כשאתה אומר את המילה "חדשנות" למה אתה בעצם מתכוון?

לפי המילון "חדשנות" (innovation) היא יצירת ערך מוסף באמצעות פתרונות חדשים לצרכים קיימים, או באמצעות יצירת פתרונות לצרכים חדשים.

progress bar, funny design with concept of innovation loading

ולמה זה מעניין אותי פתאום?

אני עובדת במכון מופת. לאחרונה המרכז שבו אני עובדת שינה את שמו וייעודו ל "מו"פ לחדשנות וטכנולוגיה בחינוך".

לצד ההתרגשות מהשינוי והעובדה שכעת יש לי קרקע פוריה לחלום ולהגשים, אני קוראת הרבה ובעיקר עושה עם עצמי בדק בית. מי אני? ומה אני רוצה לקדם?

במסגרת המחקר שהפלתי על עצמי צפיתי בסרטון הזה. הסרטון מעניין למרות שהרלוונטיות שלו לתחום החינוך היא חלקית בלבד.  אך אני רוצה בכל זאת להתעכב על ההתחלה שלו.

קארל באס מדבר על חדשנות "innovation" ומצטט קטע מתוך הסרטון "Princess Bride" שבו הגיבור משיב לגיבורה על מילה שהיא חוזרת עליו כל הזמן.

youkeepusingthatword

קארל ממשיך משם ואומר, כולכם אומרים את המילה חדשנות אבל
I do not think it means what you think it means.

אז מה זה חדשנות?

Innovation is the process by which we change the world

Innovation is about making things better in significant and hopefully meaningful ways

משמעות החדשנות זה לא רק "לחדש", או להיות "הראשון", או לעשות דברים מגניבים ומדליקים, או אפילו לא להשתמש במדפסות תלת מימד או טכנולוגיה לבישה ..

לעסוק בחדשנות זה באמת ובתמים לרצות לשפר את העולם.

ואני רוצה שנהיה שם..

באמת.

האם חדשנות חינוכית חייבת שילוב טכנולוגיה?

כן… ולא! הנה לכם דוגמה נפלאה של מורה מסור, חדשן ומנהיג. יש שם טכנולוגיה אבל הוא כל כך משני שבקושי קולטים שלטכנולוגיה יש חלק במהלך הנפלא בו ילד עם גמגום כמעט משתק מגלה את קולו. חזון חינוכי עם נשמה!

ולא יכולתי לומר את זה יותר טוב ממורי ורבי הפרופסור שפי גבעון (2004),

"חשוב לציין כי תפיסת הקשר האינטימי שבין חדשנות טכנולוגית בחינוך לבין חדשנות חינוכית גופא עברה מספר תהפוכות. למשל, כיום מקובל להניח כי חדשנות חינוכית איננה תולדה של השימוש בטכנולוגיה אלא תנאי מקביל או אפילו מקדים לחדשנות טכנולוגית בחינוך."

חדשנות חינוכית בעיני היא לחלום על עתיד והווה טוב יותר, לחשוב מחוץ לקופסא כדי להגשים חזון משמעותי, רלוונטי, מהפכני…

כי אם למשל נעצב מחדש בתי ספר רק כדי לקבל תוצאות טובות יותר בהישגי המאה ה-20 שהם מקדמים (כן, כן .. אותם הישגים מספריים) לא עשינו טובה גדולה לתלמידים שלנו.

16efc98fe94d0200f7df1f5a118652e5

אז מה רוצה החינוך החדש לקדם?

הנה לכם חלק ממה שהיינו חולמים שבית הספר יעניק לילדינו, ואני מאמינה שכולכם יכולים להוסיף לרשימה שלי הגיגים משלכם.

  • חוויית למידה מאתגרת, מרגשת ומשמעותית שיעורר בהם תשוקה ללמידה.
  • עידוד יצירתיות, חשיבה עצמית, חשיבה ביקורתית, ערך עצמי ו growth mindset – ההבנה שכל מה שירצו הם יוכלו ללמוד.
  • שיתעוררו אצלם ערכים של למידה לאורך החיים
  • וגם ערכים של כבוד הדדי, שיח, הקשבה ועבודה שיתופית הוגנת.
  • אזרחות פעילה – שילדינו יבינו שהם חלק מעולם גדול, שיחושו איכפתיות לסביבה, איכפתיות לחברה ורצון להיות אזרחים תורמים ופעילים.
  • שייצאו ממערכת החינוך מוכנים לחיים והאתגרים המטורפים שיעמדו בפניהם בעולם החדש שבו אנו חיים.

חדשנות דורשת לקיחת סיכונים וסבלנות. חדשנות היא תוצאה של נסיונות חוזרים שהם מבוססים הן על הצלחה והן על כישלון. חדשנות זה לרצות להפוך את העולם (את החינוך) לרלוונטי ומשמעותי יותר.

השבוע היה לי את הכבוד להעביר השתלמות למורים בתחום הטכנולוגיה והתקשורת בהובלה של המפמ"ר יוסי בר דוד. וכמו שכתבתי בדף הפייסבוק שלי תזכרו את השם שלו כי יש לו חלום. הוא רוצה להפוך את הבגרות בתחום שלו לתהליך למידה מבוססת פרויקטים.. אכן חדשנות חינוכית.

אני מאחלת לכולנו שיבער בנו הרצון העז לשפר את העולם בו אנו וילדינו חיים ושנזכה לראות חדשנות חינוכית אמיתית היאפשר לילדינו למצות את הפוטנציאל שלהם, לחוות חוויות מרגשות, מאתגרות ומעצימות בתהליך הלמידה שלהם.. ושסוף סוף נראה בתי ספר שמקדמים חזון חינוכי שתואם את ההווי והמזג של ילדי המאה ה-21. אמן!

<span dir=rtl>2תגובות ל‘כשאתה אומר את המילה "חדשנות" למה אתה בעצם מתכוון?’</span>

  1. אני בוודאי לא אתווכח עם הקביעה שלך שהחדשנות החינוכית דורשת, ובאותו הזמן גם איננה דורשת, טכנולוגיה. יש הרבה שאפשר "לחדש" בלי טכנולוגיות חדישות, וגם אם החידוש שלנו יהיה שנאפשר לתלמידים לעמוד ולהתנועע בשעת שיעור (וכך נגדיל את יכולת הריכוז שלהם), גם הכיסאות שמאפשרים תנועה כזאת הן "טכנולוגיה".
    אבל דווקא מתוך מקום של הסכמה אני רוצה להעלות הרהור, ואולי אפילו הרהור כפירה.
    לקראת סוף המאמרון שלך את מציינת ששה הגיגים שמבטאים את החלום החינוכי שלך. מדובר בנקודות שבהן אפשר ורצוי לשנות את המערכת החינוכית. אני מסכים עם כולם, ואני בטוח שיש עוד שעליהם אנחנו מסכימים.
    אבל ראי זה פלא. בשנים שבהן עבדתי במשרד החינוך (לא לפני יותר מדי שנים) נדמה לי שכל מי שאיתו עבדתי, ומדובר במנהלי מחלקות ואנשים בתפקידים בכירים אחרים, שאף להגשים את אותן המטרות. יכול להיות שמתן הביטוי לשאיפות האלה היה רק מס שפתיים, אבל אני נוטה לחשוב שלא. היו אלה אנשים טובים וכנים, בעלי גישה חינוכית שאיתה קל להזדהות. אבל משום מה הם לא הצליחו לחולל שינוי.
    אני שואל אותך, וכמובן גם את עצמי, מה קרה וקורה שאינני מצליחים להפוך את החלום המשותף הזה למציאות. ואינני חושב שהתשובה היא שאיננו מבינים בחדשנות.

    אהבתי

  2. רותי
    כמו תמיד המאמרים שלך קולעים לתחושות ומחשבות שעוברות לי כמובילה פרויקט בית סםרי.
    האם יש דרך להתייעץ איתך באופן אישי שלא ע"ג הבלוג?
    הייתי רוצה לשאול אותך כמה שאלות ולקבל הכונה איך מעירים צוות עייף? מה עושים כאשר נראה שהפרויקט רק מכביד על הצוות ולא מכניס את הרוח החיובית שהייתי רוצה לראות ועוד בענין זה.

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.