12 טיפים למנחה שבאמת רוצה להשפיע

רשומה רגילה

אני מעבירה השתלמויות כבר קרוב ל-20 שנה; השתלמויות שעוסקות בשילוב טכנולוגיה בהוראה, בלמידת חקר, בלמידה מבוססת פרויקטים, בדגמי הוראה ולמידה חדשניים, בלמידה "משמעותית", בתפקיד המורה במאה ה-21 ועוד.

ו… אחרי שנים רבות כל כך בחרתי לקחת פסק זמן מתחום ההדרכה, בינתיים לשנה. אבל מי יודע..

ולכן הפוסט הזה הוא מעין מכתב פרידה ☹, וזוהי הזמנות נפלאה לסגור מעגל ולשתף מנסיוני וממה שלמדתי על הובלת שינויים בבתי ספר.

אני חייבת לציין שלא התחלתי כמנחה טובה מאד, התחלתי כמתחילה, וטעיתי, ולא תמיד הצלחתי באמת לקדם את בית הספר למקום שבו חלמנו להגיע. אבל עם השנים, והניסיון, והביקורת העצמית הנצחית שאני אוהבת להרעיף על עצמי למדתי כמה כללים שמסייעים לי כמנחה לקדם הגשמה של חזון חינוכי בבית ספר

לפניכם ההצעה שלי ל-12 כללים ומאפייני אישיות שיסייעו לך להיות מנחה שמצליח/ה להשפיע.

59dfa6af14be804017d9b1d78c00a83c

1. תשוקה –Passion 

אמונה מכל הלב בתהליך שאת מקדמת. אמונה שאימוץ המודל או דגם הלמידה יכול להפוך את בית הספר למקום טוב יותר, נעים יותר ומשמעותי יותר עבור הילדים ומוריהם.

אם את מאמינה במה שאת מקדמת יש סיכוי רב שתצליחי לסחוף אחריך את צוות המורים.

2. תיאום ציפיות

לפני שסוגרים על שנת השתלמות בבית ספר חשוב לנהל שיח עם המנהל/ת וצוות הניהול.

איפה הם רוצה להיות בסוף השנה הזאת? מה החלום שלהם? מה כואב להם? מה מבחינתם יקרא כהצלחה?

ולפי זה אנחנו בודקים אם יש לי מה לתרום לבית הספר. אם התהליך שאני יודעת לקדם הוא אכן התהליך שבית הספר חולם לאמץ.

3f073c0d6301c51a23c59ff5e4f4029c

3. התמיכה המלאה של מנהל/ת בית הספר. 

כשהמנהל שותף לדרך ורוצה שזה יצליח על פי רוב זה יצליח. וזה אומר שהמנהל מעורב ממש. שותף בהשתלמויות, מלווה את המורים, איתו אני מדברת ואותו אני מעדכנת. הוא דוחף את הצוות להצלחה, עובד איתם, שותף למפגשים ושמח בהצלחתם. אם המנהל לא יהיה חלק מהתהליך אני לא אכנס לבית הספר. לדעתי זה תנאי סף.

4. צוות מסור ומשוכנע

התהליכים שאני הובלתי בבתי הספר לא היו תהליכים פשוטים ודרשו מצוות המורים לעבוד קשה, להתמודד עם שינויים בדרך עבודתם ולהתמודד גם עם איך שזה גורם להם להרגיש (שינוי בפרדיגמת ההוראה כבר אמרנו?). השתלמות PBL אינו דומה להשתלמות Office. בתהליך של שינוי, הצוות עובד קשה בין מפגש למפגש ולכן הם צריכים להאמין ולרצות לעבור את ההתנסות ולדעת שזה לא קל. הצוות צריך לדעת שהוא הולך לעבוד קשה, ושזה שווה לו.

f8e5a770eae0ccfea3fed87a266f3fb8

לא אשכח מורה במפגש סיום שנה באילת, כששאלתי אותה איך היא מרגישה היא אמרה לי שהיא מרוטה אבל לא היתה מוותרת על התהליך.

5. צניעות 

אבל צניעות אמיתית! הידע הוא לא אצלך, אולי יש לך שנות ניסיון, אולי כבר הובלת תהליכים משמעותיים ויש לך כמה הצלחות יפות מאחוריך אבל בסופו של דבר מי שמכיר את בית הספר, את התלמידים, את היכולות שלהם ואת הגבולות שלהם, אלה הם אנשי הצוות. תמיד תתייעצי איתם, תקשיבי למה שהם אומרים (וגם לא אומרים), תכבדי את המאמץ שלהם ותלמדי מהידע שלהם.

6. פתיחות וגמישות

לא פעם ולא פעמיים נדרשים לבצע תכנון מסלול מחדש על פי התגובות של הצוות ועל פי הנסיון שלהם בשטח. זה בסדר. אלה הם החיים. אדרבא, זה מוכיח שמתרחש תהליך שגורם להם לחשוב ולהציע הצעות שהם טובים יותר עבורם.

1167d09be2102a508a336ef3696f90c5

7. לא לפחד מהתנגדות

בכל הטמעה של תהליך חדש ישנם מתנגדים. לעיתים כשאין קיטורים אני מתחילה לדאוג. מה זה אומר? שלא מבינים שהם עומדים לצאת למסע לא קל?

ולעיתים המורים שהביעו את ההתנגדות החריפה ביותר יובילו תהליכים מעוררי השראה. וכשאכן עולה התנגדות ושיח ממורמר, חשוב להקשיב ולהבין מאיפה זה בא. לפעמים צריך לבצע שינוי קל בתהליך, לפעמים צריך שיח קצר עם המנהל, ולפעמים באמת קשה למורה להיכנס לתהליך חדש, וזה בסדר.. צריך לתת לה את המרחב ולעודד אותה על מה שהיא כן מצליחה לקדם.

ChangeRollerCoaster

8. עידוד

אני הרבה צוחקת על עצמי שבהדרכות שלי אני מרגישה כמו מיילדת.. "הנה..הנה..עוד קצת.. יופי..עוד קצת והראש בחוץ!!!" המון המון עידוד ומחיאות כפיים! צוות שמנהל תהליך שהוא לא רגיל אליו חייב המון משוב חיובי אותנטי, והמון עידוד. לתת למורים את הזמן להציג את ההתקדמות שלהם במפגשי המליאה ולהחמיא מכל הלב על הישגיהם. ואם יש הערות? או הארות? בעדינות.

9. נסיון

אוקיי, זה נקודה בעייתי כי הרי לא יוצאים לדרך עם ניסיון. אבל אין ספק שהניסיון עושה את שלו. ושנות הניסיון מעניקות ידע, ביטחון וגם סובלנות ומסייעות לקדם תהליכים המושתתים על מטען הידע שצברת. זה רווח נקי גם למנחה וגם לבית הספר.

10. למידת עמיתים

המנחה אומנם מגיעה עם הנסיון אבל הלמידה האמיתית מתרחשת בשיח שמתנהל בחדר המורים. בכל מפגש אני מקדישה זמן למורים להציג את העשייה ומעודדת את חדר המורים להתייחס, להעיר, להאיר ולתת משוב. השיח הזה שווה זהב כי זה בא ממקום אמיתי של מורות שחוות ביחד את חיי בית הספר ויכולות לתת ייעוץ טוב ונכון שמתאים לקהל שלהם. וזה יתקבל הרבה יותר מאשר ממני שאני מגיעה חייכנית פעם בשבועיים ולא באמת מכירה את הווי בית הספר.

colab2

11. עקשנות ודבקות במטרה

אם למדתי משהו , למדתי את הדבר הזה. כשמתחילים תהליך, לא משנה מה קורה, מגיעים איתו עד הסוף. אין שמחה כשמחת סיום תהליך בהצלחה והצגה של תערוכה או יום שיא המציג את העבודה הקשה של הצוות ושל הילדים. כשתהליך מתפספס ולא מסתיים עדיף היה לא להיכנס זה מלכתחילה, זה נותן תחושה של ריקנות ושל חוסר ערך. ולכן, היום בתי הספר שלי יודעים. יוצאים לדרך ומגיעים עד לנקודת הסיום שקבענו לעצמינו. אין התמוססויות.

12. תאהבי מאד את מה שאת עושה. 

בסיום יום העבודה כשאני הייתי יוצאת ממכון מופת (מקום העבודה הקבוע שלי) ויודעת שיש לפני 2 השתלמויות התחיל לזרום לי אדרנלין. כל כך האמנתי וכל כך אהבתי ששכחתי שזה סוף היום, שכחתי שאני אמורה להיות עייפה, אלא הסתערתי ונתתי את כולי. כי אני באמת אהבתי את המפגש עם המורים ואת היכולת לתת להם קצת מעצמי ואולי אולי אולי בזכות זה, משהו טוב יתרחש בבית הספר.

jobs

זהו זה.

שימו לב שלא דיברתי על ניהול זמן, ולא דיברתי בטח על דברים קריטיים אחרים. סיפרתי על מה שעבד לי ולאישיות שלי.

היתה לי הזכות ללוות כמה בתי ספר מדהימים שעשו תהליכים מעוררי השתאות של למידה מבוססת פרויקטים, חקר ושילוב המחשב בהוראה בצורה משמעותית ואותנטית. היה לי לכבוד ואני מודה לכם על ההזדמנות שניתן לי.

אני מקווה שאם יש בין קוראי מנחים, משהו ממה שכתבתי יסייעו לכם להוביל בית ספר לעשייה משמעותית וחשובה.

קיץ נעים!!!

9 מחשבות על “12 טיפים למנחה שבאמת רוצה להשפיע

  1. רותי שלום,
    אני מבקר הרבה מאד האתר שלך , יש שם חומרים רבים אשר אני נעזר בהם רבות.
    לצערי לא נפגשנו , אני מקווה שתהיה אפשרות כזאת .
    אני רכז פדגוגי בארגון "קדימה מדע" ומרכז פרויקט בצפון הארץ הנקרא "למידה תוך פתרון בעיות" – אשמח אם ניתן ליצור קשר של שיתוף פעולה .
    בברכה ובהצלחה
    שמוליק

    אהבתי

  2. גלית שבתאי

    הצלחת להביא את תמצית העניין וכמדריכה מחוזית אני מבקשת את רשותך להראות את הפוסט הזה למניפת המדריכות שלי
    גלית

    אהבתי

אשמח לתגובה!

