אז מה בין Moodle ל-Edx?

בפוסט הזה ברצוני להתייחס לשאלה ששואלים אותי הרבה. והיא מתייחסת לפלטפורמה הלאומית מזה עשור- Moodle, והפלטפורמה החדשה שאומצה על ידי "ישראל דיגיטלית" כפלטפורמה הלאומית הבאה של ישראל – Edx.

edxmoodle

מה בעצם ההבדל בין Moodle  ל-Edx?

התשובה היא שמצד אחד כלום ומצד שני עולם שלם.

נתחיל מהדומה:

  1. שתיהן מערכות LMS: מערכות לניהול תהליכי למידה מקוונים. מערכת לניהול למידה מאפשרת רישום של לומדים, מעקב אחר קורסים ומעקב אחר תוצאות למידה של לומדים.
  2. שתיהן מבוססות קוד פתוח: המושג קוד פתוח משמש בעולם התוכנה לציון תוכנה שקוד המקור שלה פתוח ונגיש לכל מי שחפץ בו והוא חופשי לשימוש, לצפייה, לעריכת שינויים ולהפצה מחודשת לכל אחד ואחת. שיטת פיתוח כזו מאפשרת בעצם לכל מי שחפץ בכך לקחת חלק בפיתוח התוכנה ולתרום לשיפורה. (ויקיפדיה)

השוני המהותי בין שתי המערכות הוא במהויות – וכדי להבין את מהויות הפלטפורמות כדאי לחלק את ההסבר ל-3

moocs1

שתי המערכות פרצו לעולם עם אג'נדה, עם חזון חינוכי. החזון הכתיב את היישום של פיתוח הכלי שכאמור מכוון לפרקטיקה – מה באמת עושים עם הכלי? האם החזון והיישום אכן התממשו לפרקטיקה שהגשימה את מטרתה? גם על זה אנסה לתת חוות דעת.

נתחיל עם Moodle החבר המוכר והידוע:

moodle-in-der-schule-was-ist-das-und-warum-das-denn-19-728

חזון:

אבן היסוד של  Moodle נשענת על תיאוריית הקונסטרוקטיביזם (הקונסטרוקציוניזם) -חברתית, והמוטו שמלווה את הפיתוח הינו "אנו לומדים מתוך עשייה";  לכתוב בפורום, להוסיף מונחים במילוני מונחים, לצרף ידיעות בבלוג, לשתף בויקי. אנו יוצרים ביחד את הידע שלנו.

ה-Moodle הגיע עם אג'נדה לקידום למידה משמעותית, שיתופית וחברתית גם בזירה המקוונת.

יישום:

אי לכך הכלים העומדים לרשות הלומדים הם כלים המזמנים פעילויות למידה מסוג זה.

  • אגרון מונחים – מאפשרת ללומדים ליצור ולתחזק ביחד רשימה של הגדרות, בדומה למילון.
  • פורום – קיימים מספר סוגי פורומים הבאים לתת מענה לצרכים פדגוגים שונים של שיח שיתופי
  • בלוג – כתיבה אישית, כתיבה שיתופית, פרסום, שיתוף, הערכה
  • ויקי – מאפשר למשתתפים לעבוד יחדיו על עמודי רשת כדי להוסיף, להרחיב ולשנות את התוכן אחד של השני.
  • הערכת עמיתים – מאפשר ללומדים להגיש מטלה ולהעריך מטלות של עמיתיהם לקורס

פרקטיקה:

זה כבר סיפור אחר. לא אשקר אם אומר שהכלי לא לגמרי מימש את חזונו בקרב המורים והלומדים. זה נכון שאפשר לנהל תהליכי למידה שיתופיים, משמעותיים ומרגשים, אבל רוב המורים משתמשים בכלי בצורה דומה שבה הם השתמשו בכלי הלמידה שקדמו לו (היילרן לדוגמה) ומעלים את החומרים לתלמידים, מנהלים את מטלות הקורס דרך המערכת ובמקרה הטוב ישלבו בקורס גם פורום לשאלות ותשובות. נכון שרואים יותר שימושים בכלי ה-Moodle המעודדים למידה פעילה/שיתופית אבל לא התרחשה מהפכה בשדה החינוך המקוון שייחלו לה מקימי המערכת.

ה-Moodle משמש ארגונים אקדמיים, חינוכיים ועסקיים כמעט ללא תחרות. ניהול המשתמשים נח, הוא מתממשק עם מערכות המנהל של הארגונים וכאמור ארגונים גדולים זקוקים למערכת מסודרת שפותחה בדיוק לצורך כך, להוות פלטפורמה לניהול קורסים מקוונים וגם blended (אתרים "מלווים" שרק חלק מהלמידה נעשית בהם והחלק האחר בכיתה מול המרצה).

ומה זה OpenedX?

shot

Edx הוא רק אחד מתוך מספר כלים שמאפשרים ניהול MOOCs. מערכות מוכרות נוספות הן Coursera, Future Learn,  Udacity וכו . OpenedX היא זרוע הקוד הפתוח של מערכת Edx  והיא מאפשרת פיתוח והתאמה בקוד שלה לצרכי הקהל הישראלי. זו מן הסתם אחת הסיבות שמדינת ישראל לקחה אותה כפלטפורמה הלאומית.

חזון

באתר Edx מופיע החזון של המקימים ב-3 משפטים.

  1. הנגשת השכלה ברמה הגבוהה ביותר, בחינם, לכל אחד, ובכל מקום
  2. השבחת ההוראה והלמידה – גם המקוונת וגם בקמפוס (flipped classroom)
  3. קידום ההוראה והלמידה באמצעות מחקר

 

יישום

נתייחס ליישום פיתוח הכלי על פי 3 המשפטים המופיעים בחזון כי היישום הוא הרי כאמור פעולה נגזרת מהחזון:

  1. הנגשת השכלה ברמה הגבוהה ביותר, בחינם, לכל אחד, ובכל מקום:
    בעצם זהו כלי שהמקימים שלו חולמים שהוא יאפשר לכל אדם בכל מקום ללמוד תוכן איכותי מהמרצים הטובים ביותר. כל אותם אנשים שמסיבות כלכליות, מיקום גיאוגרפי, או עיסוק לא היו יכולים להיחשף ללמידה איכותית – הנה הפלטפורמה שתארח קורסים איכותיים ותאפשר לכם הזדמנות ללמידה. אי לכך הכלים שהמערכת מספקת נועדו לעודד למידה עצמית.
  • הקורס בנוי מרצף של יחידות לימוד המשלבות סרטוני וידאו ותרגילים לבדיקת הידע.
  • יש הגדרה ברורה של מדיניות ההערכה והציונים
  • עיצוב תהליך הלמידה בהיר ועקבי משבוע לשבוע.
  • גם מעקב הלמידה של הלומד בהיר. איפה אני? מה למדתי ומה עוד נשאר לי ללמוד?
  • מערכת תזכורות דרך המייל. ברוכים הבאים לקורס, סיימתם/לא סיימתם. מועד הגשת המטלה היא ____, היחידה     הבאה עוסקת ב..
  • פורום לשאלות ושיח עם לומדים אחרים בקורס, ואפשרות לוויקי לתיעוד והערות
  • המטרה היא לזמן עד כמה שאפשר למידה עצמית מרחוק.

זה נכון, גם Openedx  קורץ לעבר פעילויות כמו הערכת עמיתים, אבל כאן זה לא מגיע מקונספט פדגוגי של קונסטרוקטיביסם, אלא מתוך צורך. הערכת עמיתים תסייע למורים שמלווים קורסים של אלפי סטודנטים, ובמקום שהם יצטרכו להעריך את כל המטלות הסטודנטים יעשו זאת עבור עמיתיהם. ונעשו כמובן מחקרים שמוכיחים שמספר כך וכך הערכות עמיתים שווה ערך להערכת מרצה.

גם הכלים המתקדמים יותר שמתפתחים ממש בזמן שאני כותבת כאן: סימולטרים, מולטימדיה, כל אלה נועדו לסייע ללומד ללמוד ולהבין את חומר הלימוד.

אגב, עם הזמן המגמה הזאת משתנה וכן יש התייחסות ללמידה פעילה, אך כאמור יסוד הכלי הוא לאפשר למידה עצמית ברורה לכל לומד.

2. השבחת ההוראה והלמידה – גם המקוונת וגם בקמפוס (flipped classroom):
בתפיסה של כיתה הפוכה, החזון החינוכי הוא שהלומדים ילמדו מחוץ לכותלי הכיתה את התוכן החדש ובכיתה יגיעו לדיון והרחבה ולמידה מעמיקה יותר, ובצורה זו ישביחו את איכות זמן המורה שיש להן. שוב, הדגש שהכלי רוצה לספק זה מתן מענה ללמידה עצמית מחוץ לכותלי הכיתה.

3. קידום ההוראה והלמידה באמצעות מחקר:
זהו הנושא המרתק ביותר בעיני. כל מערכת LMS אוספת מאסה של מידע אודות הלומדים שלה. Edx לקחו את זה כמשימה לנתח את הנתונים האלה כדי ללמוד אודות הלומדים. מה מעניין אותם? איך הם לומדים? למה הם מפסיקים ללמוד? איפה הם מתקשים?

המערכת מספקת למרצים Dashboard מרתק שניתן לעקוב בעזרתו אחר פעילות הלמידה. כמה לומדים התחילו, כמה נשרו? באיזה שלבים בדיוק איבדו עניין? איזה סרטונים שיעממו ואיזה עניינו? איזה תרגילים היו קשים?

וזה לא כדי שנסתכל על הנתונים ונצקצק בלשון, אלא שהנתונים האלה יהוו טריגר – הערכה מעצבת ,ובעקבות ההבנה של התהליכים שמתרחשים בקורס נשפר תדיר את תוכן הקורס עבור הלומדים. (יפה!)

והפרקטיקה בשטח?

ראשית עוד מוקדם. ה-MOOCs נמצאים כאן מאזור 2012. ונכון, בינתיים מתוך עשרות ומאות אלפים שמתחילים ללמוד קורסים, אחוזים בודדים מסיימים אותם. ולא, ה-MOOCs לא סחפו את אזרחי המדינות המתפתחות ובמחנות הפליטים באפריקה לא יושבים ושוקדים על קורסים איכותיים.

אבל כאמור, עוד מוקדם , ואת התמונה האמיתית של הצלחת ה-MOOCs בכלל ושל פלטפורמת OpenedX בישראל נדע רק בעוד כמה שנים.

אז לסיכום. אם שאלתם את עצמכם (כמו רבים אחרים) מה בין Moodle לOpenedX? התשובה היא מעט מאד.

Moodle משרת את האירגון  ומאפשר ללומדים גישה לחומרי הלמידה ולמורים ניהול תהליכי למידה מקוונים.

ו OpenedX בא להנגיש למידה לכל דיכפין. OpenedX היא לא מערכת מכללתית, היא מערכת שפורצת את גבולות האקדמיה וייעודה לזמן למידה לכל בן אנוש שחפץ ללמוד.

אי לכך הפלטפורמות פועלות בצורה שונה וכלי הלמידה שהן מספקות עונים כל אחד למטרות שלשמן נועדו.

זה נכון, יקומו אלה שיגידו שאפשר לעשות MOOC  ב-Moodle. אומנם לא לשם כך הוא נועד אבל אחרי 12 שנות פיתוח אני מאמינה שמתוך אלפי התוספים שפותחו עבור ה-Moodle אפשר לבנות איתו גרסה שיכולה להתאים ל-MOOC (וראיתי כאלה).

ולגבי ניהול למידה אירגונית – בשלב הזה OpenedX  כנראה לא יכול לשרת כמערכת לניהול למידה של מכללה.

כלומר שתי מערכות שונות, שנועדו למטרות שונות, שבתוכם מפתחים ומתנהלים תהליכי למידה שונים מאד.

<span dir=rtl>9תגובות ל‘אז מה בין Moodle ל-Edx?’</span>

  1. תודה רבה על ההסבר.
    אם אני מתרגם אותו לחיים שלי, אני מבין שבמוודל אני משתמש כמורה על מנת לספק את צרכי הלמידה של התלמידים עליהם אני אחראי בתוך הארגון שלי (בית ספר, למשל) ואילו בmooc אני מספק צרכי למידה לכל מי שרק חפץ.
    וכאן השאלה: מה האינטרס של יוצר התוכן ללמד את כל מי שרק רוצה?

    אהבתי

  2. תודה על ההסבר הממצה
    מורים משתמשים במודל גם כסביבת עבודה ארגונית בתוך צוות תחום הדעת
    וזה מאוד יעיל!
    בונים את הסביבה, מעלים חומרים, משתפים בשאלונים ועוד..
    רותי כיף שחזרת (:

    אהבתי

  3. הי רותי יקרה, תודה על ההסברהברור והממצה. בימים אלו אנחנו מצלמים MOOC של מודל How2MOOC שפיתחנו בארגון "ערי חינוך". המודל נותן מסגרת ברורה ללמידת הMOOC כנבחרת , שבה כל פרט בקבוצה תורם ללמידה הקבוצתית מתוך חוזקותיו הלימודיות או החברתיות. אחוזי המסיימים את המוקים בשלוש השנים האחרונות עומד על 85%. כמובן שמדובר בתלמידי תיכון שמצבם שונה מהלומד המבוגר, ולמרות זאת זה עדין הישג מרתק. באמצעות המודל משתנה גם תפקיד מהמורה שהופך לשותף ללמידה ולממנחה עבור התלמידים. https://www.youtube.com/watch?v=Ru_1nS1daSs

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.