פיתוח סביבת למידה ב-Moodle – איזה אפשרויות עומדות לפני?

המטרה של העוסקים באפיון, הטמעה והדרכת של Moodle הינה לקדם פיתוח של סביבות למידה המזמנות חוויית למידה חיובית ורלוונטית. כאלה שמנצלות את יכולות ה- Moodle בצורה מושכלת ומעודדות למידה משמעותית, ובעלת ערך.

moodle-ladders

ויחד עם זאת, לעוסקים במלאכה ידוע שלפתח סביבת למידה "טובה" ב-Moodle היא לא עניין של מה בכך. Moodle היא מערכת גדולה, מורכבת ובעלת אפשרויות רבות מאד, ולמורה שלומד להכיר את המערכת (וגם הרבה זמן אחרי) קשה לדבוק ולקדם את מטרותיו החינוכיות בתוך הרחש שהמערכת יוצרת.

הרבה זמן אני חולמת על כלי שיסייע למטמיעים להתוות דרך למרצים ולמורים שהם מדריכים. כלי שיאפשר להם לחדד ולסמן את המטרות של המורים בפיתוח תהליכי הלמידה ודרכם להגיע אל הכלים, ההגדרות והאפשרויות הרבות שהמערכת מציעה.

ישבתי על הנושא עם שותפים לדרך ופירטנו את המרכיבים שיש למורה לתת עליהם את הדעת בזמן פיתוח תהליך למידה:

  • מה הם התכנים שברצונו/ה להעלות לקורס לקריאה, צפייה ועיון?
  • איך ובאיזה צורה יורגש נוכחות המרצה בקורס? מה הם הכלים שעומדים לרשותו?
  • אילו סוגים של תהליכי למידה יתנהלו בקורס? למידה אישית? שיתופית? גם וגם? איזה כלים עומדים לרשותו?
  • האם ירצה לפתוח את הקורס גם בזמן השיעור? במילים אחרות, האם ירצה לנהל למידה אינטראקטיבית בזמן אמת ב-Moodle?
  • איך יתנהל המשוב וההערכה? הערכת מרצה בלבד? הערכת עמיתים?
  • וכמובן התייחסות למבנה וארגון תכני הלמידה.

לפניכם כלי שפיתחתי ביחד עם שרית כהן, מנהלת מחלקת יישומים במכללת אורות ומנחה לפיתוח תהליכי למידה באמצעות Moodle בראש העין.
הכלי נועד לסייע בפיתוח סביבת למידה מושכלת ב-Moodle על בסיס מטרות חינוכיות .

moodle-map

 לראות את הכלי ב-Mindmeister

אשמח לשמוע הערות (בונות) כדי להמשיך לפתח אותו וגם לבנות על בסיסו כלי עזר נוספים.

תודה!

<span dir=rtl>5תגובות ל‘פיתוח סביבת למידה ב-Moodle – איזה אפשרויות עומדות לפני?’</span>

  1. תודה רבה רותי. המפה מארגנת נהדר את שלל האפשרויות שיש במודל.
    כדי להפוך לכדי נראה לי שצריך לחבר בין השאלות הטובות שהצגת בבלוג לרכיבים במפה
    לימור 🙂

    אהבתי

  2. שלום רותי,
    הרעיון שלכן מצויין, אני מתכוונת עכשיו לפתח סביבת "מודל" כזאת לתלמידי חטיבת ביניים. הפוסטר שמופיע כאן מצויין אבל:
    אני חושבת שצריך לעבוד בצורה תהליכית, ולכן הפוסטר קצת מבלבל, כי הוא מאפשר להתחיל את העבודה בכל נקודה, בעוד כפי שציינת צריך להתחיל משאלות כמו:
    מהם התכנים שיהיו בקורס?
    אילו סוגים של תהליכי למידה?
    ורק יותר מאוחר נושא של נוכחות המרצה בקורס…. או תהליכי המשוב והבקרה.
    צריך גם להבדיל האם זה קורס המיועד לתלמידי בי"ס או קורס לתלמידי מכללה ואוניברסיטה.

    ואם תצליחו לשכלל והפוסטר יכלול גם "מילים חמות" כלומר הנחיות מתאימות – זה יהיה מצויין.
    אשמח להמשיך ולהתייעץ איתך בתהליך הכנת הקורס.
    מניסיונך – האם את ממליצה על כתיבת קורס במודל לתלמידי כיתה ז'? מהן המגבלות לדעתך?
    תודה,
    רותי בן-ישי

    אהבתי

  3. רותי, הגעתי במקרה – בימים אלה אני שוקלת שימוש במוודל לשנה הבאה, בכיתת תיכון. זאת לאחר שהתנסיתי השנה בעבודה עם בלוג כיתתי, וגם עם בלוגים אישיים כסביבה להגשת פורטפוליו, וההצגה הקצרה של יניב סננס בכנס חדשנות בחינוך "זרקה" אותי אל המוודל, וקריאת הפוסטים שלך בנושא משכנעת אותי עוד יותר שאכן כדאי.
    מפת החשיבה מאירת-עיניים. אני מסכימה עם רותי (בן ישי) שהוא לא תהליכי, אבל בעיני – למרות שזה קצת מקשה על "מאיפה להתחיל" – זה חלק מהקסם: כל אחד מאיתנו מתהלך קצת אחרת…
    ועוד יותר מסכימה עם הצורך ב"מילים חמות" (כי כשישבתי אתמול לפתח התחלה של קורס, כדי להתנסות ולהרגיש איך זה ומה אפשר ואיך, גיליתי שמצד אחד הסביבה מאד ידידותית לי וקל לי להבין מה עושים, ומצד שני – יש דברים פשוטים שלא ברורים לי, כמו תמונה שהכנסתי ואין לי מושג איך נפטרים ממנה…(: ) – המילים החמות יכולות לקשר להנחיות קיימות ברשת, הן פשוט יקלו על החיפוש וההתנסות.
    תודה!

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.