אין סוסים שמדברים עברית?! להצית את הדמיון של התלמיד…

גלריה

school_its_way_more_boring_than_when_you_were_there

בסמינר החוגי האחרון שהתקיים במגמת "טכנולוגיה בחינוך" של מכללת סמינר הקיבוצים עלה הפרופסור סוגטה מיטרה לשיח מקוון ודיבר על החשיבות של יצירת מוטיבציה ועניין אצל תלמידים כדי לעורר בהם סקרנות והנעה עצמית ללמידה.

הפרופסור דיבר על החשיבות של "שאלה גדולה" כדי להניע את הלמידה. פתיח מאתגר, חדשני, נוגע לעולמו של הילד שיניע אותו לרצות לחקור וללמוד את הנושא.

שאלתי אותו  "אבל מה קורה אם למורה פשוט אין את זה..? אין לו חשיבה יצירתית!? זה לא בא לו בטבעיות.. אבל הוא כן רוצה להניע את התלמידים ללמידה חווייתית?"

ושאלתי מניסיון אישי, כי כל השנה הנוכחית אני בבתי ספר ומנסה יחד עם המורים לפצח את תוכנית הלימודים הרגילה כדי להגיש אותה לתלמיד בצורה כזאת שזה יצית לו את הדמיון ויתן אנרגיה ללמוד. וזה קשה. קשה מאד.

לפעמים ישבנו מפגש אחד, שניים ושלושה וניסינו לחשוב – איך אני כמורה אציג את הנושא של ארצות הים התיכון באופן כזה שזה יגרום לתלמיד חשק ללמוד? את נושא המשוואות? את ספר שמואל? איך?!

הפרופסור נתן 2 עצות

א.      שזה בא עם הזמן ועם הניסיון ושבהתחלה זה קשה אבל אחרי פעם, פעמיים, שלוש, כשהמורה פורץ את מסגרות  החשיבה שלו ומגיש את הנושא הנלמד בצורה שונה ומעורר השראה, הוא יצליח ביתר קלות לעשות זאת שוב.

ב.      בנוסף, שהמורה תמיד יכול  לשאול את עמיתיו בחדר המורים – "תשמעו חברים, אני רוצה שתלמידי ילמדו את ארצות הים התיכון – אבל מתוך חשק. איזה אתגר אני יכול להציג להם שיגרום להם לרצות ללמוד?.. " ושם בחדר המורים, בין לגימות הקפה וביסים חטופים  של הסנדוויץ עולים רעיונות מקסימים.

השנה אחד מבתי הספר שאני מלווה הוא בית ספר צוקים בשוהם, בית ספר עם אווירה נעימה ורגועה, יש לכל הכיתות שיעורי דמיון מודרך, ריקוד, יצירה. כל בוקר מושמעת במערכת הכריזה יצירות קלאסיות…

התמקדנו במהלך השנה בתהליכי למידה מבוססי פרויקטים וחיפשנו את אותה ההנעה ללמידה שציינתי למעלה. איך לעורר לילד חשק ללמוד את תחומי הדעת שלימדנו כל השנים אבל שהשנה התלמידים ילמדו אחרת.

בחנו וגם למדנו מההגדרות של יורם הרפז לשאלה פוריה , שהשאלה תהיה פתוחה (שיש לה כמה תשובות), מערערת (מטילה בספק את המובן מאליו), עשירה (מאפשרת התמודדות עם תחומים רבים), מחוברת (אותנטית לחיי הלומדים), טעונה (נוגעת באמוציות של הלומד), ומעשית (יש עליה מידע נגיש לתלמידים)

אני שמחה לשתף אתכם בפתיחים יוצאות דופן לנושאים לימודיים – אני הייתי שמחה ללמוד בשיעורים האלה!

כיתה ב' מדעים וטכנולוגיה – הנושא סביבות ומאפייני חיים של בעלי חיים

בתחום הזה על התלמידים להכיר את המאפיינים הייחודיים של בעלי החיים על פי סביבת החיים בהם הם חיים.כלומר, מן הסתם לגמל אין צורך בסנפירים כדי לשרוד.. וכו

תביטו איך המורות פתחו את הנושא!

כיתה ג תקשורת בעלי חיים – במסגרת יחידת לימוד בשפה

המורות נתנו ליחידת הלימוד את השם "אין סוסים שמדברים עברית?!" ופתחו כך..

"הנושא המרתק שבחרנו עבורכם הוא הכרת שפתם ודרכי התקשורת של בעלי החיים. אז אם ברצונכם להיות בעלי יכולת להבין את שפת החיות, הצטרפו אלינו למסע המרתק … ראשית נצפה בסרטון.."

כיתה ה – ירושלים, במסגרת תרבות ומורשת ישראל

כך המורות חשפו את הנושא..

אחרי סופת השלגים בירושלים, גילו תושבי ירושלים לתדהמתם שהמוזיאון קפא. התבקשתם ע"י ראש העיר, מר ניר ברקת, לתכנן, לבנות ולהקים מוזיאון חדש לילדים. המוזיאון יכול לכלול נושאים מגוונים כגון: "כובעים בירושלים", אוכל בירושלים" "אתרים בירושלים", "שערים בירושלים", "אריות בירושלים", "שכונות בירושלים", "דתות בירושלים", "שירים ושערים". באפשרותכם לבחור אחד מהנושאים, להחליט כיצד להציגו כמיצג במוזיאון הילדים החדש בירושלים. כמו כן באפשרותכם להוסיף נושאים שונים המעניינים אתכם באופן אישי.

photo-53-e1386844178998-470x264-SNOW

כתה ה – "Pets" מתוך תוכנית הלימודים באנגלית

המורות ביקשו מהתלמידים לבחור איזה בעל חיים שבא להם ולתכנן פרזנטציה בכל דרך שירצו ובעזרתו לשכנע את הכיתה שזאת חיית המחמד הכי מתאימה לאימוץ.

כדי להצית את דמיון התלמידים תלו במזדרון פוסטרים ובהם בקשות לאימוץ על ידי בעלי חיים מאד לא שגרתיים.

זה לא היה קל, המורים השקיעו הרבה אנרגיה כדי לפרוץ את דרכי החשיבה שלהם כדי לנסות להתניע למידה אותנטית ומשמעותית. הם מספרים שהילדים מתרגשים מאד. אמשיך לעדכן..!

6 מחשבות על “אין סוסים שמדברים עברית?! להצית את הדמיון של התלמיד…

  1. רותי היקרה שלום!
    אנו סטודנטיות לחינוך במכללת אורות ישראל באלקנה. במסגרת שיעור דידקטיקה כללית צפינו בבלוג ובמערכי השיעורים שהצגת כאן.
    התרשמנו מדרך הלמידה המקורית ומהצירתיות ומהרצון לחבר את התלמיד אל החומר הנלמד ולהעמידו במרכז.
    כולנו תקווה שבעתיד הלא רחוק נהיה גם אנו מורות יוצאות מן הכלל, שחושבות מחוץ לקופסא ויוזמות פרוייקטים שונים בכיתות.
    תודה רבה לך על ההשראה והשיתוף!
    אודיה, תמר, רבקה, אודיה, ציפורה, גליה, טליה, רעות, מוריה, תהילה,עדי והמרצה היקרה ציפורה שוויצקי.

    אהבתי

  2. מלכי

    רותי שלום
    אני מורה ותיקה בחינוך המיוחד היום מתנסה בלמידה מבוססת פרוייקטים בחינוך המיוחד, הנושא הנדרש מאוד מורכב לאוכלוסיה אותה אני מלמדת נושא השואה ,
    השאלה שנבחרה האם הצליחו ילדים בתקופת השואה להתמודד עם הפחד?
    אם יש לך רעיונות מאיפה להתחיל אודה לך ביותר .
    בברכה מלכי

    אהבתי

אשמח לתגובה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s