מה קורה בשלב החקירה על פי דגם SOLE – פוסט 2 מתוך 3

רשומה רגילה

בפוסט הקודם כתבתי על השלב הראשון של שיעור SOLE – איך לשאול את השאלה הגדולה? – או במילים אחרות, שאלת SOLE זה לא שאלת PBL.

בשלב הראשון המורה במרכז ומניעה את תהליך הלמידה על ידי שאלה גדולה. ובשלב הבא, השלב שבו נעסוק כעת, הילדים יושבים בקבוצות וחוקרים.

שימו לב לאיור הבא שמתאר את השלבים בשיעור SOLE, שכל שלב מתאפיין במבנה כיתה שונה.

sole1

מה קורה בשלב החקירה? איך נהפוך את השלב הזה למשמעותי?

מבנה מרחב העבודה בשלב החקירה:

1. הפעילות מתקיימת במרחב רחב עם שולחנות עגולים ואזורים נוחים לשבת בקבוצות על הרצפה.

2. מוודאים שמוצב בקדמת המרחב לוח מחיק שעליו ירשמו הילדים שאלות משנה.

3. הילדים מתחלקים לקבוצות של 4

4. כל קבוצה מקבלת מחשב אחד המחובר לאינטרנט – ולא יותר (כדי לעורר שיח בין הילדים, שיתוף פעולה ועבודת צוות )

5. כל קבוצה מקבלת דף בריסטול גדול, טושים ופתקים עם מדבקות (כדי שחברי הקבוצה יוכלו להוסיף הערות ומסקנות על הדף המרכזי)

5. לכל ילד כלי כתיבה ודף מכוון/מחברת כדי לתעד את התהליך ולבצע רפלקציה.

sole3

התנהלות השיעור:

1. בשלב הראשון בוחנים הילדים את שאלת המורה ומוודאים שהבינו אותה. הם משוחחים ביניהם ומעלים שאלות משנה. את שאלות המשנה הם רושמים על הלוח בקדמת הכיתה לטובת הכיתה כולה. שלב זה מעשיר ומרחיב את אופקיו של כלל הכיתה ופותח בפניהם כיווני מחשבה וחיפוש.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

הנה דוגמה של שאלות גדולות ושאלות המשנה שעלו מהם על ידי הלומדים: (במקרה הנ"ל קבוצת הלומדים היו מורים מבית ספר שמעוני בגבעתיים!)

מדוע יש צרבת?
  1. האם אכילת מזון יכולה להשפיע?
  2. האם ישנו קשר למשקל הגוף התקין/אינו תקין של האדם?
  3. מדוע נשים בהריון סובלות מצרבות????
  4. האם יש קשר בין צרבת למזון שאוכלים?
  5. אם יש תרופה לצרבת?
  6. האם השתייה משפיעה על העור?
מדוע יש לבלדות ולרומנסות גרסאות רבות כל כך? 
  1. מי היו הטרובדורים?
  2. מה היו מאפייני התקשורת בימי הביניים?
  3. מי הם הגלובילטרינים?
  4. מהם פערי מידע וכיצד הם משפיעים על הגרסאות השונות?
  5. מדוע לא הועלו הבלדות על הכתב עד המאה ה18?
  6. ולמה הדבר גרם?
  7. מהו תפקיד התככים, המתח והמורבידיות בבלדות?
איך עיוורים מסתדרים בסביבה?
  1. כיצד עיוורים נעזרים בכלב נחייה?
  2. מהו כתב ברייל?
  3. אילו כלבים נקראים כלבי נחייה?
  4. איך מאלפים כלבים לתפקיד זה?
  5. איפה אפשר להשיג כלב נחייה?
  6. כיצד מתפתחים החושים האחרים על חשבון החוש הפגוע?
  7. כיצד נוצר עיוורון?
 למה לזברה פסים על הגוף?
  1.  האם הזברה לבנה עם פסים שחורים או שחורה עם פסים לבנים?
  2. לאיזו משפחה שייכת הזברה?
  3. האם יש לזה קשר לצבעי הסוואה?
  4. האם לזברה יש טורפים. מיהם?

2. הקבוצות מתקדמות בחיפוש מידע, בלמידה שיתופית, בשיח ודיון . כדי לסייע לתלמידים ולמקד אותם ניתן לחלק להם דף מכוון.

על התלמידים לאסוף מידע, לתעד אותה ובמקביל להכין סיכום משותף על פוסטר מרכזי , או במצגת או בכל דרך אחרת שיהיה להם קל להציג את מסקנותיהם לכיתה בשלב הסקירה.

3.  התנהלות התלמידים בזמן החקירה הינה חופשית.

sole2b

4. מהו התפקיד של המורה בתהליך?

כל שיעור SOLE שונה, אך במהלך החקירה על המורה להיות "בלתי נראית" ככל האפשר.

היא יכולה להשתמש בזמן הזה בהתבוננות בהתנהגות של הילדים ולהבין כיצד הם מתקשרים אחד עם השני. היא יכולה לרשום לעצמה הערות כדי לבצע מעקב אחר התקדמות הילדים בהמשך, או כדי לנהל שיח איתם בשלב הסקירה והרפקלציה  .

זה לא יוצא דופן להיתקל בכמה אתגרים במהלך השיעור: זה יכול לנוע מילד אחד שלא נכלל בשיח הקבוצה עד למצב שקבוצה שלמה אינה עובדת על המשימה. ברוב המצבים האלה המורה צריכה לעודד ולהזכיר לילדים את כללי היסוד (כמו למשל שהם יכולים לשנות קבוצות אם לא נוח להם). (בפוסט הבא אכתוב קצת על התמודדות עם בעיות משמעת במהלך שיעור SOLE.)

ככל שהמורה תרגיש יותר בנוח בלאפשר לילדים להפעיל את השיעור, כך יהיה לה קל יותר להישאר בלתי נראית, ולתת ללמידה לקרות.

לפניכם מספר תמונות הממחישות את שלב החקירה בשיעור SOLE, רוב התמונות הינם של תלמידי בית ספר רמות וייצמן ביבנה שלומדים ומיישמים השנה את דגם הלמידה הנ"ל.

מצגת זאת דורשת JavaScript.

בפוסט הבא אעסוק בשלב השלישי של שיעור SOLE – הסקירה, והתמודדות עם תקלות ובעיות במהלך השיעור.

המשך הצלחה!

מחשבה אחת על “מה קורה בשלב החקירה על פי דגם SOLE – פוסט 2 מתוך 3

אשמח לתגובה!

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s