מה בין PBL ל-SOLE?

בפוסטים האחרונים סיפרתי לכם שאני עוסקת השנה בליווי של מיזם מרגש ומעניין המעודד למידה משמעותית בסביבה חדשנית במחוז מרכז. המיזם מבוסס על דגם PBL ומתקדם עם הרבה אנרגיות חיוביות ואני שמחה ומרוגשת להיות חלק ממנה.

KidsComputer1

מעניין איך שדברים מתגלגלים,  נסחפתי אל הקסם של הלמידה המבוססת פרויקטים אחרי שנשביתי בקסם של דגם הוראה למידה אחר בשם SOLE , ורק כעת חצי שנה אחרי, אני מתחילה להבין שבין  SOLE ו-PBL  קשר משפחתי קרוב….

ראשית אפרט את העקרונות של PBL-Project Based Learning  או בעברית, למידה מבוססת פרויקטים .

1. צורך לדעת
להניע את הלמידה בעזרת אירוע פתיחה שתופס את תשומת הלב והסקרנות של התלמידים. זה יכול להיות באמצעות הקרנת וידאו, דיון ערני, נאום של מרצה אורח, טיול או הצגת תרחיש מערער.

2. שאלה מניעה
לאחר סיעור מוחות ראשוני, המורה ו/או התלמידים יגדירו שאלה ברורה שיניע את הלומדים לחקירה. שאלה מניעה צריכה להיות מערערת, אותנטית, שאלה שאין עליה תשובה ברורה של כן או לא ומחוברת לתחום ההוראה.

3. קול ובחירה אישית
הקול האישי של התלמיד בבחירת התוצר הופך את הפרויקט למשמעותי יותר.  כדי להציג את התשובות והמסקנות שלהם התלמידים יכולים לבחור לפתח סרטוני ווידאו,  כרזות, פוסטר, אתר אינטרנט, חוברת דיגיטלי ועוד

4. למידה שיתופית
הלמידה השיתופית מתאפיינת באינטראקציה, ביוזמה עצמית של הלומדים כחלק פעיל מתהליך הלמידה והבניית הידע, בהקשבה ובכבוד הדדי.

5. מיומנויות המאה ה -21
המשימות האותנטיות שניתנים לתלמידים ידרוש מהם שיתוף פעולה, קבלת החלטות, תקשורת בין אישית, חשיבה יצירתית וביקורתית וכן, שימוש בטכנולוגיה .

6. חקירה וחדשנות
תלמידים יאתרו תשובות לשאלותיהם  בעזרת המורה, מאמרים, ספרים , אתרי האינטרנט ומומחים.  המידע שנאסף ישמש ליצירת פרויקט.

7. הערכה מעצבת
הערכה ומשוב לכל אורך התהליך יעורר בתלמידים את החשיבות של יצירת תוצר איכותי. מחוונים, הערכת עמיתים, תשובות וייעוץ של המומחים נועדו להערכה מעצבת  אשר תסייע לתלמידים להשביח את עבודתם.

8. פרזנטציה מול קהל
תוצרי תהליך הלמידה וכן פרזנטציה המנמקת את ההחלטות והמידע שהובילו אל התוצר יוצג בפני הורים, תלמידי הכיתה, מומחים, וכן ברשת. זה מניע את התלמידים ליצור מוצרים באיכות גבוהה.

כפי שאתם רואים, תהליך למידה מבוסס פרויקטים מחולק ל-3 שלבים.

א.      פתיחה מניעה- שאלה מסקרנת, מערערת ומאתגרת את הלומדים

ב.      עבודה קבוצתית- חקירתית, עצמאית. שיח עמיתים, הערכה ושיפור מתמדת עד לבניית התוצר המסכם

ג.       פרזנטציה- מול קהל

תהליך למידה זה יכולה להתנהל במהלך מספר שבועות/ חודשים עד להצגת הפרזנטציה.

כעת בואו נסתכל על דגם ה-SOLE – Self-Organized Learning Environment

sole

זה ממש ממש דומה!!!

השיעור מתחיל בשאלה, גירוי, התנעה… ממשיך בעבודה עצמית שיתופית…. ומסתיים בהצגת המסקנות בכיתה.

רק מה ההבדל?? זהו תהליך שעורך שיעור כפול! כלומר "מיני PBL"

כדי להבין טוב יותר את הדגם בוא נבין מאיפה נולד SOLE?

אז ככה, פרופסור הודי בשם סוגטה מיטרה קיבל את פרס TED  לשנת 2013 על בסיס חזון חינוכי שהוא פיתח עקב הניסיון שלו עם פרויקט רחב היקף שהוא הריץ בשם "חור בקיר".

בניסוי רחב היקף הוא קדח חורים בקירות באזורים נידחים ועניים ללא מערכות חינוך והתקין בהם מחשבים. כשחזר לבחון מה אירע באזורים אלה הוא נדהם מהישגי התלמידים ופיתח על בסיסו מודל חינוכי שמתבסס על מספר תובנות:

1. למידה מתרחשת בנסיבות חברתיות, כשהתלמידים רוצים להוכיח את עצמם כלפי קבוצת השווים.

2. בהינתן מקורות טובים ללמידה, גירוי נכון ומוטיבציה מתאימה, תלמידים יזדקקו למעט מאד הנחייה של מבוגרים

3. עידוד – סוגטה מיטרה רתם לפרוייקט חונכת על תקן "סבתא". תפקידה היחיד היה לעודד ולהריע לתלמידים במהלך הלמידה. למרות שהתלמידים לא קיבלו משוב מלא הכולל תיקונים והצעות לשיפור, הם שיפרו את ביצועיהם באופן משמעותי. כלומר, העידוד חשוב מהמשוב.

בעקבות המיזם הסיק מיטרה שלמידה טובה ממונעת על יד הלומדים עצמם. ועקב ההתנסות הוא בנה דגם הוראה ולמידה שנראה כך

אז שוב,

במודל SOLE המורה מגדיר את נושא הלמידה על ידי שאלה מובילה.

sole2

הלומדים מתקבצים לקבוצות באופן עצמאי ויכולים להחליף קבוצות וגם לטייל ולצפות בעבודת חבריהם, ומהלך איסוף המידע והתרגול נעשה באופן עצמאי על ידי הלומדים. המורה לוקחת צעד אחורה ומשמשת בעיקר כמנחה ומעודדת למידה.

sole3

ולסיום – הצגת המסקנות, משוב עמיתים ורפלקציה

sole4

אתם מוזמנים לצפות ב-2 סרטונים קצרים המדגימים שיעור על פי מודל "SOLE"

ולמה כל זה כל כך חשוב לי?

כי אני יודעת שלנהל "פרויקט" או "מיזם" של למידה מבוססת פרויקטים זה אכן "פרויקט" ואני יודעת שמה שאני עושה השנה עם המורים זה חוויה אבל לא בטוח שבשנה הבאה ללא ליווי כולם ירצו לחזור על החוויה באופן עצמאי.

אז מה אוכל להשאיר למורים שישאר להם גם אחרי המיזם?

את ההכרה וההבנה שאפשר לנהל שיעורים בודדים המבוססים על הדגם החווייתי של למידה מבוססת פרויקטים – על פי דגם SOLE. וזה יכול לעורר מוטיבציה ולחדש את רוח הלמידה והעיקר העיקר, זה לא מאד מאיים וקשה.. זה בר יישום!!!

אני מקווה שזה יוכל להיות מתנה שאשאיר לכל המורים שעובדים איתי השנה במיזם במחוז מרכז. שאפשר לנהל שיעור על פי דגם PBL-SOLE וזה מעורר, מרגש, משמח משמעותי ומחדש!

הלוואי ואצליח!!

*צילומי המסך נלקחו מגרסת העברית של ערכת SOLE

<span dir=rtl>12תגובות ל‘מה בין PBL ל-SOLE?’</span>

  1. רותי את מדהימה!! ובטוח תצליחי. אי אפשר שלא לשמוע בין השורות את הנחישות ההתרגשות הייעוד והכוונה בה את עבודת. אלו הם מפתחות להצלחה.

    אהבתי

    1. מדובר בבתי ספר במחוז מרכז שמורה אחת או יותר ביקשו לבצטרף לתהליך… אם יש שם מורה שצשמח להתנסות עליה לפנות למפקחת על התקשוב אורית טאטי. אנחנו נתן את כל התמיכה והליווי שנוכל.

      אהבתי

      1. רותי תמיד אפשר ללמוד ממך. את ההדגמה שלך אציג בקורס דידקטיקה כשיטת הוראה יעילה מאד ומרתקת

        אהבתי

  2. ללמד שיעורים בגישה של מיניפרויקטים – זוהי בעצם גישה של פתרון בעיות.
    בתחילת השיעור מציגים בעיה במטרה למצוא לה מענה בסוף השיעור- הכפול.
    אפשר לנהל מהלך למידה ארוך יותר – על פי מסגרת זמן המוקדשת לכל נושא, בגישה של צבר פתרון בעיות המוביל למענה לשאלה גדולה יותר.
    יכולה להתפתח כאן למידה שיתופית – כאשר כל קבוצה לומדת היבט מסוים וביחד מבינים יותר לעומק בעיה נחקרת.
    יש כאן אפשרויות למידה גמישות וזה נראה לי נהדר.
    צריך לחשוב אילו כלים טכנולוגיים יכולים לקדם למידה כזו.

    אהבתי

  3. חופש מזין את התרבות ואת הלמידה !

    בכנס השנתי של "האגודה למען קידום המדע" אשר התקיים לאחרונה, נאמר רבות על הרעות של הבורות המדעית שקיימת באוכלוסייה בכללותה. מנהיגים רבים הדגישו שהידע המדעי האוניברסאלי הוא דבר מכריע בקביעת מדיניות ציבורית נבונה בדמוקרטיה, כמו כן הוא מכריע בשמירה על העליונות במדע ובטכנולוגיה.

    ההאשמה על חוסר העניין שמפגין הנוער כיום הוטלה על בתי-ספרינו ועל האוניברסיטאות, בכל הרמות. בזה, יתכן שרוב האנשים יכולים להסכים. זה ברור שבתי-הספר היום עושים עבודה איומה בחינוכם של ילדים ברוב התחומים — אופי, אחריות חברתית, ואזרחות טובה, כמו כן קריאה, כתיבה, היסטוריה, ומדע. ככל שיותר כסף מוציאים, נראה שהתוצאות הן יותר עלובות. כיתות יותר קטנות, מתקנים חדשים, ציוד יותר יקר, וצבא אמיתי של צוות תמיכה שנראה שאינו עוזר.

    אולם הפתרון המוצע על ידי המרצים בכנס של "האגודה למען קידום המדע" * היה רק חזרה על אותן הנוסחאות הישנות אשר לעיתים כל כך קרובות נכשלו בשנים האחרונות יותר שיעורים במדע, יותר דרישות, יותר מדריכים מוסמכים המתווספים לתוכנית הלימודים החל מכיתה א´ ועד האוניברסיטה. מה שהמנהיגים האלה כנראה שוכחים, הוא הניסיון השורשי שהוא הבסיס של הדמוקרטיה: המקורות של הדמוקרטיה נובעים מהאמונה, שכפיה היא היפוכה של צמיחה אישית. האופן הבלתי רגיל בו צמחו הדמוקרטיות המערביות, מוכיח שככל שהאנשים נהנים מיותר חופש בתוך החברה, כן החברה בכללותה נהנית מיותר קידום אינטלקטואלי ומוסרי. הדמוקרטיות הליברליות נבנו על בסיס עקרון מאוד חשוב זה, אולם מנהיגינו בתחום החינוך, נראה שהם כל כך לא מודעים לעובדה זו, ממש כמו כל ילד בור !

    התרופה לבעיית הבורות המדעית, לכל בורות אחרת — וגם לאלימות — היא, לעקור אחת ולתמיד את המחלה אשר ביסודה: כפיה בבתי-הספר. הטבע האנושי בחברה החופשית נרתע מכל ניסיון להכניס אותו בכוח לתוך איזושהי תבנית. ככל שיותר דרישות אנחנו מערימים על הילדים בבית-הספר — ועל הסטודנטים באוניברסיטה — כך בטוח יותר שנרחיק אותם מהחומר אותו אנחנו מנסים לדחוף דרך גרונותיהם. התשובה האמיתית היא חופש בבית-הספר — חופש לכל ילד ונער, מכל גיל, לבחור את הפעילויות אשר סקרנותו הטבעית מובילה אותו אליהן ! ככלות הכול, הדחף של הילדים לשלוט בעולם מסביבם הוא אגדי. על בתי-ספרינו לשמור את הדחף הזה חי על ידי הזנתו בחופש שהוא זקוק לו כדי לצמוח.

    נחוצות פחות פעילויות חובה, לא יותר — למעשה, עדיף שלא תהיה פעילות חובה בכלל. אנשים אשר תוהים באם יש הגיון לדבר, עליהם להביט בניסיון שלבתי-הספר הדמוקרטיים, אשר מוקמים ממש על בסיס עקרונות אלה. התוצאות הן בסך הכול מצוינות, כפי שהיינו מצפים.

    בתי-הספר להם מדינתנו זקוקה נואשות, כדי להבטיח חברה בת קיימא של אזרחים יצירתיים, בעלי יוזמה, וחופשיים, הם בתי-ספר המאפשרים לתלמידים חופש לעסוק בכל דבר שמעניין אותם. דגמים אחדים של בתי-ספר כאלה קיימים בעולם כיום, והם מבשרים עולם חדש של חינוך.

    —————–
    * ראו: דו"ח ועדת הררי – "מחר 98" (שימו-לב, שנת 1998 !!).

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.