בואו נדבר קצת על טכנולוגיה.. או שבעצם עדיף שלא..

תמונה

תחום ההתמחות שלי והאהבה הגדולה שלי מזה שנים הינה השבחת הלמידה בפרט, והעשייה החינוכית בכלל בעזרת טכנולוגיה. אני מעורבת בפרויקטים של ניהול תוכן בעזרת פלטפורמת וורדפרס, פיתוח של פלטפורמה המסייעת ללמידה לאורך החיים, והרבה שנים שמתי פוקוס על שילוב כלי ווב 2.0 בתהליכי הוראה ולמידה. אבל בשנים האחרונות אני מוצאת את עצמי קצת זונחת את שילוב הטכנולוגיה בתהליך הלמידה בבית הספר היסודי. אני מגיעה לבתי ספר ולמרכזי פסגה ומנהלת השתלמויות של 30 שעות על דגמי הוראה ולמידה מרתקים כמו PBL  או SOLE  ומסתבר שמפגש אחרי מפגש אין סיבה לפתוח את המחשב מלבד לצורך תכנון ותיעוד.

למה? כי עם השנים למדתי שבית ספר היסודי הוא מקום נפלא לעודד יצירתיות, חשיבה, משמעות בלמידה ולעורר זיק בעיניים של התלמיד.. וכל זה לאו דווקא קשור לטכנולוגיה, אלא אדרבא, לפעמים הטכנולוגיה אפילו מפריעה.

K-3-grade-level

אז אני רוצה לעשות צדק עם עצמי ועם התחום שאני מייצגת וקצת לדבר על הטכנולוגיה בתהליך הלמידה בבית הספר היסודי.

מתי כן נכון להשתמש בטכנולוגיה בתהליכי למידה כמו PBL או SOLE?

1. חיפוש מידע

אין תחילף לחיפוש מידע ברשת האינטרנט וכל מילה מיותרת.

אני נהנית לעקוב אחרי התלמידים בזמן הלמידה והופתעתי לגלות שהם לא נולדו עם ידע אינטואיטיבי בחיפוש נבון! ילדי כיתה ד' ומעלה אכן יודעים לחפש מידע בגוגל אבל לא ממש יודעים איך להעריך את המידע שהם מוצאים. ילדי כיתות ב' משום מה מחפשים ביוטיוב!

כך שבהחלט יש חשיבות רבה בחשיפה של אסטרטגיות חיפוש והערכת מידע לתלמידי בית הספר היסודי.

להמשיך לקרוא

סקירה ורפלקציה – דגם SOLE השלב הסופי. פוסט 3 מתוך 3.

תמונה

עד כה סקרתי 2 מתוך שלושת השלבים בשיעור על פי דגם SOLE

1. השאלה הגדולה

2. שלב החקירה

השלב האחרון של שיעור על פי דגם SOLE היא שלב הסקירה.

בסיום כ-40-50 דקות של החקירה המורה מבקשת מהקבוצות להתאסף ולשבת ביחד בנוחות. כל קבוצה מציגה את הממצאים שלה ומספרת על תהליך החקירה בקצרה.

שלב הסקירה בבית ספר במלזיה - השאלה הגדולה 
"האם בעלי חיים יכולים לחשוב?"

המורה שואלת כל קבוצה לאילו מסקנות / תשובות / רעיונות הגיעו. עליה לעודד את כל אחד מחברי הקבוצה לדבר ולא להתמקד בתלמיד שמרגיש הכי בנוח לסכם את הנושא . לפעמים התלמידים עצמם מנהלים "תורות" כאשר כל אחד מחברי הקבוצה מציג חלק מהמסקנות המשותפות. בכל מקרה תמיד כדאי לבקש מכל חברי הקבוצה להוסיף משהו למסקנות הקבוצתית כי אפילו בתוך הקבוצה יהיו הבדלים של פרספקטיבה. היא יכולה לכוון ולנתב את הדיון בעזרת שאלות מכוונות וגם לעודד את הקבוצות האחרות להתייחס ולשאול שאלות.

להמשיך לקרוא

איך לשאול את השאלה הנכונה? או שאלת SOLE  זה לא שאלת PBL – פוסט 1 מתוך 3

תמונה

שיעור בדגם SOLE  – למידה המאורגנת באופן עצמאי (Self-Organized Learning Environment) נותנת מענה ללמידה שיתופית עצמית של תלמידים הממונעת על ידי סקרנות ורצון לחקירה כאשר המורה מלווה את התהליך ומעודדת את התלמידים לפעילות עצמית נבונה.

על פי הדגם, השיעור מחולק לשלושה חלקים עיקריים: שאלה, חקירה וסקירה.

sole

כדי להבין טוב יותר את הדגם אכתוב סדרה של 3 פוסטים שיעסקו בשלושת השלבים השונים של הלמידה על פי דגם SOLE.

את הפוסט הזה אקדיש לחלק הראשון של השיעור שהוא כולו 5 דקות:

איך לשאול את השאלה הנכונה?

להמשיך לקרוא

בונים בית מלון לחרקים בחווה החקלאית אשדוד… ראיון עם צוות החינוך של החווה

תמונה

שלום! כידוע יש לי את הזכות לטייל הרבה בארץ וללוות תהליכים מרתקים. בחודש האחרון פרויקט אחד מסוים כל כך הצית לי את הדמיון שאני לא יכולה שלא לשתף אותו כאן איתכם.

נעים מאד, בראיון שלפניכם הכירו את צוות החווה הקלאית באשדוד!

SAM_5132

צילום אילוסטרציה מאתר http://cromerjuniorschool.blogspot.co.il/ 

שלום לכם! אני מבינה שהתחלתם תהליך מרתק של למידה מבוססת פרויקטים בחווה ואני מודה לכם שהסכמתם לשתף את העשייה שלכם כדי שיהווה השראה עבור מורים נוספים.

באיזה נושאים תעסקו בפרויקטים שלכם?  זאולוגיה, צבים, שרקנים, עולם החרקים

מהי השאלה המובילה את הפרויקט? כיצד נוכל באמצעים שיש בחווה לבנות מקומות מסתור ולדמות את הכלובים לסביבה הטבעית של בע"ח וליצור סביבת חיים למשיכת חרקים שונים?

להמשיך לקרוא

מי את המורה של המאה ה-21 ומה מניע אותך?

תמונה

אנחנו מדברים הרבה על למידה משמעותית… על כך שתלמידי המאה שלנו זקוקים ללמוד אחרת. מתוך תשוקה, חדווה, יצירה, הנעה, אהבה..

אנחנו מדברים גם על שינוי פרדיגמת ההוראה. המורה כבר אינה מקור הידע, אלא מנחה. היא צריכה להניע את תלמידיה, לגרות אותם, להקשיב להם ולדאוג לצרכי כל תלמיד באופן דיפרנציאלי. היא מתבקשת ללוות אותם אל מטמון הידע וההבנה, ולכוון אותם למקורות מידע מהימנים, לדאוג לאקלים מיטבי שיאפשר למידה שיתופית ומשמעותית וללמד אחרת.

the-giving-tree-macbook-decal

היום ביקרתי בבית ספר שמקדם תהליכי הוראה חווייתיים ושם דגש על הקול האישי של כל תלמיד. התלמיד הוא יוזם, חוקר, חושב, סקרן..

המנהלת סיפרה שבסוף שנה שעברה הזמינו את הפיקוח להתרשם מהעשייה הבית ספרית והתלמידים עמדו בפניהם ותיארו  את תהליכי הלמידה שהם עברו במהלך השנה והציגו תוצרים בלתי רגילים. עיניה ברקו שהיא סיפרה על הכנס ובעיקר על הדרך שבו הציגו תלמידיה את המיזמים "לבד, בגאון,  במילים שלהם.. והמורים היו ברקע.."

ומשהו הרגיש לי לא טוב.. כי למה המורים ברקע? הם הרי עמלו וקידמו את העשייה המרגשת שהתלמידים שיקפו לקהל.. וחשבתי לעצמי.. האם בכל התהליך הזה של "ישראל עולה כיתה" ו"עוברים ללמידה משמעותית" שמתמקדת בקידום דגמי הוראה שמעצמים את התלמידים….

האם יכול להיות ששכחנו את המורה?!

להמשיך לקרוא

האדם המחפש משמעות – לעורר השראה ולהצליח

תמונה

tax-questions-1-300x222

לפני שבועיים המליץ לי אילן בן שמעון (מנהל מרכז התקשורת במכון מופת) לצפות בסרטון Ted מרתק. בסרטון שהוקלט בשנת 2009 שואל  Simon Sinek איך זה שחברת אפל הצליחה איפה שכל כך הרבה אחרים נכשלו? מה יש לחברות מסוימות שגורמות להן להצליח כשאחרות לא?… איך זה שמרטין לותר קינג, שלא היה היחיד עם חלום וחזון גדול, דווקא הוא הצליח להעביר את המסר… ומה היה לאחים רייט שלא היו הראשונים שחלמו על מכשיר שיגרום לאנשים לעוף באוויר, אבל הם הצליחו…

אז מה יש לכל אלה?

לסימון סינק יש מודל פשוט אך עוצמתי המסביר מנהיגות מעוררת השראה בעזרת מעגל זהב . ​ לטענתו כל ארגון יודע מה הוא עושה, חלקם יודעים איך עושים זאת – הצעת ערך ייחודית, מעטים יודעים למה הם עושים זאת. למה אני עושה את מה שאני עושה? מה התכלית? מה הסיבה? במה אני מאמין? מדוע הארגון קיים? מדוע אני יוצא בבוקר מהמיטה? ומדוע למישהו צריך להיות אכפת?!

Simon-Sinek

בהרצאתו מסביר סינק שההבדל הוא בסדר של הדברים: באופן רגיל אנחנו מתחילים מהאיך- אני יוצר מחשבים טובים, עוברים אל המה  – בעזרת טכנולוגיות משובחות, ולבסוף ללמה – לכן כדאי לך לקנות…  כשאנו לעומת זאת מתחילים מהלמה ורק אז עוברים למה ולאיך מתחולל לדבריו תהליך קסום, תהליך שהוא מכנה "מעגל הזהב", הוא טוען שהאנשים (וביניהם גם אנחנו) אינם קונים את "מה שאנחנו עושים" אלא את "למה אנחנו עושים את זה", את המוטיבציה העמוקה שמניעה אותנו לעשות את הדברים. לטענתו המחנה המשותף בין כל הגופים ומנהיגים מעוררי ההשראה שהצליחו לקדם את חזונם היה שהם עבדו מהפנים אל החוץ.

לפני יומיים הוזמנתי להעביר השתלמות בשלומי למובילי תקשוב של מחוז ירושלים בנושא בניית חזון, ניהול זמן ומדדי הצלחה וחשבתי על ההרצאה הזאת.

להמשיך לקרוא

למידה מבוססת פרויקטים – אינפוגרפיקה

תמונה

החלטתם לתכנן למידה מבוססת פרויקטים עבור התלמידים שלכם, מאיפה מתחילים?!

והתשובה היא מהסוף ….כן, באמת!

ראשית תשבו בצוות (זה טוב לעבוד בצוות) ותכננו באיזה תחום דעת (או תחומי דעת) תרצו לעסוק ואיזה נושאים תרצו לכסות. מה תרצו שהתלמידים שלכם ילמדו? איזה טקסטים? מיומנויות יסוד? כישורי חיים? תובנות?… ומשם תכננו אחורה.

אני בדיוק נמצאת בנקודה הזאת עם כמה צוותי מורים שאיתם אני עובדת על פיתוח תהליך למידה מבוססת פרויקטים במסגרת המיזם של מחוז מרכז "למידה משמעותית בסביבה חדשנית", וכדי לסייע לעצמי (וגם כי זה נורא כיף) בניתי אינפוגרפיקה שמציג את התהליך באופן ויזואלי.

נחמד נכון?!  (אשמח להערות/הארות :-))

PBL Copy