להיות מורה מעולה – גם מרחוק!

הערב סיימתי להעביר השתלמות מקוונת מיוחדת מאד..

שם ההשתלמות – פדגוגיה מיטבית בלמידה מרחוק, כלומר ההשתלמות המקוונת עסקה בהוראה מקוונת מיטבית. מתאים, נכון?

banner-sinchrony4

להיות מורה מרחוק זה לא כמו להיות מורה בכיתה. המרחק, חוסר קשר העין והטכנולוגיה הלא אינטואיטיבית הופכת את כל התהליך למסורבל ולא ממש מובן מאליו.

ההשתלמות הזאת היתה ייחודית גם מעוד סיבה. כשהעבירו אלי את רשימת המשתלמים לפני המפגש הראשון חטפתי פיק ברכיים. היו שם בעלי שם מכל הארץ בתחום התקשוב. כלומר קבוצה של אנשים בעלי ניסיון וידע רב נפגשו כדי ללמוד ולהבין איך להיות מורה מצוין מרחוק.

את ההשתלמות תכננתי ופיתחתי יחד עם שרית כהן וזה הרבה מאד בזכותה שיצא לנו תהליך מרתק.

פתחנו בצורה אופטימית מאד עם סרטון המציג את ההזדמנויות המרגשות שלמידה מרחוק מאפשרת לו.

וזה אכן מדהים! בעזרת טכנולוגיה אפשר לכבוש מרחקים ולפגוש אנשים שמעולם לא היינו זוכים לפגוש. וללמוד, באמת ללמוד!

אבל במפגש לאחר מכן נאלצנו לחזור למציאות, כי מה שבאמת קורה במפגשים המקוונים יכול להיראות כמו הסרטון הסאטירי הבא. חוסר תקשורת אמיתית, ניתוקים, שיעמום, בעיות טכנולוגיות.. פארסה מתסכלת.

מסתבר איפוא שישנם פערים בלמידה מרחוק לעומת הלמידה בכיתה:

פער 1: איך נגשר על חוסר שפת גוף והבעות פנים?

פער 2 : "איך אדע שהתלמידים נמצאים אתי?" (אולי הם עסוקים במיליון דברים אחרים?)

פער 3 : "הם מציפים אותי בשאלות", איך מתמודדים עם ריבוי המשימות במהלך המפגש הסינכרוני?

פער 4 : "לא כל דבר ניתן ללמד מרחוק" האם כן?

שאלנו את השאלה "איך מתמודדים עם פערים בלמידה סינכרונית ואיך נגשר על הפערים כדי להיות מורים מצוינים גם מרחוק?"

 חברי ההשתלמות התחלקו לקבוצות והתחילו לכתוב מסמך משותף.

mekuvan1

בהמשך למדנו על Icebreakers – דגמים לפתיחת קורס והיכרות, וזה מכיוון שבסביבה מקוונת, אינטראקציה אנושית לא מתרחשת באופן טבעי.  הלומדים שלכם באינטרנט צריכים דרך להכיר אותך, ואת הלומדים האחרים בקבוצה. איך עושים את זה?

הכרנו את תיאורייות הלמידה של Gagne

gagne9steps

המשוב של חלק מהמשתלמים היה שהדגם מובנה מדי, אז נחשפנו לתיאוריית הלמידה של Sugata Mitra

sugataוהמסמך התפתח למתווה…

mekuvan2

לאור כל מה שלמדנו ביצענו התנסויות של הוראה מקוונת איכותית מרחוק והעברנו משוב עמיתים בונה.

reflection

ומכל זה המשכנו ללמוד, והמתווה שופר ושודרג והותאם לניסיון הקולקטיבי של הקבוצה…

כעת אנחנו  בשלבי סיום של הפקת המסמך המשותף והעברתה לאישור משרד החינוך.הוא מכיל את הפרקים הבאים:

1. הקדמה ורציונאל

2. מבנה השיעור  ( איך כדאי להתחיל את המפגש? לנהל את השיעור? לסיים?)

3. גישור על פערים ( של חוסר קשר עין, שפת גוף, התמודדות עם המדיה ועוד)

4. הנחיות טכניות  ודידקטיות ( התמודדות עם המדיה הלא ממש מובן מאליה)

5. מיומנויות נדרשות (לאיזה מיומנויות ייחודיות נדרש מרצה בעת ההוראה רחוק?)

המתווה יתפרסם בעוד שבוע שבועיים ואני מאד מאד גאה בכל המשתתפים בהשתלמות הזאת. להוציא מסמך חשוב כל כך כתוצר משותף של קורס זה לא דבר מובן מאליו, והיתה לי זכות גדולה לרכז את ההרפתקאה הזאת.

תודה מכל הלב לכל השותפים במסע.. היה כיף!

<span dir=rtl>3תגובות ל‘להיות מורה מעולה – גם מרחוק!’</span>

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.