10 טיפים להרצאה אפקטיבית

אף אחד לא נולד עם יכולת מולד לעמוד מול קהל, עם זאת, כולנו רוצים לעלות על במה ושיקשיבו לנו ויתעניינו במה שיש לנו לומר.

אז איך עושים את זה?

אתוודא בפניכם שההתחלה שלי כמרצה לא היתה זוהרת, ולמרות שזה לא ממש אחד מרגעי השיא שלי אספר לכם שבפעם הראשונה שניסיתי להתקבל לעבודה כמרצה נדחיתי כי אמרו לי שאני משעממת. אבל אני מספרת לכם את זה כי היום זה מה שאני עושה, ובאהבה והנאה גדולה. וכי מסתבר שלעמוד מול קהל זה מיומנות שניתן ללמוד, לתרגל ולשפר.

בפוסט הזה אני רוצה לשתף אתכם במה שלמדתי, וכדי להיות יעילה חילקתי את התובנות שלי ל- 10 טיפים, כאשר 5 הטיפים הראשונים מתייחסים לתכנון ההרצאה והשאר להרצאה עצמה, לעמידה מול קהל.
מטעמי נוחות אני כותבת בלשון זכר אבל הפוסט מכוון לשתי המינים כמובן 🙂

10 טיפים להרצאה אפקטיבית

1. הגדר את המטרה שלך

כשאתה מתכנן הרצאה הדבר החשוב והעיקרי שעליך לעשות הוא להגדיר את מטרת ההרצאה שלך. מה אתה רוצה להשיג? אם המטרה שלך הוא שינוי עמדה, איזה עמדה אתה רוצה לגבש או לשנות אצל הקהל? אם המטרה שלך הוא מידע, מה אתה רוצה שהקהל יידע בסיום ההרצאה שלך? ואם מטרתך לעורר בהם רגש מסוים, איזו הרגשה אתה רוצה לתת לקהל בזמן הפרזנטציה?

2. מה התועלת לקהל?

המטרות שלך לא תמיד חופפים את הצרכים של הקהל ולכן עליך להיכנס לנעליו של הקהל שלך ולשאול את עצמך גם מהו המתנה שאתה נותן לו? מה התועלת של ההרצאה שלך למאזינים שלך?
אלה יכולים להיות תועלות ישירות – לתת לקהל ערך מוסף כלשהו: תובנות חדשות, כלים חדשים, מידע חדש, או תועלות עקיפות – הרגשה טובה, תקווה, תחושת מסוגלות ועוד.

3. תכנן תסריט אפקטיבי

הגדרת לעצמך מטרה, הבנת מה המתנה שהקהל יקבל ממך וברור לך מה אתה רוצה להעביר בהרצאתך. כעת עליך לפתח תסריט.
כשאתה עולה על במה אתה בעצם מספר סיפור ועליך לפתח את הסיפור שלך בצורה מעניינת, ברורה ורציפה. ישנם דגמים שונים של תסריטים שניתן לאמץ, מעקב קצר אחרי מרצי טד גדולים מלמדים אותנו הרבה על תסריטים יעילים להעברת הרצאות אפקטיביות. הנה 25 ההרצאות טד הפופולרים מכל הזמנים

יש תבנית משעשעת שאני מאד אוהבת של מבנה הרצאה, אני מחייכת כשאני רואה אותו אבל יש בזה הרבה מהאמת. היא נראית כך:

  • הקדמה להרצאה: תגיד להם מה אתה הולך לומר להם
  • החלק המרכזי של הרצאה: תאמר להם
  • סיום : תגיד להם מה אמרת להם

4. תכין מצגת אפקטיבית

מטרת המצגת הינה ללוות אותך. המצגת הוא השחקן המשנה להרצאה שלך והוא שם כדי לחזק את המסר שלך. תזכור דבר אחד – "Less is more", כמה שפחות מלל, כמה שפחות רעש בעיניים. תמונות שנבחרות בקפידה ושמטרתם לסייע בהעברת המסר, להמחיש, או לעורר תשומת לב ולמקד את קשב הקהל, ולכן התמונות יכולים להיות מפתיעים או משעשעים. אם אתה מציג נתונים וודא שהגרפים והדיאגרמות ברורים.
בעצם כל שקף שאתה מוסיף צריך לעבור דרך העין הבוחנת שלך. מה התפקיד שלו? למה בחרת שהוא יראה כך ? איך הוא תורם לך בהרצאתך?

5. תתפוס את הקהל על ההתחלה

הרעיון הוא להתחיל את ההרצאה כמו דייג עם חכה, ללכוד את תשומת לב הקהל ומשם לנסות לשמור על הגחלת של הקשב והעניין לאורך כל ההרצאה.
איך עושים את זה? תנסה להפתיע את הקהל ולעורר את תשומת ליבו, אולי עם תמונה מעניינת, שאלה מעוררת עניין. אולי להשתמש במטאפורה או סיפור ואולי להציג את הבעיה שעליו תדבר בצורה דרמטית.

6. חייך לקהל

אין דבר שמושך ומחבר את הקהל אליך יותר מאשר חיוך. אנחנו ייצורים אנושיים והחיוך מחברת ומקשרת, מחקרים מוכיחים שחיוכים מדבקים ולכן חייך לקהל, תחבר אותם אליך ותדבר איתם בגובה העניים.

7. תשמור על קשר עין

מרצה שלא מביט לקהל שלו בעיניים לא מצליח לתפוס את תשומת לבם. ולכן, אל תקרא מהדף או מהמצגת. תדבר בעל פה, ואם אתה חושש שתשכח, תכין לעצמך פתק קטן עם הנקודות המרכזיות שתוכל להציץ בו במהלך ההרצאה. עד כמה שניתן תנסה ליצור קשר עין עם כל אחד מהמקשיבים פעם אחד לפחות, באופן הזה כולם ירגישו שנוצר ביניכם חיבור וזה גם נותן תחושה שאתה בטוח בעצמך ויודע על מה אתה מדבר.

8. תשחק עם הקול שלך

המטרה שלך הוא למשוך את תשומת לב הקהל ולעניין אותם. תהיה נלהב אודות הנושא שאתה מדבר עליו. דבר על זה כאילו שזה הדבר הכי מעניין בעולם. השומעים שלך יהנו.
יש קול מיוחד ששדרנים משתמשים בו ברדיו, הוא טיפה יותר גבוה ומתלהב מדיבור רגיל. תשתמש בקול הדרמטי הזה מדי פעם כדי ליצור עניין למשהו שאתה אומר.

9. תהיה "אתה"

תהיה אתה. גם אם אתה קצת מתרגש, תשתדל להיות כמה שיותר טבעי. הנושא שעליו אתה מרצה מן הסתם מלהיב אותך, אל תתבייש להתלהב או להתרגש. יש משפט מפורסם שאומר שהקהל על פי רוב עלול לשכוח מה בדיוק אמרת אבל הוא לעולם לא ישכח איך גרמת לו להרגיש. תהיה כנה, תהיה אותנטי, תהיה אתה.

10. תכין סיום טוב

מילות סיום הן ההזדמנות האחרונה בהרצאה להשאיר רושם ולהשפיע על הקהל. אפשר לסיים עם הנעה לפעולה, עם סיפור קצר, עם ציטוט מעורר השראה, בעצם כל דבר שמשאיר רושם מעניין ומבהיר שסיימת את ההרצאה.

ולסיכום: דבר עם הקהל בגובה העיניים, הם הרי באו כדי לשמוע אותך. ולאורך כל ההרצאה תזכור מה המטרה של ההרצאה שלך ועם איזה מתנה אתה שולח את הקהל הביתה.

ותזכור, להיות מרצה מעולה זה מיומנות שניתן ללמוד, לתרגל ולשפר, ולכן תאמין שאתה יכול, ואתה אכן תהיה מרצה מעולה!

בהצלחה בהרצאה הבאה שלך!

<span dir=rtl>תגובה אחת ל“10 טיפים להרצאה אפקטיבית”</span>

  1. הי רותי, לצערי הרב פרשתי ממערכת החינוך. לצערי, כי במערכת הזו כשאתה פורש אתה חשוב כמת, או נכון יותר אתה פשוט לא נחשב… וכל הידע והניסיון פשוט הולכים לאיבוד. נהניתי לקרוא את מה שכתבת ובעיקר את המכתב לשר החינוך הבא… אני זוכרת לטובה את העבודה המשותפת שלנו בהטמעת למידה מבוססת פרויקט בבית הספר אותו ניהלתי באילת. יישר כוח לך ולדבקות שלך במטרה.

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.