Innovative Future Learning Spaces – הרבה יותר פשוט ממה שנדמה

זה לא חידוש שהעולם השתנה. יש הטוענים שאנחנו בעיצומה של המהפכה התעשייתית הרביעית. (תחקרו את הנושא, זה מגניב!)

mjolner_industrial_revolution_timeline

אנו חיים בעידן של טרנספורמציה דיגיטלית שזוהי תופעה שמשפיע לא רק על צורת התקשורת והזמינות האנושית הבלתי מוגבלת שלנו למידע אלא גם על התרבות כולו. העובד המודרני יוזם, עובד בצוות, מקושר 24/7, מתייעץ ופותר בעיות עם עמיתים ברחבי העולם, וכדי להישאר רלוונטי ובעל ערך בתחומו עליו להיות Life Long Learner  – לכוון את עצמו להמשיך ללמוד ולהתמקצע כל חייו.

אז איך אנחנו מכינים את הסטודנטים שלנו לדרישות הקיומיות האלה שיפגשו אותם יום למחרת התואר?

לפני שבועיים נסעתי כנציגת מכון מופת לכנס בינלאומי בפראג שדן בנושא סביבות למידה עתידניות חדשניות, עם דגש על המרחבים הפיזיים שבהם מתנהלת הלמידה. השתתפו בו נציגים מאוניברסיטאות כמו אוקספורד, הארווארד ועוד רבים מרחבי אירופה, ארה"ב ואוסטרליה.

מתברר שהעולם האקדמי בעולם מתרכז לא רק בשילוב טכנולוגיה בחינוך אלא עסוק לא פחות בארגון המבנה הפיזי של מרחבי הלמידה בקמפוסים עצמם.

זה דווקא קצת מצחיק לציין שהאולם המפואר שבו התנהל הכנס היה אומנם מהרהיב ביופיו אבל לא עמד בשום צורה בקריטריונים של מרחב למידה שתואם את צרכי הלומד בעידן המודרני.

כדי להקיף את הנושא הזה המעסיק היום כאמור את העולם כולו אכתוב סדרת מאמרונים:

בפוסט היום אתייחס לא לבנייה מחדש של קמפוסים ובתי ספר (חזון אחרית הימים :)) אלא לניצול, לעיצוב ולהחיות מחדש של החללים הקיימים במטרה ליצור הזדמנויות לשיבוש דרכי ההוראה המסורתיות ולהפוך את הדרך שבה סטודנטים מתקשרים ולומדים לרלוונטית ויעילה. כי אין מנוס, אם אנחנו רוצים לשפר את מעורבות התלמידים ולקדם למידה משמעותית יותר; מרחב הלמידה חייבת להשתנות. בשלב הראשון המפתח הוא מינוף המרחב הפיזי הקיים , תוך שילוב חידושים טכנולוגיים התומכים בגישות הוראה חדשניות.

מה הם המיומנויות שעלינו להעניק ללומד שיוצא לשוק העבודה בשנים האלה?

1. מיומנויות אישיות:
חשיבה עצמאית וקבלת החלטות
מוכוונות מטרה ופעולות החלטיות
פתרון בעיות יצירתית ופיתוח שיטות עבודה
הערכה עצמית ופיתוח מיומנויות ושיטות למידה עצמאיות

2. מיומנויות בינאישיות:
היכולת לשתף פעולה בצוות רב גוני
היכולת לקחת יוזמה לעבוד באופן אחראי על פי מטרות הקהילה
היכולת לעבוד בפרויקטי מחקר ופיתוח על ידי יישום ושילוב ידע ושיטות מתחומים שונים
יכולת לפעול על פי עקרונות של אתיקה ואחריות חברתית
היכולת לעבוד באמצעי תקשורת אינטראקטיביים שונים

3. מיומנויות רשתיות:
היכולת ליצור ולקיים תקשורת עבודה
היכולת לעבוד ברשתות; יכולת שיתוף פעולה בסביבה רב תחומית ורב תרבותית

היכולת לתקשר וליצור אינטראקציה בסביבה בינלאומית

אם אלה הם המיומנויות הנדרשות מהלומדים של היום אנו נדרשים לקדם פדגוגיה שמגדירה בדרך חדשה איך הלומד מטמיע מידע, מפיק ומשתמש בידע שרכש. ההרצאה הפרונטלית כבר לא מספקת את הסחורה!

boring-lecture-1

אי לכך, עלינו להעניק ללומדים מרחבי למידה המזמנים להם אינטראקציה עם עמיתים בעלי רקעים וכשרונות שונים, ומעוררת עבורם למידה שיתופית וחברתית.

לפניכם תמונות שצולמו באוניברסיטת טורקו למדעים בפינלנד. הם התייחסו למספר פרמטרים.

א. סידור הריהוט בצורה שמזמנת תקשורת ושיח
שימו לב למרחב עם הפופים והשולחן המשושה עם מסכים מכל צידיה המאפשר למרצה או ללומד להציג פרזנטציה ובו זמנית ללומדים לנהל שיח עם קשר עין.

 ב. גמישות – להתאמה מירבית לאופי הפדגוגיה הנבחר לשיעור

גם אם לא קונים רהיטים בשלב הראשון, כן כדאי לנסות שחלק מהמרחבים יהיו גמישים מספיק כדי שיתאפשר בכמה דקות בתחילת השיעור לסדר את הכיתה בצורה שמתאים לדרך ההוראה של השיעור (מעגל, למידה מבוססת פרויקטים, זוגות למידה, וכו)

ג. שימוש בכל מרחבי הקמפוס – כולל המסדרונות

שינוי של מיקום הספסלים במסדרונות הוכתר כהצלחה כאשר הסתבר שברגע שהלומדים מצאו את עצמם יושבים זה מול זה ולא זה לצד זה התרחש שיח לימודי והמקום החל להיות מנוצל לצורך למידה. כמו כן, הוספת שולחנות, פינות ישיבה בלובי ובאזורי הכניסה יצרו הזדמנויות ללמידה קבוצתית.

ד. מרחבים ייעודיים ליצירתיות ולמשוב

מומלץ בתוך מערך המרחבים להסב מספר אזורים ייעודיים המכילים אמצעים מרביים ליצירתיות הלומדים. טכנולוגיה חדישה (ציוד לצילום, מיקרופונים), וגם טכנולוגיה מסורתית (לוחות מחיקים לציור של סקיצות ותרשימים, טושים וכו) כמו כן חשוב לייעד גם אזורים שקטים למשוב מקדם לתהליכים למידה (לדוגמת PBL) . שימו לב בצילום שהאזור משרה על היושבים אווירה נינוחה עד כדי כך שקשה להבחין מי בתמונה המורה ומי הלומד.

ולסיום, שום שינוי ריהוט, ושום רכישה של רהיטים לא ישנו דבר אם לא יתקיים הדרכה הן של הצוות והן של התלמידים. גיוס לבבות, הדרכה, ליווי, ייעוץ ותמיכה רבה. תהליך של שינוי שיטת ההוראה הוא לא פשוט עבור המרצה בעל ותק , ולעתים רבות גם לסטודנט נוח בשיטות ה"ישנות" – כי שינוי הפדגוגיה דורש מהלומד להיות פעיל, יזם ולומד עצמאי, במילים אחרות – עבודה.

בפוסט הבא אמשיך לעסוק ב-Future Learning Spaces ואפרט את הפרמטרים שיש לקחת בחשבון בעת העיצוב והריהוט של מרחב למידה חדש.

מאחלת הצלחה רבה 🙂

<span dir=rtl>4תגובות ל‘Innovative Future Learning Spaces – הרבה יותר פשוט ממה שנדמה’</span>

  1. זה מענין (ודי בכך), אבל יותר מזה זאת נראית דרך נכונה ופוריה לדחוף את רעיונות ההוראה והלמידה ה-"חדשים" קדימה.
    ההתמקדות בחללים, במרחב הפיסי, בסביבות עצמן ממחיש את הרעיונות והמילים באופן ברור ומשכנע בהרבה. מאפשר לבנות מודל מנטלי של קונסטרוטביזים וכאלו בצורה ברורה, בצורה מפורשת שקל יותר להתחיל ממנה בפעולה ממשית.

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.