סקירה ורפלקציה – דגם SOLE השלב הסופי. פוסט 3 מתוך 3.

עד כה סקרתי 2 מתוך שלושת השלבים בשיעור על פי דגם SOLE

1. השאלה הגדולה

2. שלב החקירה

השלב האחרון של שיעור על פי דגם SOLE היא שלב הסקירה.

בסיום כ-40-50 דקות של החקירה המורה מבקשת מהקבוצות להתאסף ולשבת ביחד בנוחות. כל קבוצה מציגה את הממצאים שלה ומספרת על תהליך החקירה בקצרה.

שלב הסקירה בבית ספר במלזיה - השאלה הגדולה 
"האם בעלי חיים יכולים לחשוב?"

המורה שואלת כל קבוצה לאילו מסקנות / תשובות / רעיונות הגיעו. עליה לעודד את כל אחד מחברי הקבוצה לדבר ולא להתמקד בתלמיד שמרגיש הכי בנוח לסכם את הנושא . לפעמים התלמידים עצמם מנהלים "תורות" כאשר כל אחד מחברי הקבוצה מציג חלק מהמסקנות המשותפות. בכל מקרה תמיד כדאי לבקש מכל חברי הקבוצה להוסיף משהו למסקנות הקבוצתית כי אפילו בתוך הקבוצה יהיו הבדלים של פרספקטיבה. היא יכולה לכוון ולנתב את הדיון בעזרת שאלות מכוונות וגם לעודד את הקבוצות האחרות להתייחס ולשאול שאלות.

סיכום ורפקלקציה

אחרי שכל הקבוצות הציגו את המסקנות שלהם מקיימת המורה דיון על השאלה עצמה ועל תהליך החקירה. זה גם הזמן שלה להוסיף ולסכם את המידע שהציגו התלמידים.

bilde

בדיון 2 מרכיבים:

  1. להתייחס לשאלה הגדולה והמסקנות שהוצגו ולשאול את התלמידים :
  • מה אתם מרגישים לגבי התשובות והרעיונות של הקבוצות אחרות?
  • מה התחדש להם? מה היה מעניין?
  • איזה מידע חשוב למדתם מהחברים שלכם שלא הגעתם אליו בעצמכם?
  1. וגם לבצע יחד איתם רפלקציה אודות ההתנסות בשיעור על פי דגם SOLE
  • איך הרגשתם בשיעור?
  • האם אתם יכולים לחשוב על דוגמאות של התנהלות דומה בחיי היום יום שלכם?
  • מה לדעתכם אתם או אחרים עשו בתהליך החקירה שהיה מועיל לעבודה הקבוצתית ולהשגת המטרה של הפעילות?
  • מה תרצו לעשות באופן שונה בפעם הבא?
לפניכם סקירה מקסימה של השיעור הראשון
על פי דגם SOLE בכיתה ב ברוצסטר

אני רוצה לסיים את 3 הפוסטים ולציין שזוהי סקירה ראשונית שמבוססת על פי רוב על חוויות של מורים בחו"ל שמתעדים עם הרבה סופרלטיבים חיוביים את ההתנסות שלהם בדגם הלמידה הזאת.

השנה אני מלווה את בית ספר רמות וייצמן ביבנה בניסוי מקרוב בהתנסות בדגם  SOLE, כבר כעת מדווחים המורות על אנרגיה מחודשת בהוראה שלהם, והתרגשות מצד התלמידים שלוקחים אחריות על תהליך הלמידה. אבל זה לא קל להם כי אני לומדת יחד איתם. בסוף השנה הנוכחית אני מקווה שיהיו לי תובנות לגבי ההתנהלות של ילדים ישראלים (עם כל המאפיינים הייחודיים שלנו כאן באזור) בלמידה על פי הדגם הזה ואשמח כמובן לשתף אתכם.

<span dir=rtl>4תגובות ל‘סקירה ורפלקציה – דגם SOLE השלב הסופי. פוסט 3 מתוך 3.’</span>

  1. אשמח להנחיות לגבי יישום השיטה בכתות העליונות בכתות שלאורך הדרך הצליחו להרוג לתלמידים את חדוות הלמידה. האם יש לך חוויות, טיפים, ספציפיים?

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.