שאלה מניעה שתניע את הפרויקט שלכם למרחקים!

PBL  – למידה מבוססת פרויקטים, מתחילה עם שאלה מניעה שמכשירה את הקרקע לפרויקט על ידי יצירת עניין וסקרנות. זה כאמור לב ליבו של התהליך, אך מורה שתתנסה בהובלה של למידה מבוססת פרויקטים תגלה להפתעתה שהשלב המאתגר והקשה ביותר עבורה הינו דווקא התכנון והיצירה של השאלה המניעה.

שאלה מניעה מציגה בפני התלמידים דילמות מהעולם האמיתי. היא מעלה בעיות שבאמת מעניינות אותם ושהם באמת ירצו לעסוק ולחקור אודותיהם. השאלה מניעה אותם לדון, לשאול ולחקור, והיא צריכה לקדם אותם לכיוון תוצר או פתרון משותף.

child20

מהסוף להתחלה

בלמידה מבוססת פרויקטים, כבר בכתיבת השאלה העיניים נשואות לסוף, לתוצר. מה יהיה הפרויקט שהתלמידים יציגו בפני הקהל – הכיתה/ההורים/בית הספר? אי לכך יש לפתח שאלה שתוביל לתוצרים (פרויקטים) שהינם בעלי ערך ומשמעות ללומד ולחברה. למשל

  1. מחנך להתנהגות טובה יותר
  2. פותר בעיה
  3. קורא לאנשים לפעולה
  4. בנייה של משהו שימושי
  5. תכנון אירוע
  6. מגייס כספים למטרה
  7. מהווה מקור להכרה או השראה לאחרים
  8. מציג דרך טובה יותר לעשות משהו

דבר נוסף שיש לוודא שהמיזם מחובר היטב היטב לעולם ולהווי של הילדים. הוא צריך לשלב משהו שבאמת באמת יעניין אותם, כי אחרת הם לא יצליחו לעורר passion כדי לקדם אותו.

וכעת.. הבה נחזור לנושא שלשמו התכנסנו.. כתיבת השאלה המניעה את הפרויקט.

221921

א. קריטריונים לשאלה פוריה על פי יורם הרפז

שאלה פורייה הוגדרה על ידי הרפז כשאלה בעלת שש תכונות יסודיות:

  1. שאלה פתוחה: אין לה תשובה חד-משמעית, יש לה כמה תשובות שונות, ולעתים סותרות.
  2. שאלה מערערת: מערערת הנחות יסוד ואמונות וודאיות, שמטילה ספק ב"מובן מאליו", חושפת קונפליקטים ותובעת לחשוב על שרשי הדברים.
  3. שאלה עשירה: מחייבת התמודדות עם תכנים עשירים, החיוניים להבנת האדם והעולם; לא ניתן לענות עליה ללא מחקר שקדני וממושך; שאלה הנוטה להתפרק לתת-שאלות.
  4. שאלה מחוברת: רלוונטית לחיי הלומדים ולחיי החברה שבה הם חיים.
  5. שאלה טעונה: יש בה ממד אתי, מטען רגשי ומטאפיסי, שיש בכוחו להניע למידה ומחקר.
  6. שאלה מעשית: ניתן לעבד לשאלת מחקר; שאלה שיש עליה מידע נגיש לתלמידים.

ב. סוגי שאלות שמובילות לפרויקטים משמעותיים:

האמת שכתיבת שאלה מניעה היא אמנות, אין נוסחה מוגדרת. אבל בהחלט ישנם מתווים של שאלות שמתאימים לניהול פרויקטים מסועפים ארוכי טווח.

פתרון בעיה: זה צריך להיות בעיה אמיתית שיש לה פתרונות מרובים.

  • מהי הדרך הטובה ביותר לעצור את השפעת בבית הספר שלנו?
  • מהי ההצעה שלכם לתפריט ארוחת עשר בריאה?
  • איך נוכל לעצב גשר בטוח ויציב כדי להחליף גשר בעיר?

שכנוע אחרים: על התלמידים לשכנע את הקהל שכדאי להם לעשות משהו או לשנות את דעתם.

  • צרו קמפיין שישכנע בני נוער לשתות יותר מים.
  • איך תעוררו מודעות אצל מורים אודות הצורך בהתאמה עבור תלמידים בעלי לקויות למידה. (צפו בתוצר המשגע הבא לשאלה המניעה הנ"ל)

נושא רחב: הפרויקט מתמודד עם רעיונות גדולים.

  • מה זה אומר לקרוא?
  • איך מתמטיקה משפיע על אמנות?

דעה: תלמידים צריכים לשקול את כל הזוויות של נושא על מנת ליצור ולהצדיק את דעותיהם.

  • למה אישה מעולם לא הייתה נשיאת ארצות הברית?
  • מה הופך אסטרונאוט לאסטרונאוט טוב?

תרחישים: התלמידים לוקחים על עצמם תפקיד פיקטיבי עם משימה לבצע.

  • אתה מהנדס נאס"א, ואתה אחראי על בניית בסיס בירח. מה הם עשרת הדברים החשובים ביותר לכלול ולמה?
  • איך היית מוציא  1,000,000 ש"ח כדי לעזור לקהילה שלך?
  • איך אנחנו יכולים למצוא פתרון כדי להפחית את הפסולת בבית הספר שלנו באופן קבוע?

ג. Checklist

אם הכנתם שאלה ואתם רוצים לבחון אותה –  הנה check list  שיעזור לכם לבחון ולחדד את השאלה שלכם. ייתכן שלא תוכלו לסמן V  לכל הפריטים, אבל כל המרבה הרי זה משובח!

  • השאלה מחוברת לאינטרסים ותשוקותיהם של תלמידים.
  • השאלה לא נשמעת כמו שאלה במבחן.
  • השאלה רחבה ומובילה לשאלות נוספות.
  • יש יותר מתשובה אחת לשאלה.
  • הנושא מעניין את התלמיד ברמה אישית או מקומית
  • תלמידים יכולים להתייחס לשאלה בחיי היומיום שלהם.
  • יהיו לתלמידים אפשרות בחירה באיזה דרך להציג את התוצר.
  • השאלה דורשת חקירה רצינית.
  • התלמידים ילמדו מיומנויות ותכנים חשובים במהלך העבודה שלהם.
  • לשאלה אין תשובה קלה.
  • הפרויקט שיפיקו יהיה בעל ערך ומשמעות.

ולסיום..

היתה לי פעם את הזכות לדבר עם הפרופסור סוגאטה מיטרה במפגש סינכרוני שהתקיים בכנס בסמינר הקיבוצים ושאלתי אותו – מה קורה אם למורה פשוט אין את זה. היא לא יצירתית –  היא לא מצליחה ליצור שאלה מניעה מרתקת? מה עושים אז?! והוא אמר לי "שתיכנס לחדר המורים ותעלה את הסוגיה, שם כבר יעזרו לה.." וזה נכון! בסדנאות שאני מקיימת עם מורים הרעיונות הכי מרתקים לשאלות מניעות עולות בזמן המליאה. אז הכנסו לחדר המורים ושבו עם ספל הקפה שלכם, העלו רעיונות, והקשיבו להצעות של עמיתותכן.. אין כמו חכמת ההמון! (במיוחד חכמת חדר המורים שלכם)

בהצלחה!!

<span dir=rtl>8תגובות ל‘שאלה מניעה שתניע את הפרויקט שלכם למרחקים!’</span>

  1. שלום רותי,
    אני סטודנטית במכללת אורות ישראל, התוודעתי לבלוג המרתק שלך דרך קורס סטטיסטיקה.
    אני מוכרחה לציין כי לפני שקראתי כמה מהפוסטים שכתבת האמנתי אך ורק בלמידה פרונטאלית, חשבתי שזו היתה ותהיה דרך הלימוד היעילה ביותר כמאז ומתמיד.
    עכשיו, לאחר שקראתי כמה מהמאמרים שלך וצפיתי בכמה קטעי וידאו על למידה שיתופית לסוגיה המתבצעת בדרכים מעניינות ומגוונות, הבנתי שיש לה השפעה לא פחותה מאשר לשיטה הפרונטאלית, ואדרבה! היא אפילו מעוררת יותר רצון ועניין בקרב התלמידים ומובילה לתוצרים מעניינים.
    תודה לך! לימדת אותי המון(:

    אהבתי

  2. שלום רותי,
    אני סטודנטית במכללת אורות ישראל, התוודעתי לבלוג המרתק שלך דרך קורס סטטיסטיקה.
    אני מוכרחה לציין כי לפני שקראתי כמה מהפוסטים שכתבת האמנתי אך ורק בלמידה פרונטאלית, חשבתי שזו היתה ותהיה דרך הלימוד היעילה ביותר כמאז ומתמיד.
    עכשיו, לאחר שקראתי כמה מהמאמרים שלך וצפיתי בכמה קטעי וידאו על למידה שיתופית לסוגיה המתבצעת בדרכים מעניינות ומגוונות, הבנתי שיש לה השפעה לא פחותה מאשר לשיטה הפרונטאלית, ואדרבה! היא אפילו מעוררת יותר רצון ועניין בקרב התלמידים ומובילה לתוצרים מעניינים.
    תודה לך! לימדת אותי המון(:

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.