות בחזית המאה ה-21 "להיראות טוב" זה גם קצת Return על ההשקעה..

      אהבתי

אשמח לתגובה!

