להגשים חלום חינוכי – פיתוח תוכנית שנתית בית ספרית מצליחה ב-8 צעדים

רשומה רגילה

חודש יוני, סוף שנת הלימודים באופק ומעבר לאופק כבר מציצה לה שנת הלימודים הבאה..

בימים אלו מורי המורים נפגשים עם מנהלים וצוותי ניהול בבתי ספר ומנסים לבנות את ההצלחות החינוכיות של שנת הלימודים הבאה.

strong-leadership1

את הפוסט הזה אני מקדישה לכל המנחים, המנחות ומורי המורים שבשבועות אלה בונים תכניות להשתלמויות מוסדיות וחולמות להפוך רעיון חינוכי לתוכנית פעולה.

אז נתחיל!

הקשר הראשוני איתך (המנחה) יתרחש מן הסתם באמצעות המייל או הטלפון על ידי מנהל/ת בית הספר או בעל תפקיד אחר שבאחריותו לשדך מנחה מתאים לבית הספר. יתנהל תיאום ציפיות ראשוני, ואם יש התאמה הדדית תיקבע פגישה אחת או יותר עם מנהל בית הספר וצוות המוביל.

כאן מתחילה העבודה שלך. בניית תוכנית שנתית בית ספרית שמגשימה חלומות ב-8 שלבים. בהצלחה!

1. לצאת מצורך אמיתי

בפגישה עם הצוות המוביל עליך להבין מה הצורך של בית הספר? מה הם רוצים להשיג מההשתלמות? מה החזון החינוכי שלהם? מהם המטרות שברצונם לקדם?

teachers

1. האם הם רוצים השתלמות שתלווה תהליך למידה משמעותית ארוכת תווך, כמו תהליך חקר, PBL – למידה מבוססת פרויקטים/בעיות?

חשוב לציין שתהליכים כאלה יוצרים רחש בבית הספר ומעבר להיותם דגמי למידה חשובים ומשמעותיים יש להם תרומה נוספת. לפעמים הצורך האמיתי והסמוי של בית הספר הוא רגשי: יש צורך בהעלאת המורל של הצוות ומתן הזמדנות לחוות הצלחה ולהתגאות בה. ישנם בתי ספר שלא זוכים להערכה מצד הפיקוח ומצד עמיתיהם למקצוע, ובעזרת הובלה של תהליך משמעותי הסוחפת את כל בית הספר, כולם יוצאים נשכרים, מנהלת בית הספר והצוות החינוכי אשר זוכים לחוות ולהציג הצלחה למחוז, והתלמידים הזוכים ללמוד בדרך משמעותית וחווייתית.

2. ואולי בית הספר רוצה להתמקד בהוראה היום יומית ולשנות את אופן ההוראה המסורתית ללמידה פעילה יותר כמו למידה שיתופית, או SOLE (למידה בהנעה עצמית)

3. לעיתים הדגש הוא בכלל לא על שינוי דרכי ההוראה אלא על העצמת הצוות, לתת למורים כלים לעבודה אפקטיבית יותר במסגרת התפקיד החינוכי שלהם.

4. ולעיתים הצורך הוא בכלל טכני – הוכנסה מערכת ניהול למידה לבית הספר ויש ללמד את המורים להכיר אותה ולהשתמש בה בצורה יעילה ואפקטיבית (לדוגמת Moodle)

בשיחה עם המנהלת והצוות החינוכי חשוב לשמוע אותם וגם לקרוא בין השורות.

Customer support concept with very selective focus on one eye and lips.

מה המצב של הצוות? מה הם עשו בעבר? מה המצב של התלמידים? מהם הצרכים שלהם?  מהם דרכי ההוראה הנפוצים בבית הספר?

כשמבינים את המכלול אפשר להציע תוכנית ראשונית למיזם חינוכי.

2. יש לחבר את הרעיון לייחודיות של בית הספר

כעת יש לברר מהם המאפיינים הייחודיים של בית הספר? במה הם עוסקים? בטבע? ברב תרבותיות? במדע? את התוכנית יש לבנות על התשתית של הייחודיות של בית הספר – כדי שהמיזם יהיה "שלהם" וייצא מצורך אמיתי וישתלב בעיסוק ארוכת התווך של בית הספר.

3. להדביק בהתלהבות את כל השותפים

בסיום הפגישה יהיה לכם ראשי פרקים של תוכנית שנתית שמרגשת ומלהיבה את כל היושבים בחדר! אם זה לא קרה זה עוד לא זה.. תמשיכו לעבוד!

Zhang_image_1

4. לשווק את הרעיון

כעת על צוות הניהול לחזור לחדר המורים, להציג להם את המיזם ולהדליק גם אותם!  לחבר כל מורה מהמקום הנכון עבורה ועבור תלמידיה. מיזם מצליח זה מיזם שמרגש את כל העוסקים בה.

5. תכנון קפדני הכולל לו"ז

ההתרגשות הוא כמובן ההתחלה.. כעת צריך לתכנן את התוכנית השנתית, את מפגשי ההשתלמות , ולא רק את המפגשים – אלא גם מה צריך שיקרה בין המפגשים. כי כדי שאכן יתרחש עשייה משמעותית ההשתלמות המוסדית היא רק השלד לעשייה שנתית רבת פעלים. 

IMG_0594

6. הגדרת מדדי הצלחה

איך נדע אם הצלחנו? חשוב להגדיר כבר בשלב הזה מדדי הצלחה מאד ברורים, ריאליים, ספציפיים, הנתינים למדידה, והתחומים בזמן. חשבתי לתת לכם דוגמאות של מדדים, אבל חבל, אני לא רוצה לקבע אתכם, את מדדי הצלחה עליכם להגדיר עם צוות בית הספר.

7. תיעוד, הערכה ורפלקציה 

אני אישית מתחילה לתעד את התהליך מהרגע הראשון, כי כל מיזם שאני משולבת בו ניזון מההצלחות וחוסר ההצלחות של המיזמים הקודמים שקידמתי. כמו כן, ההערכה והרפלקציה קריטית ממפגש למפגש, איפה היינו? מה עשינו? מה השגנו ומה אנחנו רוצים להשיג? וכאמור לדורות הבאים, לאלה שירצו ללמוד מכם ויוכלו להנות מהניסיון שלכם.

8. אל תפסיק באמצע!

dont stop

ולסיום, עצה: זה משהו שלמדתי במשך שנות העבודה שלי. לפעמים התהליך קשה, אפילו קשה מאד. מופיעים בלת"מים, המורים לא משתפים פעולה, יש רגעי משבר. אבל – לא להפסיק! ללוות את המורים עד לסוף התהליך. לא לוותר להם ולא לעצמכם! כשסוף סוף תגיעו להישג שהגדרתם לעצמכם תהיה לכם גאווה גדולה – לעומת תחושת ההחמצה והפספוס כשמיזם שמתחיל עם תרועה גדולה מתמוססת בקול ענות חלושה.

אז קח/י בחשבון, מיזם שהנך חתומ/ה עליו – הוא באחריותך על לסוף הזוהר!

מאחלת לכם הצלחה רבה רבה, ועשייה ברוכה, מרגשת וחווייתית.

זה מגיע למורים, זה מגיע לתלמידים וגם לכם!

2 מחשבות על “להגשים חלום חינוכי – פיתוח תוכנית שנתית בית ספרית מצליחה ב-8 צעדים

  1. רותי שלום,
    תודה על הדברים החשובים ומאירי העינים!
    הדגשת את המשפט "ההשתלמות המוסדית היא רק השלד לעשייה שנתית רבת פעלים", וזה המפתח הגדול להצלחה. ההשתלמות תהיה אפקטיבית רק אם היא תשתלב בתוכנית העבודה הכללית של בית הספר, ולא רק תחת הסעיף של "פיתוח מקצועי".
    טיפ אחד חשוב שמאד קשור לזה, גם אם לפעמים הוא נדמה כמובן מאליו – להתעקש שמנהל בית הספר יטול חלק פעיל בהשתלמות. שינוי אמיתי לא יכול להתרחש בבית הספר ללא מעורבותו הישירה של המנהל.
    שתהיה שנה של הגשמת חלומות פדגוגיים!

    אהבתי

אשמח לתגובה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s