Bett 2016 – Technology will save us… Oh yeah!

IMG_20160122_134348

גם השנה נסעתי ל Bett Show בלונדון, יריד הטכנולוגיה החינוכית הגדול בעולם. אני לא בטוחה כמה אנשים היו שם, אבל קראתי שתי גרסאות שונות 34,000 ו-45,000 ומ-128 ומדינות שונות בעולם!! כך שבכל מקרה מדובר במסות גדולות.

השנה בניגוד לשנה שעברה לא הספקתי להקשיב להרצאה של "סלב" בתחום הטכנולוגיה בחינוך, והסתפקתי בעיקר בהליכה של קילומטרים בין ההצעות הטכנולוגיות השונות.

אז מה היה שם?

Maker Spaces
הפילוסופיה "למידה על ידי עשייה" של אבי הפדגוגיה ההתנסותית ג'ון דיואי עדיין חיה ובועטת ורלוונטית למדי. יתר על כן היא צברה תאוצה בעזרת טכנולוגיות חדשות ומתפתחות. השנה ב- Bett היו דוכנים וספקים רבים אשר סיפקו חומרה ותוכנה ליצירה של Maker Spaces שבו תלמידים יכולים ליצור סרטים ומוצרים על פי התכנון שלהם.

המון המון רובוטיקה וקודינג
מגמה נוספת משמעותית מאד היא תחום הרובוטיקה והקודינג. הרבה מוצרים שמזמנים הזדממות לילדים לבנות רובוט או רכב שהם יכולים להפעיל על פי תרחישים שונים בעזרת כתיבת קוד.

רהיטים!
המבנה המסורתי של כיתה המכיל שולחנות בשורות ישרות מפנה דרך לחללי למידה גמישות יותר. ראיתי שולחנות וכיסאות בצורות ובצבעים שונים שיהיו קל לארגן מחדש בכיתה, בהתאם לסוג הפעילות שהמורה עושה באותו הרגע.

עזרים לאייפדים, אייפדים ועוד אייפדים!
זה היה קטע כמעט מצחיק. מרוב שאייפדים הציפו את המערכת ראינו כלים לניהול כיתה בעזרת טאבלטים ומלא מלא מערכות איכסון והטענה. בקיצר צריך לנהל ולאחסן את הצפת הטאבלטים שהגיעו לבתי הספר.

כפר ה-STEAM
השנה הוסיפו את האות A ל STEM. כמו בארצות הברית – נחמד! זהו נושא שמעסיק מאד את העולם –  איך להקנות לתלמידים Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics. בתערוכה השנה היה מיני "כפר" שלם של מוצרים שמקדמים את הנושא הזה.

למבקרים באזור כפר ה-STEAM היה הזדמנות לראות ולהכיר מחשב פצפון חדש שתוכנן עם זיהוי תנועה, מצפן מובנה ו- Bluetooth. המכשיר הקטנצ'יק הזה עומד להינתן השנה חינם לכל תלמידי כיתה ז' בבריטניה  (מיליון מכשירים!!) הוא מגיע עם משאבי הוראה, מערכים לימי פעילות ועוד .

באזור הסטארטאפים היו הרבה רעיונות נחמדים אבל מה שתפס לי את העין היה הלוח הזה מעל אחד הדוכנים.
"Technology will save us"
כן.. בטח!!

בקיצור.. היה ענק, מרשים, מבלבל.. וכרגיל קצת מאכזב. כי בסופו של דבר, מלבד כמה רעיונת מרעננים וחדשניים, רוב הטכנולוגיה פותח לשרת את מבנה הכיתה המסורתית.

ולסיכום, לא הייתי בהרצאת העוגן של הפרופסור סוגאטה מיטרה (כן, ההוא מהחור בקיר) אבל דאגתי להשלים פערים. אני מסתמכת על תיעוד שקראתי כך שאני מקווה שאני נאמנה מספיק למקור.

אז זה מה שכבודו נאם.. לא ממש סגורה עם עצמי על כל מה שאמר, אבל הוא מהפכן, ואם הוא מצליח לעצבן ולעורר חשיבה זה כבר טוב. 🙂

CZKOT-pW0AI3H57

"מקצועות היסוד שבתי ספר מלמדים מיושנים. המושג "ידע" הוא מיושן (!). הגיע הזמן לשכוח את מקצועות היסוד המסורתיים – קריאה, כתיבה ומתמטיקה (The 3 R's – Reading, Writing and Arithmetic) כי לא באמת צריכים מורים כדי ללמד אותם, גם מכונות יכולים לעשות את העבודה (!) ובמקום זה עלינו להתמקד בשלושה מקצועות יסוד חדשים – הבנה, תקשורת ואסטרטגיות חישוב. (Three C's – Comprehending, Communicating and Computing) "

"אני יודע שאלו מקודשים – אבל אני רוצה לשאול למה? למה כל כך חשוב שתלמיד ילמד את הדברים האלה במשך שנים על גבי שנים? אם לדוגמא תהיה אפליקציה שיודעת לקרוא קטע טקסט יפני ולהקריא לך אותו באנגלית, האם יהיה חשוב לדעת לקרוא יפנית? התשובה היא לא, כי מה שחשוב זה להבין את הטקסט. ההבנה היא חשובה יותר מקריאה, ויש מעט מדי מזה בבתי הספר."

כמו כן, התהליך של למידת כתיבה בכתב יד במשך שנים היא "חסרת חשיבות לחלוטין", הוא אמר. "התהליך של כתיבה היא לא חשובה כמו התהליך של תקשורת. ילדים יכולים לכתוב בדרכים רבות ושונות והמכשירים הקטנים האלה יעזרו להם לעשות את זה".

ללמוד איך לבצע חילוק וכפל ארוך היא גם מיומנות שאינה חיונית, המשיך הפרופ' מיטרה."כמה אנשים בחדר הזה אי פעם משתמש בשיטה הזו? מכונות יכולים לעשות את זה. מה שאנחנו צריכים ללמד את הילדים זה איך לחשב את התשובה בעזרת טכנולוגיה.. "

הוא דיבר גם על שינוי שיטת ההערכה, מבחנים עם אינטרנט וגוגל פתוח. "דבר זה ישנה את מבנה תכניות הלימודים – כלומר מה ואיך לומדים."

ולסיום הוא תיאר את ההתנסויות שלו בחקר מרחבי ה- SOLE (סביבת למידה בהתארגנות עצמית) שהוא מקיים באנגליה. איך הילדים בסביבה חופשית עוברים מפעילות כאותית למצב בו הם יוצרים סדר, וכיצד מטלות אתגריות מסייעות בצמיחת הסדר הזה.

מה אני אגיד לכם.. יכול להיות שהוא צודק. אבל מה?!
כבודו טוען ש"המושג ידע הוא מיושן".. באמת?! הטכנולוגיה והאינטרנט יהפכו לאיזשהו הרחבה של המוח והאישיות האנושית של ילדינו? וילדים יניעו את עצמם? באמת?! וילמדו רק מה שרלוונטי? ומה שלא – נפנה לגוגל, האל החדש?!

יש לי הרגשה שאצל הפרופסור בכל אופן, מטוטלת הלמידה החופשית וה"רלוונטית" של תלמידינו נמצא בקצה הקיצונית מדי. הוא צריך למצוא שביל זהב..

אז זהו להיום!

מקווה שנהניתם, ואני מאד אשמח לשמוע תובנות.. 🙂

<span dir=rtl>3תגובות ל‘Bett 2016 – Technology will save us… Oh yeah!’</span>

  1. מעניין לראות במבחן השנים מה מהטרנדים באמת משפיע לא על הדרך בה אנו וילדינו רוכשים ידע, אלא על הסקרנות שלנו, על הדרך בה אנו צורכים ידע ויוצרים ידע באמצעות הבנה ויצירת חיבורים וקשרים חדשים.
    כל השאר, בעיני, עניין של טכניקה.

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.