בואו נדבר קצת על טכנולוגיה.. או שבעצם עדיף שלא..

תחום ההתמחות שלי והאהבה הגדולה שלי מזה שנים הינה השבחת הלמידה בפרט, והעשייה החינוכית בכלל בעזרת טכנולוגיה. אני מעורבת בפרויקטים של ניהול תוכן בעזרת פלטפורמת וורדפרס, פיתוח של פלטפורמה המסייעת ללמידה לאורך החיים, והרבה שנים שמתי פוקוס על שילוב כלי ווב 2.0 בתהליכי הוראה ולמידה. אבל בשנים האחרונות אני מוצאת את עצמי קצת זונחת את שילוב הטכנולוגיה בתהליך הלמידה בבית הספר היסודי. אני מגיעה לבתי ספר ולמרכזי פסגה ומנהלת השתלמויות של 30 שעות על דגמי הוראה ולמידה מרתקים כמו PBL  או SOLE  ומסתבר שמפגש אחרי מפגש אין סיבה לפתוח את המחשב מלבד לצורך תכנון ותיעוד.

למה? כי עם השנים למדתי שבית ספר היסודי הוא מקום נפלא לעודד יצירתיות, חשיבה, משמעות בלמידה ולעורר זיק בעיניים של התלמיד.. וכל זה לאו דווקא קשור לטכנולוגיה, אלא אדרבא, לפעמים הטכנולוגיה אפילו מפריעה.

K-3-grade-level

אז אני רוצה לעשות צדק עם עצמי ועם התחום שאני מייצגת וקצת לדבר על הטכנולוגיה בתהליך הלמידה בבית הספר היסודי.

מתי כן נכון להשתמש בטכנולוגיה בתהליכי למידה כמו PBL או SOLE?

1. חיפוש מידע

אין תחילף לחיפוש מידע ברשת האינטרנט וכל מילה מיותרת.

אני נהנית לעקוב אחרי התלמידים בזמן הלמידה והופתעתי לגלות שהם לא נולדו עם ידע אינטואיטיבי בחיפוש נבון! ילדי כיתה ד' ומעלה אכן יודעים לחפש מידע בגוגל אבל לא ממש יודעים איך להעריך את המידע שהם מוצאים. ילדי כיתות ב' משום מה מחפשים ביוטיוב!

כך שבהחלט יש חשיבות רבה בחשיפה של אסטרטגיות חיפוש והערכת מידע לתלמידי בית הספר היסודי.

2. תיעוד ורפלקציה

במסגרת העיסוק שלי בלמידה פעילה בשנים האחרונות למדתי על החשיבות הרבה בניהול תיעוד ורפלקציה של תהליך הלמידה. ניהול יומן למידה רפלקטיבית מעוררת מודעות לעשייה של הלומד, לחוזקות שלו ומסייעת לו לתכנן את המשך העשייה שלו על סמך תובנות העבר.

7de85-reflectionwriting

כשעודדנו את הילדים לכתוב יומן למידה נתקלנו בחוסר חשק, זה נראה להם כטרחה ולא בא להם.. אז העליתי רעיון: "אל תכתבו: תקליטו, תצלמו, תנהלו רפלקציה בכל דרך שבא לכם – רק מה.. תתייחסו לשאלות של המורה כי יכולת חשיבה רפלקטיבית אינה מובנת מאליה וחשוב לפתח אותה בצורה מודעת."

ופתאום למרות ה"טרחה" זה פתאום נהיה משהו שמעניין אותם! מקליטים את עצמם, מצלמים את החברה – ואפילו מתכננים את הרפלקציה בצורה מדוקדקת על ידי כתיבה ושכתוב לפני ההקלטה.

3. יצירתיות

למדתי שלכל תלמיד הייחודיות שלו וילדים שונים אוהבים להפיק את התוצר שלהם בצורות שונות.

יש ילדים שאוהבים ליצור עם הידיים, לבנות מודל, דגם. יש ילדים שאוהבים לכתוב שיר, לרקוד, להכין הצגה או תסריט – וכל אחד מהאפשרויות הללו יכולה לבטא תהליך למידה ולהוות תוצר סופי לתהליך למידה. ו…יש לא מעט ילדים שאוהבים את המחשב, ואוהבים ליצור תוצרים דיגיטליים. עבור הילדים האלה הפקת תוצר במחשב הינה ביטוי ליצירתיות ולחשיבה והיא מהווה עבורם עשייה משמעותית. יש כל כך הרבה כלים דיגיטליים שמאפשרים הפקה של תוצרים יצירתיים וחדשניים ואני בטוחה שגם אתם מצאתם את עצמכם לא פעם פעורי פה מהפקה יצירתית במיוחד של ילד בעזרת מחשב.

flickeringbrad-online-learning

4. למידה שיתופית ועבודת צוות

כלים טכנולוגיים שונים משביחים את הלמידה השיתופית והעשייה הצוותית. בעבודת צוות מתקיימת שיתוף פעולה, עמידה בלוח זמנים, כבוד הדדי, קבלת הרעיונות וההצעות של הזולת, וכל זה באווירה של אמון בין החברים. אמון כזה מאפשר שיתוף פעיל של כל השותפים בהתאם ליכולות ולחוזקות של כל חבר. כלים כמו גוגל דוקס, דרופבוקס, גוגל דרייב וכו' מאפשרים לילדים להיות מעודכנים ברגע אמת בכל עידכון של חבריהם, להוסיף, לייעץ, להמליץ ולשפר והיא משביחה את העבודה המשותפת.

גם כלים כמו Google Hangout  או Skype יכולים לסייע בעבודה צוותית כשהם פועלים ברקע בזמן שכל ילד עובד במחשב שלו בביתו וכלים אלה מבטלים בעצם את המרחק הפיזי בין הילדים

 5. ניהול פורטפוליו

בתהליכי למידה יצירתיים כמו PBL  אנו מעוניינים לנהל הערכה חלופית. בעזרת פורטפוליו יכולה המורה לעקוב אחר העשייה של התלמיד ולהתייחס להתפתחות האישית שלו.

מומלץ לעודד את התלמיד לשמור טיוטה של תהליך העבודה בתיקיה ייעודית במחשב (בענן), תמונות שהוא מצא, טיוטות שהוא כתב, רפלקציות ועוד. במקביל ניתן לנהל פורטפוליו פיזית כאשר שני התלקיטים משלימים זה את זה.

portfolio

 זהו בשלב הזה,

אני לא חושבת שממש חידשתי לכם משהו בתחום הטכנולוגיה. וזו הסיבה שאני בקושי מדברת על טכנלוגיה כשאני פוגשת מורים בהשתלמויות בנושא דגמי הוראה ולמידה חדשניים, כי אני לא מחדשת. אני לא ממליצה להשתמש למשל בכלי למיפוי מושגים כי מצאתי שהשימוש בכלי מסיח את הילד מהעשייה האמיתית שאנו רוצים שיעסוק בו –שאילת שאלות משנה והעלאת אסוציאציות שיכולות לסייע בהתקדמות העבודה.. ולכן אני מעדיפה שיעשו את זה בכל דרך שבא להם – וזה בדרך כלל על הלוח בקדמת הכיתה. ואני לא משכנעת את המורים להשתמש ב-Moodle  כדי לנהל את תהליך הלמידה שלהם עם התלמידים כי אם לא נוח להם ב-Moodle עדיף שלא ישתמשו . כי מה שחשוב לי זה שהשילוב של הטכנולוגיה תהיה נכונה ואמיתית ומשמעותית – שהשימוש יהיה כל כך שקוף שאין אפילו על מה לדבר..

<span dir=rtl>5תגובות ל‘בואו נדבר קצת על טכנולוגיה.. או שבעצם עדיף שלא..’</span>

  1. רותי, הדברים שלך מדויקים ומדהימים.
    כנראה שאנחנו עוברים תהליכים דומים במקביל, כי בדיוק היום שינינו באופן רשמי את השם שלנו מ"צוות השתלמוודל" – ששם במוקד את הטכנולוגיה, לשם ששם במוקד את המורה ואת הפדגוגיה – "החופש ללמד".
    למעשה, את אותה תובנה שתיארת הבאנו לידי ביטוי בסרטון האנימציה החדש שלנו – מוזמנת לצפות בו, ולהוסיף מהתובנות העמוקות שלך: http://hishtalmoodle.ravpage.co.il/freetoteach?ref=rs
    המשיכי להפיץ את אור הלמידה הפעילה, עם או בלי טכנולוגיה!

    Liked by 1 person

  2. סוף סוף הסבר איכותי מדוע כוהנת הmoodle כבר לא מדברת על moodle.
    החופש ליצור וללמד, כמו שקרא לזה חובב, מגיע אחרי שלב איכותי של בירור הנושא והאפשרויות הגלומות בו.
    אך, כיצד מתחילים עם מורים שלא מכירים את האפשרויות האחרות? את הכלים שאתם ניתן לתעד או ליצור? שלא יודעים כיצד להתמודד עם כלים שהתלמידים עצמם מביאים לכיתה? ובמיוחד עם אותם מורים שכל כך חוששים למעמדם מול "כרישי הטכנולוגיה" שיושבים מולם שורות שורות (לי תסבירי להם שהם לא כרישי- ולא נעלי-).
    ספרי לנו על זה. זה מאוד מסקרן. ובכלל איך את גורמת למורים להתרגש מהגישות החדשות.

    אהבתי

  3. היי רותי , כאחד שפלאי הטכנולוגיה מגיעים אליו טיפין טיפין , חשתי הזדהות עם קביעתך שדרושה גמישות רבה ביכולתו של המורה שלא להגביל את תלמידיו ולא לקבוע כללים ומוסכמות שעלולים להוות מכשול עבור התלמיד . היכולת לקרוא את המפה באופן כזה שיאפשר לתמיד ללמוד באופן מיטבי הוא לב העניין ואת זה שמחתי לקרוא מפוסט זה .

    Liked by 1 person

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.