מה זה הטובריק?! כלי ליצירת שאלה מניעה ללמידה מבוססת פרויקטים

רשומה רגילה

בשבוע שעבר התבקשתי להעביר השתלמות בנושא PBL –  Project Based Learning או במילים אחרות "למידה מבוססת פרויקטים" ואיך אפשר יהיה להשתמש ב-Moodle כתשתית אשר תלווה מורה שרוצה להתנהל עם כיתתו בתהליך למידה כזה.

Project+Based+Learning

אני באמת לא יודעת הרבה יותר מאחרים בנושא, ולצורך העניין התיישבתי לעשות שיעורי בית.

אבל קודם, קצת רקע

בעלי הוותק בתחום התקשוב יודעים שטכנולוגיה כטכנולוגיה היא נטולת ערך. המטרה של התחום הוא להשביח את תהליך ההוראה באמצעות שילוב נבון של טכנולוגיה ולכן הדגש תמיד יהיה הפדגוגיה.

בשנים האחרונות חלה קצת מעידה בתחום והרבה מאיתנו קצת התלהבו מדי מכלי אינטרנט חופשיים  (ווב 2.0 למיניהם) ועקב ההצפה האדירה של כלים מגניבים נסחפנו לעבר יצירה של פעילויות קצרות טווח מגניבות ומדליקות אשר לא היה בהם מספיק תכנון והשקעה פדגוגית . היום יותר ויותר חוזרים לכיוון הפיתוח של תהליכי למידה איכותיים, ארוכי תווך ובעלי משמעות חינוכית.

בין התהליכים האלה נראה את

תהליך החקר המידעני – כתבתי בעבר על על תהליך חקר מידעני מושקעת בצורה יוצאת מן הכלל שהיה לי את הכבוד ללוות
ה"חקרשת "–  ושוב, כתבתי על פעילות חקרשת מרגשת סביב נושא המנהיגות
SOLE – למידה מתוך חקירה ממונעת עצמית,  תחום שאני עומדת להתנסות בו השנה – פתחתי על זה בלוג נוסף "מעבר לחור בקיר", אתם מוזמנים להיכנס.
וכאמור PBL – שיכול להיות Project based learning  או  Problem based learning, למידה מבוססת פרויקטים או למידה מבוססת בעיות.

חלק מהתהליכים שציינתי די חופפים – למשל חקרשת היא סוג של PBL  וכך גם SOLE . המשותף בין כולם היא שהם תהליכי למידה ארוכי טווח, מושקעים, אינטרדיסציפלינריים, המעוררים עניין, מוטיבציה ורצון ללמוד.

חזרה ל-PBL

לקראת ההשתלמות כשחקרתי את עולם ה-PBL למדתי את המאפיינים הייחודיים שלה ואלה מכילים:
1. צורך ורצון אמיתיים לדעת
2.שאלה "מניעה" (באנגלית driving question)
3. מעורבות של התלמידים בבחירה ובבניית תהליך הלמידה
4. מיומנויות המאה ה -21
5. חקירה וחדשנות
6. משוב, גרסאות וטיוטות מרובות
7.ולסיום מוצר המוצג באופן פומבי

אני עוד אעמיק בנושא PBL, זה מרתק, וטרם פיתחנו את התבנית ב-Moodle אשר תשרת את המורים שירצו לפתח תהליך למידה מבוסס פרויקטים. אבל בפוסט הזה רציתי להתמקד בסעיף 2 – יצירת שאלה "מניעה". שאלה מניעה מצוינת הינה טריגר עליה עומד תהליך למידה פעילה.

עסקתי בנושא גם בבלוג השני, כי זו אבן היסוד של תהליך של SOLE – למידה חקרנית ממונעת עצמית.

איך בעצם מפתחים שאלה מניעה שתעורר את הלומדים לחקור ולהתעניין. מה היא מכילה? מה המאפיינים שלה?

חיפשתי קצת ברשת ומצאתי את ה"טובריק"!! כלי ליצירת שאלות מניעות!! מסתבר שכבר חשבו על זה, כמה פשוט ככה חכם!!

.ו.. הנה הכלי לגזירה והדבקה, תקראו את החלקים השונים – זה מעניין וחכם.

כעת אני רוצה לתרגם ולבדוק אותו, ולראות אם הוא באמת עובד ככלי סיוע לפיתוח של שאלות מאתגרות חכמות והכי חשוב מניעות את התלמידים ללמוד.

תודה שקראתם עד הלום, ואשמח לשמוע תובנות!

2 מחשבות על “מה זה הטובריק?! כלי ליצירת שאלה מניעה ללמידה מבוססת פרויקטים

אשמח לתגובה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s