יצאנו לדרך!! "מעבר לדלת".. למידה מבוססת פרויקטים במחוז מרכז

תמונה

השבוע התקיים מפגש ההתנעה של התוכנית המחוזית של מחוז מרכז "למידה משמעותית בסביבה חדשנית" – למידה מבוססת פרויקטים על תשתית Moodle.

התוכנית פותחה על ידי צוות ממחוז מרכז בליווי אקדמי של מכללת סמינר הקיבוצים בראשות ד"ר שרה קלצ'קו וצביה אלגלי שגם ילוו את המיזם בהערכה ומחקר.

אורית טאטי, הממונה על התקשוב במחוז מרכז (וחברה טובה) הוציאה הזמנה לבתי הספר בה היא הציעה למורים שיהיו מעוניינים להשתתף במיזם לבוא למפגש חשיפה והתנעה במרכז פסגה ברחובות. ציפיתי לראות 15-20 מורים חוששים יושבים מכווצים בכיסאות אבל הופתעתי בגדול! האולם היה מלא. וכולם הקשיבו..,  והתעניינו.., ושאלו.., והעירו .. (גם האירו..) והיו שם הרבה הרבה זוגות עיניים בורקות!

pbl1

החזון
בחודשי הקיץ הוקם צוות חשיבה במחוז כדי לתכנן איך נוכל לעודד ניהול תהליכי למידה מרגשים ומשמעותיים בשילוב כלים טכנולוגיים. החלטנו לקדם דגם של למידה מבוססת פרויקטים ולהנגיש אותו בעזרת סביבת Moodle המאורגן כתבנית פעולה למורים ותלמידים השותפים במיזם.

מיד אסביר לכם מה זה תהליך למידה מבוסס פרויקטים אבל לפני זה אני מזמינה אתכם לצפות בסרטון המקסים הבא:


באדיבות "השתלמוודל"

אז זהו! למידה מבוססת פרויקטים מגיעה מהאסכולה הקונסטרוקטיביסטית. המטרה שהתלמידים ירצו ללמוד, ושתהליך הלמידה יעסוק בנושאים החשובים להם וקשורים לעולם בו הם חיים. למידה מבוססת פרויקטים מזמנת לתלמידים עיסוק במיומנויות מורכבות כמו: עבודת צוות, פתרון בעיות, תקשורת, חקירה, חשיבה, קבלת החלטות ועוד.

בביצוע פרויקט יש שני מרכיבים חיוניים:

1. הבעיה. יש חשיבות רבה לבעיה שמונחת בפני התלמידים. עליה להיות מערערת, ללא תשובה ברורה של כן או לא – גם לא למורה. עליה לעורר תמיהה ועניין ולהיות מספיק רלוונטית כדי שהתלמידים יתעניינו וירצו לעסוק בו ולחקור אותה.

2. התוצר. סביב התוצר יש חגיגה רבה. הוא יכול להיות בעיה שצריך לפתור (איך לפתור את בעיית הזיהום הסביבתי באזור ביה"ס?), תופעה לחקור ולהסביר (איך מטוס עף באוויר?), תכנון מודל (איך תיראה העיר האידיאלית?), החלטה שצריך לקבל (להשקיע במחשבים חדשים או בגינה לימודית?)  ועוד..
אבל עיקר החגיגה היא בהצגת התוצר מול קהל. זהו חלק בלתי נפרד בלמידה מבוססת פרויקטים. מהרגע הראשון יודעים התלמידים שיגיע הרגע שבו הם יציגו את התוצר שלהם מול קהל, יהיו מסוגלים להציג בצורה ברורה ובהירה, לענות לשאלות ולנמק ולהסביר את ההחלטות שלהם שהובילו לתוצר שלהם.

בדרך ישנם שלבי למידה חשובים ומעניינים; ארגון קבוצות למידה סביב תחום עניין משותף, חלוקת עבודה בצוות, תכנון לוח זמנים, איסוף מידע, רפלקציה, הערכת עמיתים, החלטה על התוצר, ועוד ועוד.

אנחנו כאמור הכנו סביבת Moodle לכל מורה המעוניינן ללכת איתנו במיזם. הסביבה בנויה כתבנית, מחולקת לשלבי הפעילות כאשר בכל שלב הכנסנו מראש את הכלים שיהיו רלוונטים לשלב הזה בפעילות. למשל חלוקה לקבוצות בעזרת פעילות "בחירה", איסוף מידע בבלוג, רפלקציה בעזרת שאלון משוב מובנה.

כמו כן, הכנסנו חומרים רלוונטים לכל שלב; לדוגמה חוזה צוותי לעבודה בתוכנית, מחוון להערכת תרומתי לקבוצת הלימוד שלי, מחוון להערכת ההצגה בפני הקהל (האם דיברתי בצורה רהוטה וברורה? האם יצרתי קשר עין עם הקהל? האם עניתי לשאלות הקהל? האם הקשבתי לדברי חבריי?) ועוד ועוד.

pbl3

בעיצוב שרית כהן

הכנו גם פלקט לתליה בכיתה עם לוחות זמנים כדי שזה ילווה אותם ויהיה חלק מההווי הכיתתי.

IMG-20131030-WA0015בעיצוב אסתי יניב

וכל המיזם מלווה בהשתלמות מורים בהובלת כבודי ;-), שמפגש החשיפה שהתקיים אתמול היה יריית הפתיחה.

והכי חשוב, אני אישית מובילה את המיזם ב-3 בתי ספר מקרוב, כדי שאלמד מיד ראשונה על הקשיים והמהמורות העלולים להופיע וגם להבין מה עובד ומה לא עובד כשמביאים מיזם שבהחלט נשמע מרשים "על הנייר" (נכון?) אל השטח. גם הליווי, המחקר והבקרה של סמינר הקיבוצים הינם חלק בלתי נפרד מהתהליך ואני מקווה שנלמד הרבה על גורמי הצלחה של דגמי הוראה ולמידה משמעותיים .

אני מאחלת לנו הצלחה רבה רבה רבה ומקווה שיהיה לנו דברים יפים לספר לכם בסיום התהליך.

ו.. אני? כולי מתרגשת… 🙂

4 מחשבות על “יצאנו לדרך!! "מעבר לדלת".. למידה מבוססת פרויקטים במחוז מרכז

  1. רותי,
    המיזם נראה מקסים ומעורר השראה.
    טיפ קטן שאולי יעזור: על מנת שהתלמידים יוכלו להשתמש במיומנויות הנרכשות במסגרת התהליך גם עבור תהליכי למידה אחרים, חשוב מאד שתהיה רפלקציה לכל אורך הדרך ועל כל אחד מהשלבים, ולא רק כשלב מסכם.
    כך התלמידים ימשיגו לעצמם מהו סיעור מוחין מוצלח, איזה מקורות מידע מתגלים כרלוונטיים, וכדומה.
    בהצלחה!
    חובב

    אהבתי

  2. רותי יקרה,

    תודה על השותפות וחדוות היצירה.

    כל צעד בתכנית המחוזית מעורר אתגרים משמעותיים אשר גורמים לצוות ההדרכה במחוז "לצאת מהקופסא" ולעבור בעצמם את התהליך הפדגוגי של "למידה מבוססת פרויקטים".

    מי ייתן והתכנית תצליח להוביל לשינוי בתפיסת תפקיד המורה במטרה להכשיר את בוגרי מערכת החינוך למאה ה-21.

    לו יהי…

    בהערכה רבה
    אורית טאטי

    אהבתי

אשמח לתגובה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s