מה בין סלפי לשיימינג? תופעות רשת ששווה להכיר

רשומה רגילה

 בשנים האחרונות, בד בבד עם ההתפתחות הטכנולוגית מתפתחת לה גם תרבות מקביל, חדש ומעניין.

8c8d1890bcc5cc60a3d4ba907bf7ccb9

יתכן שחלק מהמונחים והמושגים מוכרים לכם. אבל חלק לא. בחרתי את אלה זהכי עניינו אותי מבחינת ההשפעה שלהם על האנושות ועל החברה שבו אנו חיים. אותי זה מגניב..!

 Shaming – ביוש

הנושא הזה עלה לכותרות לאחרונה בעקבות מעשים אובדניים שביצעו אנשים שחוו ביוש פומבי ברשת. אבל מה זה?

לפני חודש קראתי ספר מרתק של ג'ון רונסון המספר את סיפור הרשתות החברתיות בחיינו והשפעתם האדירה על מודעות הציבור מצד אחד וחיי הפרט מהצד האחר.

במשך שלוש השנים האחרונות, נסע ג'ון רונסון בעולם להיפגש עם אנשים שחוו "ביוש" (shaming) ציבורי. המבוישים הם אנשים כמונו, אנשים שעשו טעות בעבודה או אנשים שהתבדחו מבלי להתחשב במדיה החברתית ויצאו מזה רע מאד . ברגע שה"עבירה" התגלה, פרץ זעם ציבורי קולקטיבי בעוצמה של הוריקן ואנשים אלה נקרעו לגזרים על ידי המון זועם. הם חוו לעג, דמוניזציה ולפעמים אפילו פוטרו מעבודתם.

באיזשהו מקום זה מזכיר את ה-"stocks" של ימי הביניים רק הפעם הציבור הם השופטים והם עושים זאת בסינכרון מופלא כגל ענק וצוהל. הרוב הדומם קיבל קול ולרוב הזה יש השפעה עצומה ההרסנית על חיי הפרט.

 01f13stocks-485953 (1)

ביוש פומבית ששימש עונש לפני כמה מאות שנים. 
הציבור היה עובר, לועג וזורק עגבניות וביצים רקובות על המבויש.

Selfie 

אנחנו חיים בעידן של ה"סלפי" . מדובר בצילום עצמי באמצעות הטלפון החכם שמופצת מיד ברשת. ה"סלפי" הוא בעצם מסר תקשורתי, חזותי ומיידי של איפה אנחנו, מה אנחנו עושים ,מי אנחנו חושבים שאנחנו, ומי לדעתנו עוקב אחרינו וצופים בתמונה . Selfies משפיעים על היבטים של אינטראקציה חברתית, שפת גוף, מודעות עצמית, פרטיות, הומור, והתנהגות הציבור.

BELFAST, NORTHERN IRELAND - JUNE 24: ילד מפתיע את המלכה על צילום סלפי בעת ביקור רשמי בבלפסט בינואר 2015.

ילד מפתיע את המלכה על צילום סלפי בעת ביקור רשמי בבלפסט בינואר 2015. (Photo by Peter Macdiarmid – Pool/Getty Images)

Meme

הממים הם גם תופעת אינטרנט מעניינת.

המם הוא סרטון, באזז, קטע מלל, בדיחה, תמונה או תוכן אחר שמופץ במהירות אדירה מפה לפה, ממייל למייל, דרך סטטוסים בפייסבוק, ציוצים בטוויטר, פוסטים בבלוגוספירה או כל אמצעי אחר להעברת מידע. בביצה המקומית שלנו ניתן להצביע על כמה ממים.

הפופולריות של תופעות אלו גדלה יחד עם ההתרחבות של רשת האינטרנט, ובמיוחד של כלים המאפשרים חיפוש והפצה קלה. לרוב נושא עולה ויוצר סביבה רחש והרבה ממים, וכמובן מגיעה לידיעת קהל רחב תוך ימים או שבועות ספורים. לאחר זמן קצר מגיע תקופת דעיכה והנושא הבא עולה לאוויר ואיתו מהומת הרשת התורנית.

כמובן שגם על חשבון מורים מופצים לא מעט ממים. יש אפילו קבוצת פייסבוק בשם מ"מים של מורים!

11391533_786510258129746_1204558246641231257_n

ואם אתם רוצים לבחון את גבולות היצירתיות שלכם הנה קישור לmeme generator

סרטון ויראלי

סרטון שהפך פופולרי מאד בתקופה קצרה כתוצאה מתהליך של שיתוף גולשים באינטרנט, בדרך כלל באמצעות אתרי שיתוף וידאו , רשתות חברתיות ודוא"ל . במקרים מסוימים מגיעים סרטונים ויראליים תוך ימים ספורים למאות אלפי ואף מיליוני צפיות, בכל רחבי העולם. סרטוני וידאו ויראליים מכילים פעמים רבות תוכן הומוריסטי, קטעי וידאו חובבים , הפקות מקוריות המיועדות לאינטרנט, וידאו קליפים, קטעים תיעודיים של אירועים חדשותיים על ידי עדי ראייה אקראיים ועוד.

יש לא מעט תיאוריות אך עדיין לא פיצחו מה גורם לסרטון מסוים להפוך ויראלי וסרטון אחר לא. ממתין לי על המדף ספר בשם "Going Viral" של Karine Nahonne ו-Jeff Hemsley אולי אחרי שאסיים אותה אהיה חכמה יותר.

סוזן בויל ב "The Voice", הסרטון זכה ל171 מיליון צפיות ביוטיוב!

The Internet of Things

"האינטרנט של הדברים"  מתייחס לפיתוח מוצרים וחפצים ושיכול לתקשר דרך רשת האינטרנט.

אלה יכולים להיות שבבים וחיישנים מיוחדים שאוגרים מידע ודרך זה להקל על חיינו ולשפר את הבריאות האישית. ולא מדובר רק בטכנולוגיה לבישה, כמו שעון המודד את הצעדים ודפיקות הלב שלכם בזמן אימון, או טכנולוגיה שמאפשרת לנו להרים את התריסים או להדליק ולכבות את הבוילר מתוך הטלפון החכם, או אפילו מקרר מזמין מזון חסר.  מדובר בטכנולוגיות מתפרצות שיכולים לשנות את העולם שבו אנו חיים. בכנס של מטח "מעצבים את העתיד" לפני שבוע הציגה ענבר לסר-ראב, סגנית נשיא לשיווק מוצרים ב סיסקו את הערים סן פרנסיסקו וברצלונה, שם מקומות החנייה מתומחרים על פי ביקוש באזור ומשדרים לאפליקציות טלפון כדי לאפשר הזמנה מראש, נורות החשמל ברחובות נדלקים ונכבים על פי צורך ועוד ועוד.

ההערכות הם שעד שנת 2020 יהיו 50 מיליארד חפיצים מחוברים לרשת – 50 מיליארד "things". מדהים!

הסבר קצר וקלע

Big Data

בעיקרון, Big Data מתייחסת ליכולת שלנו לאסוף ולנתח כמויות גדולות של נתונים שאנו מייצרים כל העת בעולם. הנתונים הללו מגיעים מכל מקום: מחיישנים שאוספים מידע אקלימי, מתגובות באתרי מדיה חברתית, מתמונות דיגיטליות וסרטונים שמועלים לרשת, מרישומים של רכישות מקוונות ומסימני GPS של טלפונים סלולריים .

היכולת החדשות שהטכנולוגיה פיתח לנתח את הכמויות האדירות והמגוונות של נתונים משנה לחלוטין את היכולת שלנו להבין את העולם וכל מה שבתוכו.

למשל

 ה- FBI אוסף נתונים מגוונים ממקורות שונים – ממדיה חברתית, ממצלמות טלוויזיה במעגל סגור, משיחות טלפון ומהודעות טקסט עדי לאתר פושעים ולחזות את פיגועים.

סופרמרקטים משלבים את המידע שהם אוספים מכרטיסי החבר של הקליינטים עם דפוסי השיח וההתעניינות במדיות החברתית כדי לזהות ולמנף שינויים בצריכה ודפוסי קנייה.ועוד

Big_data_cartoon_t_gregorius

האמת, שהתייחסות לנושא הזה מחייב אותנו גם לחשוב על נושאים של פרטיות ובטיחות של המידע שלנו. אבל זה לשיחה אחרת…

אשמח לשמוע על מונחים/מושגים מגניבים נוספים שהם חלק מהיום יום שלנו.. תודו.. תקופה מרתקת!

רותי

מחשבה אחת על “מה בין סלפי לשיימינג? תופעות רשת ששווה להכיר

אשמח לתגובה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s