5 מפתחות ללמידה מבוססת פרויקטים איכותית

השנה העברתי הרבה מאד השתלמויות והנושא הכמעט בלעדי שעסקתי בו היה PBL – למידה מבוססת פרויקטים. ליוויתי בתי ספר מפתח תקווה, כפר סבא, שוהם, מזכרת בתיה, גדרות, אשדוד ואפילו אילת (!) והתנהלו בהם תהליכים מעוררי השתאות. כשבית ספר מקבל החלטה לקדם למידה מבוססת פרויקטים והם הולכים על זה בגדול, זה מרשים מאד ומעורר הדים. כי זה תהליך באמת מרשים – ביטוי הקול האישי של התלמידים, עבודת הצוות, היצירתיות, יום השיא בסוף. זהו מסע גדול ותקשורתי.

אבל מסתבר שלא תמיד מתרחשת למידה מעמיקה, ולעיתים מתפספס משהו בדרך. אז איך נדע? ואיך נוודא שאכן מתנהל תהליך משמעותי?

אתר Edutopia מגדיר 5 מפתחות ללמידה מבוססת פרויקטים איכותית.

403a88a5d63b40347827bce7e74afd12

  1. הפרויקט מחובר לעולם האמיתי
    תלמידים מעורבים יותר כאשר הלמידה מתייחסת ישירות לחייהם ולחיי החברה שבה הם חיים. כדי שהפרויקט יהיה משמעותי הוא חייב להיות קשור לעולמם. הקשרים אמיתיים מעודדים עניין, מעורבות, ומוטיבציה ללמוד.
    חשבו, מה קורה בקהילה המקומית שלכם? אילו צרכים או בעיות קיימים? מה הם הנושאים המעסיקים את החברה ומוצאים את ביטויים בתקשורת ובשיחות יום-יומיות? מה מעסיק את התלמידים שלכם? אלה הנושאים שמהווים חומר פורה לפרויקטים.

  2. הפרויקט עוסק בנושא מתוך תוכנית הלימודים הנדרשת והסטנדרטים המחייבים
    הרעיון של למידה מבוססת פרויקטים הוא ללמוד אחרת את תוכנית הלימודים המחייבת וזה ממש לא משהו "מדליק" שעושים בנוסף לתכנים הרגילים. זה שינוי תפיסה. זוהי תוכנית הלימודים עצמה. התלמידים עוסקים בתוכן שהם צריכים ללמוד לפי תוכנית הלימודים המחייבת דרך מחקר, ניתוח ויישום, כך שהמידע שהם משיגים הוא שלהם והוא "אמיתי". כשמתכננים תהליך למידה מבוססת פרויקטים הולכים ראשית לתוכנית הלימודים ובודקים מהם המטרות והסטנדרטים הנדרשים, מתוכם בוחרים את מטרות הלמידה של הפרויקט ומשם יוצאים לדרך.
  3. למידה שיתופית מובנית
    למידה מבוססת פרויקטים מספקת הזדמנות ייחודית ללמידה שיתופית, לעבודת צוות תוך הקשבה וכבוד הדדי. אבל זה לא קורה מעצמו. המורה לא יכולה פשוט להעביר את השליטה לתלמידים ולומר להם "יאללה תתארגנו בקבוצות וצאו לדרך!" עליה ללוות את התלמידים, ללמד אותם שיתופיות מהי. לדבר איתם על האחריות של כל אחד להצלחת הקבוצה, על חשיבות ההקשבה והתרומה האישית. על לקיחת אחריות, לא רק להצלחות אלא גם לקשיים שעלולים לעלות. עבודת צוות היא לא משהו שבא באופן טבעי, במיוחד לתלמידים צעירים. הם באמת צריכים ללמוד איך לעשות את זה.
  4. הלמידה מתנהלת תוך הכוונה עצמית של התלמידים
    כאשר התלמידים מעורבים ישירות בתכנון וניהול הפרויקט שלהם, הם ישקיעו הרבה יותר בתהליך ולכן המורה צריכה לאפשר לתלמידים לנהל בעצמם את תהליך הלמידה. אבל איך עושים את זה? ואיך מוודאים שיתקיים רמה גבוהה של למידה?
    התשובה היא בתכנון. על המורה לתכנן את תהליך הלמידה לפרטי פרטים, לבנות אבני דרך, ולוודא שהתלמידם יודעים מה הם נדרשים להציג בפרויקט שלהם; אילו עולמות תוכן ותחומי ידע.
    המורה מלווה את התהליך. היא משוחחת עם התלמידים, מייעצת ומספקת להם מרחב לחקירה, לשאילת שאלות, למציאת תשובות ואולי להעלאת שאלות נוספות. התלמידים לוקחים אחריות ומניעים בעצמם את התהליך כלומדים עצמאיים וגם כלומדים השותפים לעבודת צוות.
  5. הערכה לכל אורך התהליך
    בלמידה מבוססת פרויקטים ההערכה הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך ומעוררת בתלמידים את החשיבות ליצירת תוצר איכותי.
    התלמידים מתעדים את התהליך ומנהלים רפלקציה, הם מעריכים את עצמם, את תרומתם לעבודת הצוות, את החוזקות שלהם והתחומים שבהם כדאי להם להשקיע יותר.
    המורה יושבת איתם ביחידים ובקבוצות, מקשיבה ומייעצת. היא מלמדת את התלמידים למשב אחד את השני בצורה בונה ומכבדת ואכן, ולאורך התהליך, בצורה מסודרת, התלמידים מציגים את עבודתם בפני הכיתה ומקבלים משוב עמיתים. באמצעות ההערכה החלופית הזאת, התלמידים מבינים את הקשר בין הלימודים לבין החיים האמיתיים.

ולכל מי שרוצה להתנסות. אני באמת ממליצה. זה לא קל, זה שונה, וזה מערער – כי תכנון לחוד וביצוע לחוד… אבל בסוף תשמחו שחוויתם תהליך שמעורר את חדוות היצירה שלכם ושל תלמידיכם.

Shoot for the moon poster

הרבה הצלחה!

<span dir=rtl>9תגובות ל‘5 מפתחות ללמידה מבוססת פרויקטים איכותית’</span>

  1. מחפשת רעיונות ל-PBL בנושאים של יחסים בין לאומיים, הכרות עם המקצוע.. או על נושאים כמו גלובליזציה יש מקומות שיש בהם דוגמאות לפרוייקטים שכאלה?

    אהבתי

  2. רותי שלום,
    אין לך מושג איזו הכרת הטוב אני חשה למקרא הבלוג שלך.
    אני נקראתי לביה"ס חנ"מ ע"מ למנף את העבודה ולהוביל פרויקט שנתי.
    לקחתי את זה על עצמי אבל הרגשתי חוסר ביטחון.
    הדברים שאת כותבת מחזקים אותי מאוד.

    האם יש אפשרות להתייעץ איתך באופן אישי? ולקבל רעיונות איך לבצע דברים?
    בתיה 0527142622

    אהבתי

  3. שלום רותי
    אני מחפשת נואשות מנחה להנחיית צוות המורים בבית הספר שלי חט"ב ב' בירכא בנושא של ה- PBL את יכולה בבקשה לזור לי בגיוס מנחה כזה?
    כמובן אשמח אם תהי מוכנה להנחות בעצמך.
    מג'דולין חיזראן 0547862086

    אהבתי

  4. רותי שלום ,
    רציתי לומר שקראתי את הבלוג שלך מספר פעמים וכול כך התלהבתי מדרך הלמידה החוויתית ומשיטת ההוראה השונה.
    רציתי לומר שאני בבית ספר נופי גולן מלמדת בדרך זו והייתי שמחה לשלוח לך תוצרים של תלמידי תקשורת כיתה י כדי שתביעי את דעתך.
    רינה המאירי בית ספר תיכון נופי גולן מרמת הגולן 0534990565

    אהבתי

  5. רותי שלום רב,
    אני סטודנט למערכות מידע וחלק מהתזה שלי אני עושה על הנושא PBL בתחום הרובוטיקה בלמידה בבתי ספר חטיבת בניים.
    אשמח באם תוכלי לכוון אותי בכדי לקחת חומרים בשני מישורים האחד זה ,מה זה בכלל PBL והשני זה ,PBL בתחום הרובוטיקה

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.