כלי Moodle שיעזרו לך לנהל השתלמות טובה יותר

בימינו כבר באמת לא צריך לתאר את סגולותיה של פלטפורמת ה- Moodle שהינה מערכת ניהול הוראה ולמידה שקמה בהשראת התאוריה הקונסטרוקטיביסטית חברתית וממשיכה להתפתח ברוחה.

הפלטפורמה הזו פותחת בפנינו קשת רחבה של אפשרויות חינוכיות – מבנייה של קורסים ללמידה עצמית תוך תכנון מסלולי למידה מובנים המאפשרים למידה עצמית – כל לומד על פי הרמה והקצב שלו, ועד לפיתוח סביבות למידה דינמיות המכוונים לתקשורת, שיתוף פעולה ולמידה פעילה  .

הנושא שברצוני להתייחס אליה כעת הינה Moodle כפלטפורמה לליווי השתלמות, ולצורך כך אקח כדוגמה השתלמות תוססת במיוחד שאני מנהלת במרכז פסג"ה ראש העין עם קבוצת מורים אינטליגנטיים וחביבים מאד!

אציג לפניכם רכיבי Moodle שונים שבעזרתם אני מנהלת את ההשתלמות שלי ביעילות וגם (וזה בעצם העיקר) מנסה לעודד שיתוף ואינטראקציה בין המורים.

1. לוח המודעות

לוח המודעות מגיע כברירת מחדל בכל קורס שנוצר ב-Moodle ובצדק. כל הודעה שאני שולחת בעזרת לוח המודעות יגיע ל-3 מקומות נפרדים:
א. אל לוח המודעות עצמו (ובכך נוצר ארכיון הודעות לפי תאריכים),
ב. אל משבצת "הודעות אחרונות" בדף הראשי של הקורס, ולשם כך יש לוודא שהמשבצת מוגדרת (קלי קלות – פשוט להוציא אותה מתוך מאגר המשבצות הקיימות ולמקם אותה בצד שמאל או ימין של דף הקורס)
ג. אל תיבת המייל של המשתתפים

hishtalmut1

אני משתמשת בלוח המודעות לא מעט: כדי לעדכן את המורים בדברים חשובים (כפי שאתם רואים בתמונה למעלה מסביבת ההשתלמות בפסג"ה ראש העין – שימו לב למשבצת בצד שמאל) אבל אני גם משתמשת בלוח המודעות כדי לתת את התחושה (המוצדקת) שהלומדים הם חלק מקבוצה לומדת והם בתודעתי ואני חושבת עליהם גם בין המפגשים.

2. אלבום תמונות שיתופי
בהשתלמות זו השתמשתי באלבום התמונות השיתופי במפגש הראשון ל"שבירת הקרח".
ההנחיות שהמשתלמים קיבלו היו
"אנא חפשו באינטרנט תמונה או ציור שמייצג איך שאתם רואים את תפקידכם כמורים במערכת החינוך בישראל.
שמרו את התמונה במחשב והעלו אותה לכאן.הוסיפו כמה מילות הסבר."

hishtalmut3

hishtalmut2

כאשר כל המשתתפים העלו תמונות עשינו סבב בכיתה וכל אחד קיבל כמה דקות כדי להרחיב על החזון שלו ולענות לשאלות המשתתפים האחרים. (היה מקסים!)

3. פעילות דירוג נושאים (hot question)

את הכלי הזה אני אוהבת במיוחד! הוא מאפשר למנחה להעלות שאלה, וללומדים להביע דעה, עמדה או ראיון – וגם (וזה החידוש) לדרג ב"אהבתי" (like) כל רעיון או הצעה שהועלתה על ידי המשתלמים ושהם מתחברים אליה, מחזקים אותה או רוצים לאשר אותה.
באופן הזה, בסיום הפעילות מתקבלת רשימה של ההצעות/רעיונות על פי סדר היררכי של העדפה כאשר בראש הרשימה מופיעה ההצעה/עמדה/רעיון עם הכי הרבה "לייקים" וזה ממשיך בסדר יורד.

במפגש ההשתלמות שאלתי את המורים מה היו רוצים שאלמד אותם בהמשך וקיבלתי רשימה מסודרת על פי סדר העדיפות הכוללת.

hishtalmut4

4. פעילות מסד נתונים

במפגש השני או השלישי עסקנו באמות מידה לבחירת תמונה לימודית טובה. למטלת הפגישה פתחתי מסד נתונים אשר הזמין את הלומדים לאתר תמונה על פי המאפיינים שלמדנו, להעלות אותה תוך סימון קריטריונים שעל פיהם בחרו את התמונה וכמובן לפרט ולהרחיב.

hishtalmut5

hishtalmut6

לאחר ההעלאה יכולנו כולנו לצפות בבחירות ובנימוקים של שאר חברי הקבוצה וגם להתייחס אליהם. זהו כלי מצוין לשימוש כאשר אנו מעוניינים מצד אחד למקד ומצד שני לפתוח ולשתף.

5. פעילות פורום

אני פחות אוהבת להשתמש בפורום במהלך השיעור מכיוון שזה לא תחליף לניהול רב שיח "אמיתי" בחדר (זוהי דעתי האישית, לא לקפוץ!) אך הפורום בהחלט משרת את המנחה לעידוד דיון מחוץ למפגש או כחלק ממפגש מקוון או כמטלת בית.

6. פעילות בלוג

הבלוג הוא כלי מקסים לכתיבה רפלקטיבית. זה מאפשר ללומד לכתוב על התהליך שהוא עובר ולתעד אותה. אני מאמינה שכתיבת בלוג "אמיתי" בבלוגר או וורדפרס הינה תהליך מרגש וחשוב מאין כמוהו ואולי זה הסיבה שאני לא מספיק מעודדת ניהול בלוג אישי בתוך סביבות הלמידה במהלך ההשתלמויות שלי.  אך כאמור כלי מצוין ומומלץ!

7. מפגש סינכרוני מקוון
ישנם כלים לניהול מפגשים סינכרוניים שונים שעומדים לרשות  משתמשי Moodle. אני עובדת הרבה עם ה-Elluminate אבל כמעט בכל מערכת Moodle הגוף האחראי מספק לקהל שלו כלי לניהול מפגשים סינכרונים.

בשנה שנתיים האחרונות, כמעט בכל השתלמות אני משלבת מפגש סינכרוני מקוון וזה בינתיים הסתבר כהצלחה מסחררת!

hishtalmut7

במפגשים האלה אני מנסה להעלות לתודעת המורים שלנהל מפגש סינכרוני דורש מהם דידקטיקה אחרת לגמרי. כלומר, זהו מפגש מקוון על ניהול מפגש מקוון! בין הנושאים שאני מעלה במפגשים אלה זה שיש צורך להשקיע אנרגיה רבה בניהול ועידוד אינטראקציה עם הלומדים כדי לוודא שהם לא ברחו (או נרדמו) וגם שבהיעדר קשר עין יש צורך להפעיל את המימד הויזואלי הרבה יותר.. ועוד ועוד.. אני משתדלת להעביר את המסר שמפגש סינכרוני יכולה להיות חוויה מרתקת אם אנחנו יודעים איך לנהל אותו,
וכאמור גם כלי זה עומד לרשות רוב משתמשי ה-Moodle

מאחלת למנחים ולומדים הנאה, הצלחה ולמידה בכיף!

רותי

<span dir=rtl>5תגובות ל‘כלי Moodle שיעזרו לך לנהל השתלמות טובה יותר’</span>

  1. הי ,קראתי בענין רב
    זו כנראה הכתבה שתעביר את כולנו לשלב השלישי בשימוש במודל.
    פשוט תענוג !

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.