במבט לאחור אל עבר העתיד – סיכום שנת "מעבר לדלת" במחוז מרכז

בשבוע שעבר התקיים כנס תקשוב בסימן התכנית "מעבר לדלת" אשר מציעה לבתי הספר מסגרת הפעלה ללמידה מבוססת פרויקטים על בסיס פלטפורמת Moodle .

למידה מבוססת פרויקטים מתבססת על 2 עוגנים מרכזיים.

  1. שאלה גדולה – שאלה משמעותית, חשובה, שיש לה ערך ללומד ולחברה שמעוררת מוטיבציה המתניעה את הלמידה.
  2. פרויקט – ההפקה של הפרויקט מלווה את כל תהליך הלמידה כשהשיא הינו הצגה מול קהל או תערוכה.

הלמידה עצמה הינה למידה צוותית, הלומדים מבצעים משוב לעמיתיהם ומשוב עצמי ודרך כך משפרים את עבודתם ואת דרכי עבודתם כל העת. הם לומדים לנהל פרויקט: משלב התכנון, קבלת החלטות, עמידה בלוח זמנים, כבוד הדדי, ועד להפקה של פרויקט למידה שיתופי.

במיזם השנה לקחו חלק כ-60 כיתות שהגיעו להישגים מרשימים ומרגשים. בשלב הזה של השנה כבר הציגו רוב התלמידים את התוצרים שלהם בתערוכות או בהרצאות מול קהל. בכנס תקשוב בשבוע שעבר הציגו מוריהם את העשייה על ידי תערוכת פוסטרים. כל פוסטר מייצג שנת פעילות מרגשת ומשמעותית ויש לי את הכבוד להציג חלק מהפוסטרים כאן.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

אין ספק שזהו הישג מרשים מאד! וכשאני מביטה לאחור אני מבינה שגם אנחנו צוות המחוז עברנו תהליך של למידה מבוססת פרויקטים, והכנס היה ההצגה המסכמת של הפרויקט שלנו.

שלב ראשון – השאלה הגדולה:

בתחילת הקיץ שעבר ישבנו צוות התקשוב והרהרנו אודות 2 שאלות מהותיות – שאלות שמטרידות כל מי שעוסק בתקשוב ומבין את (חוסר) המשמעות של הטכנולוגיה.

איך נוכל כמחוז להשפיע על כך שהתקשוב ייתפס על ידי מערכת החינוך כתחום שעוסק בפדגוגיה איכותית ומשמעותית? ואיך נוכל לסייע למורים ללמד אחרת?

ישבנו וחשבנו… ודיברנו, וחיפשנו מידע, והתייעצנו, ושוב חשבנו… וקיבלנו החלטה משותפת עקרונית לקדם דגם של PBL – למידה מבוססת פרויקטים במחוז.

יש לציין שבאותה העת לאף אחת מאיתנו לא היה לגמרי ברור מה היא למידה מבוססת פרויקטים, ידענו רק שזהו תהליך למידה חווייתית, ערכית, מעמיקה ומשמעותית.

אני לא צריכה לספר לכם במה השקענו את ימי הקיץ, חרשנו וחפרנו ולמדנו לעומק את התחום, ובמהלך החופש השתכנענו שזהו זה.

ואז עלתה בעיה. איך נצליח להטמיע תהליך מורכב שצריך להבין ולהכיר, למורים שלא מכירים את התחום…

:To make a long story short

פירקנו את תהליך הPBL ל-7 שלבים ברורים ומוגדרים, ופיתחנו סביבת למידה ב-Moodle מחולקת ל-7 השלבים הללו כאשר בכל שלב הכנסנו את כל הכלים שהמורה והתלמידים יזדקקו להם, כולל מחוונים, פעילויות  Moodle שונים – ואפילו הנחיות ראשוניות למורה. כל מה שהיה עליה לעשות הוא להתאים את ההנחיות לפרויקט שהיא בוחרת לעשות עם תלמידיה.

קבענו השתלמות וירטואלית והוצאנו קול קורא. הוצפנו בהתעניינות. מסתבר שמורים רוצים ללמד אחרת.

יצרנו קשר עם סמינר הקיבוצים וביקשנו ליווי אקדמי ובהזדמנות זו אני חייבת לציין את עזרתם האדירה בסיוע למורים , בעיקר בשלב הראשון והקריטי של כתיבת השאלה הגדולה.

פתחנו סביבת למידה למורים שריכזה את ההקלטות של המפגשים המקוונים, קבוצת דיון וכל החומרים שמורה שרוצה ללמד בדגם PBL  יכולה להזדקק לו.

כל מורה שהצטרף להשתלמות התחייב לבצע את התהליך עם הכיתה במהלך ההשתלמות כדי שנלמד כולנו יחד וניתן כתף אחד לשני במהלך העשייה.

נפגשנו כל שבועיים (באופן מקוון) באדיקות, וכל שבועיים המפגש היה מפוצץ משתלמים!!! וכשסיימנו את 30 השעות ביקשו להמשיך.. (!!)

כל בית ספר שהצטרף קיבל שעות הדרכה בתוך בית הספר וסיוע בעבודה על סביבת ה-Moodle על פי הצורך.

ואנחנו צוות המחוז? כל השנה הסתובבנו עם בטן מתהפכת.. האם זה יצליח? מה יהיה? למה אף אחד עוד לא הכניס את התלמידים לסביבה? איך זה מתקדם? איך נוכל לסייע? יצרנו קשר עם המורים.. התחננו שייצרו גם איתנו קשר.. ואז פתאום זה התחיל. אחד אחרי השני הכניסו המורים את הלומדים לסביבות הלמידה ודיווחו על עשייה מעלפת!

הגדרנו לעצמינו מדדי הצלחה, ועמדנו בהם!

שקופית20

60 מורים עשו השנה תהליכים בלתי רגילים. הכינו עבור תלמידיהם שאלות מעוררות השראה שהתניעו אותם לעשייה פעילה. השתמשו בסביבות ה-Moodle והתאימו אותם לצרכים שלהם. כל סביבה נראית שונה לגמרי מחברתה. נפתחה קבוצת Whatsapp כדי שהמורים השותפים יוכלו לסייע ולהסתייע. בסך הכל עמדנו במדדי ההצלחה שלנו!!!

ונשאלת השאלה – הצלחנו? אם כך, זה ממש בעיה!! כי מה עושים עכשיו? מה הלאה? מיזם כזה אסור להפסיק! ואנחנו עובדים על זה.. לשפר את סביבת ה-Moodle, ללמוד מנסיונם של המורים שעבדו השנה,  וגם להרחיב את העשייה.. בשנה הבאה יש לנו מחשבות להרחיב את המיזם לתחומי דעת נוספים ולבתי ספר נוספים.

אני רוצה להודות לאורית טאטי, ולצוות התקשוב במרכז שהחליטו "להתאבד" על חלום, ולא נחו לרגע אחד במהלך השנה כדי להגשים חזון של למידה חווייתית, יצירתית , שגורמת לילד לקום בבוקר ולהתרגש להגיע לבית הספר! אשרינו!

<span dir=rtl>2תגובות ל‘במבט לאחור אל עבר העתיד – סיכום שנת "מעבר לדלת" במחוז מרכז’</span>

  1. הי רותי, האם הדרכת למידה מבוססת פרויקטים גם בבתי ספר דתיים? האם סגנון הלמידה הזה נכנס? איך אפשר ליצור אתך קשר (לכתבה בעיתון המיועד למורים). תודה תמר

    אהבתי

כתוב תגובה לרותי סלומון לבטל

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.