SOLE – ללמד אחרת!

SOLE?! מה זה?

סביבת לימודים המאורגנת באופן עצמאי (Self-Organized Learning Environment)  נוצרת כאשר מורה מעודדת ילדים לעבוד כקהילה כדי לענות על שאלותיהם דרך שימוש באינטרנט. זה הוא פרי יוזמתו של סוגאטה מיטרה, פרופסור  לטכנולוגיה חינוכית מ-  NewCastle University בבריטניה.

בעזרת גישת SOLE יכולים ילדים בגילאי 8 עד 12 לנהל בעצמם למידה שיתופית ולחוות למידה שהיא שונה מרוב הגישות המסורתיות שהכרנו לאורך השנים.

SOLE מסתמך על 3 מרכיבים עיקריים כבסיס לעידוד למידה: א. השימוש בטכנולוגיה, ב. למידה שיתופית ו- ג. עידוד (התפקיד שלך).

אם יש בכיתתך כמה מחשבים זמינים עם חיבור לאינטרנט, SOLE יכול לשמש אותך כדרך נפלאה לנהל למידה פעילה וערנית.

670px-Set-Up-a-Self-Organized-Learning-Environment-(SOLE)-at-School-Step-3Bullet1

לפני שאני ממשיכה, אני חייבת להודות ולציין שאני אכן מתכוונת להקדיש את השנה הקרובה להתנסות וללמידה על מודל SOLE אך המלצותיי בהמשך פוסט זה מתבססים על ניסיון של מורים שהתנסו והתרגשו מהתהליך והמשמעות החינוכית של SOLE – ולא מהניסיון האישי שלי.

 אז איך תכיני את כיתתך ל-SOLE הראשון שלה? הבה נתחיל!

הביני את תפקידך בתהליך 

מעצם היותך מורה את כבר מודעת לחשיבות התפקיד שלך לעורר אצל תלמידיך אהבה ללמוד. במסגרת SOLE  יש כמה דברים שאת יכולה לעשות כדי להשיג מטרה זו ועל ידי כך לעזור למשתתפים בכיתה ליהנות ולהרוויח הרבה יותר מהפעילות.

670px-Set-Up-a-Self-Organized-Learning-Environment-(SOLE)-at-School-Step-1

  • גלי סקרנות יחד עם תלמידיך. תלמידים לעיתים חוששים לשאול שאלות שמא יתקבלו כ"טיפשיות". ברור לגמרי שאם ילדים לא מרגישים חופשיים לשאול זה יכול להוות חסם משמעותי ללמידה. לכן שאפי להראות לתלמידיך שאין דבר כזה שאלה טיפשית, ועודדי אותם להבין שלעיתים דווקא מי שיש לו את האומץ לשאול שאלה יעורר שיח מרתק ויקבל תשובה על מה שכולם תהו בתוך ליבם.
  • העלי דיונים בכיתה על הערך של שאילת שאלות. שאלי אותם איך הם מרגישים כשהם שואלים שאלות, באיזה מצבים הכי נוח להם לשאול שאלות ולמה…? זה יעזור להם לבדוק מול עצמם מה מונע מהם מלשאול שאלות במצבים שונים של החיים שלהם.
  • הכריזי על הכיתה שלך כשטח בטוח לשאלות. כל שאלה מקבלת התייחסות ואף פעם לא לועגים לשאלה של חבר.
  • תסייעי לתלמידים לנסח שאלות בעצמם. חלק מתלמידיך עשויים להתקשות עם מיומנות של שאילת שאלות, כך שזה חשוב מאד להעניק להם את הכלים לעשות זאת.

שאפי להגדיר פעילות SOLE  כחלק אינטגרלי מחוויית הלמידה בכיתתך. פעם בשבוע, בחרי שיעור שבמהלכו פעילות SOLE מתנהלת כחלק מתוכנית הלימודים הקבועה.

פעילות SOLE  תדרוש כשעה חצי (שיעור כפול) אך יש לזכור שההתנסות הראשונה עלולה לקחת קצת יותר זמן בגלל הצורך להסביר מה היא פעילות SOLE ואיך מתנהלים בה.

ודאי שיש בכיתה את הציוד הבסיסי.

די סביר להניח שאכן קיימת לך תשתיות מספקות – אבל רק כדי שתוכלי להיות בטוחה, הנה מה שאת צריכה כדי להתחיל:

670px-Set-Up-a-Self-Organized-Learning-Environment-(SOLE)-at-School-Step-11Bullet1

  • מחשב מחובר לאינטרנט (נייח או נייד) – בהיקף של אחד לארבע תלמידים.
  • לוח מחיק שעליו התלמידים יכולים לרשום את השאלות שלהם.
  • פתקים ועפרונות שיאפשרו להם לרשום הערות בזמן הפעילות. כתיבה על נייר שונה מהקלדה, והרבה אנשים יצירתיים מתעקשים שהקשר הזה מעורר דרכי חשיבה שונה ולכן כדאי לעודד את שניהם.
  • מצלמת אינטרנט, מיקרופון, תוכנה לעריכה גרפית / וידאו / מוסיקה, וכו '
  • תגים. אופציונאלי, אך עשוי להיות נחוץ אם הילדים צעירים או שאינם מכירים אחד את השני עדיין – וגם כדי להבהיר מי הוא ה"עוזר".

תכנון פעילות SOLE

א. תכנני את הפעילות בצורה של חקירה וביקורת. גישה פשוטה זו נותנת הרבה מקום לגילוי, מחקר, יצירתיות, ניתוח ומסקנות.
670px-Set-Up-a-Self-Organized-Learning-Environment-(SOLE)-at-School-Step-4

ב. הגדירי שאלה. צרי שאלה מעניינת שתצית את הדמיון ואת העניין של תלמידיך. השאלות הטובות ביותר נוטות להיות אלה שהם גדולות, פתוחות, קשות ומעניינות:

ג. עודדי את המשתתפים בכיתה לשקול תאוריות ולא תשובות קונקרטיות. אם השאלה נראית חסרת מענה, זה יעודד את הילדים להעלות אפשרויות רבות ולמתוח את גבולות החשיבה שלהם. ככל שהשאלות רחבות יותר, קשים יותר זה יקדם דיונים עמוקים וארוכים יותר.
לרעיונות רבים לשאלות טובות, ולסיוע בחשיבה איך לנסח שאלות לפעילות ניתן לעיין בחוברת ההדרכה הרשמית של SOLE – קישור

ד. הכיני "טריגר" נוסף לצידה של השאלה שאת שואלת את הכיתה. קיימות אפשרויות רבות למשל קריאת דף מידע קצר, הקרנת סרטון מעורר עניין, השמעת מוסיקה או אודיו, הצגת תמונות, וכו ', כדאי לך לחפש דברים שיעוררו סקרנות ויגרמו למשתתפים בכיתה לרצות לחפור עמוק יותר ולחפש פתרונות.

 פעילות ה-SOLE  הראשונה בכיתה שלך

הקדישי לפעילות שיעור כפול. ייתכן שתזדקקי ליותר או פחות, זה תלוי בשאלה, ההקשר והילדים המעורבים.

  1. הסבירי לתלמידים מה הוא SOLE. בפעם הראשונה שתבצעי בכיתתך חקירת SOLE תצטרכי לדבר על התהליך ומה זה אומר. להסביר איך זה שונה משיעור רגיל ואיזה סוג של למידה יתרחש. הדגישי שזוהי למידה שתלויה ההתארגנות עצמית שלהם, ושאת לא מתערבת להם בעבודה אלא ממתינה כדי לראות את תוצאות הפעילות שלהם.
  2. חלקי את הכיתה לקבוצות של כ-4 תלמידים מול מחשב. המורים טוענים ש-4 מול מחשב היא מספר אופטימלי לתהליכי הלמידה הטובים ביותר.
  3. הגדירי "עוזר קבוצה" בכל קבוצה, שאחראי שההתארגנות בתוך הקבוצה תהיה חלקה. באחריותו להרגיע חיכוכים בין אישיים, ולטפל בבעיות תכניות או טכניות שיעלו . זה בפני עצמו, הוא תהליך למידה חשוב שמסייע לבני גילם להסתדר בין עצמם, וגם ללמוד להנהיג.
  4. שאלי את השאלה שהכנת (ראי למעלה)
  5. הקדישי כ-40 דקות לחקירה ובקשי מהקבוצות בכיתה לתעד את החקירה שלהם. זה יכול להיות על ידי הערות, תמונות, ציטוטים, קלטות אודיו, ציורים, דיאגרמות, תדפיסים, וכו '.– בעצם, כל מה שהם מרגישים שמתעד את החקירה באופן שמסביר את ממצאיהם. הערות אלו יעזרו להם להציג את המסקנות שלהם בשלב הבא.
  6. בזמן שהילדים חוקרים הניחי להם. ה"עוזר קבוצה" אמור לעזור לנווט את הקבוצה ולפתור בעיות. התערבי אך ורק אם זה באמת נחוץ.
    670px-Set-Up-a-Self-Organized-Learning-Environment-(SOLE)-at-School-Step-9
  7. למידת עמיתים. בסיום 40 דקות בקשי מהקבוצות להתאסף חזרה במליאה. כל קבוצה מציגה את הממצאים שאספה ומספרת על תהליך החקירה בקבוצה. תפקידך כמורה, לסייע לדיון שמתפתח על ידי שאלות על תהליך החקירה, על ידי הקשבה ועל ידי עידוד הקבוצות האחרות להתייחס ולהגיב לקבוצה המציגה. התפקיד שלך הוא להנחות – לא להוסיף ידע על המסקנות שלהם אלא אם לדוגמה את מרגישה שהילדים אינם עונים על נקודה, פשוט בקשי מהם לחשוב בזהירות אם הם עונים על השאלה בעת הצגת פרזנטציה שלהם.
  8. שאלי מה מסקנות / תשובות / רעיונות שאליהן הגיעו הילדים. שאלי כל קבוצה בנפרד ועודדי כל אחד ממשתתפים לדבר. את תשימי לב שאפילו בתוך הקבוצה, יהיו הבדלים של נקודת מבט.
  9. סיכום. אחרי שהקבוצות הציגו את הפרזנטציות שלהם ואת תהליכי העבודה שלהם זהו הזמן שלך לסכם את מה שהקבוצות הציגו. וזה גם הזמן שבו את יכולה להוסיף תוכן אם זה לא הועלה יל ידם.
  10. שאלי את המשתתפים מה הם הרגישו על החוויה. שאלי את אותם מה הם מרגישים שהם עשו טוב וגם לציין מה אחרים עשו טוב. שאלי אותם מה הם היו עושים באופן שונה בפעם הבאה – זה חשוב ללמוד על מה שלא עובד באותה מידה כמו על מה שכן הצליח.
    שאלי את הקבוצות את מה שהם מרגישים לגבי התשובות והרעיונות של קבוצות אחרות.

 פתרון בעיות

כמו בכל דבר שמתבצע בקבוצות, לפעמים המשתתפים חווים חיכוכים וקשיים. את כמורה צריכה  לטפל בבעיות שעולות אבל בצורה כזאת שתכשיר ותלמד את התלמידים כיצד לנהל בעצמם את הבעיות שלהם, וללמוד לעבוד בארגון עצמי.

בעיות טיפוסיות שעלולות להתעורר במהלך פעילות יחידה בכיתה כוללות:

670px-Set-Up-a-Self-Organized-Learning-Environment-(SOLE)-at-School-Step-14

  1. אחד מחברי הקבוצה מתלונן שחבר אחר לא עושה שום דבר כדי לעזור: בקשי מהעוזר לנסות לארגן את הקבוצה מחדש ולהגדיר לו תפקיד. היכולת לא לרוץ למבוגרים היא חלק מתהליך הלמידה.
  2. אחד מחברי הקבוצה נראה חסר עניין ולא מוכן להשתתף: בקשי מהעוזר לנסות להגדיר לו תפקיד. הסבירי לקבוצה שניתן לשנות כיוון ולחקור זוויות נוספות אם הזווית שבחרו לא מעניינת אותם.
  3. יש מריבות על תורנות מול המחשב: עזרי לתלמידים לדון בינם לבין עצמם בדרכים לשיתוף המחשב – תני להם למצוא פתרונות משלהם על ידי כך שאת שואלת אות שאלות על איך לפתור אותה.
  4. העוזר לא מתנהג כראוי: הציעי דרכים שיכולים לעזור לעוזר לנהל את הקבוצה. אם מדובר בהתנהגות שלילית ממש, דברי איתו אבל הרחק ממשתתפים אחרים ותמיד לשבח את הדברים הטובים שהוא עשה וגם שהעוזר בכל קבוצה תרם לקבוצה.
  5. התשובה שהקבוצה הגיעו אליו היא לא נכונה. זוהי הזדמנות טובה לבחון מה המקורות שבהם השתמשו הילדים למה הם הגיעו למסקנה שאליה הם הגיעו; זו הזדמנות פנטסטית ללמד מיומנויות של חשיבה ביקורתיות ואיך להבחין בין מידע אמין למידע שאינו אמין.

ו.. המשיכי להתנסות בפעילויות SOLE, מפעילות לפעילות תהי חכמה יותר ובעלת ניסיון רב יותר.

המורים בכל ה"טוקבקים" והפורומים שקראתי טוענים שמדובר בחוויה מעצימה ומרגשת עבור תלמידיהם ועבורם כמורים!

הצלחה רבה רבה!!!

המידע מבוסס על דף וכן התמונות נלקחו משם http://www.wikihow.com/Set-Up-a-Self-Organized-Learning-Environment-(SOLE)-at-School

<span dir=rtl>6תגובות ל‘SOLE – ללמד אחרת!’</span>

  1. רותי בוקר טוב

    תודה לך על התיאור מאיר העיניים על שיטת SOLE. ההסבר בהיר ומעניין ביותר ויכול להיות גם ממש שימושי לאלה שיחליטו להשתמש בו. פרסמתי תיאור קצר של מאמרון הבלוג (פוסט) שלך בשלובים בקישור: http://shluvim.macam.ac.il/bookmarks/view/79163/sole-%D7%9E%D7%94-%D7%96%D7%94

    אהבתי

  2. רותי, שיטת הוראה/למידה מאתגרת ואציג אותה לסטודנטיות שלי בשיעור הראשון בקורס דידקטי ה כללית

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.