בפוסט הקודם כתבתי על השלב הראשון של שיעור SOLE – איך לשאול את השאלה הגדולה? – או במילים אחרות, שאלת SOLE זה לא שאלת PBL.
בשלב הראשון המורה במרכז ומניעה את תהליך הלמידה על ידי שאלה גדולה. ובשלב הבא, השלב שבו נעסוק כעת, הילדים יושבים בקבוצות וחוקרים.
שימו לב לאיור הבא שמתאר את השלבים בשיעור SOLE, שכל שלב מתאפיין במבנה כיתה שונה.
מה קורה בשלב החקירה? איך נהפוך את השלב הזה למשמעותי?
מבנה מרחב העבודה בשלב החקירה:
1. הפעילות מתקיימת במרחב רחב עם שולחנות עגולים ואזורים נוחים לשבת בקבוצות על הרצפה.
2. מוודאים שמוצב בקדמת המרחב לוח מחיק שעליו ירשמו הילדים שאלות משנה.
3. הילדים מתחלקים לקבוצות של 4
4. כל קבוצה מקבלת מחשב אחד המחובר לאינטרנט – ולא יותר (כדי לעורר שיח בין הילדים, שיתוף פעולה ועבודת צוות )
5. כל קבוצה מקבלת דף בריסטול גדול, טושים ופתקים עם מדבקות (כדי שחברי הקבוצה יוכלו להוסיף הערות ומסקנות על הדף המרכזי)
5. לכל ילד כלי כתיבה ודף מכוון/מחברת כדי לתעד את התהליך ולבצע רפלקציה.
התנהלות השיעור:
1. בשלב הראשון בוחנים הילדים את שאלת המורה ומוודאים שהבינו אותה. הם משוחחים ביניהם ומעלים שאלות משנה. את שאלות המשנה הם רושמים על הלוח בקדמת הכיתה לטובת הכיתה כולה. שלב זה מעשיר ומרחיב את אופקיו של כלל הכיתה ופותח בפניהם כיווני מחשבה וחיפוש.
הנה דוגמה של שאלות גדולות ושאלות המשנה שעלו מהם על ידי הלומדים: (במקרה הנ"ל קבוצת הלומדים היו מורים מבית ספר שמעוני בגבעתיים!)
מדוע יש צרבת? |
|
מדוע יש לבלדות ולרומנסות גרסאות רבות כל כך? |
|
איך עיוורים מסתדרים בסביבה? |
|
למה לזברה פסים על הגוף? |
|
2. הקבוצות מתקדמות בחיפוש מידע, בלמידה שיתופית, בשיח ודיון . כדי לסייע לתלמידים ולמקד אותם ניתן לחלק להם דף מכוון.
על התלמידים לאסוף מידע, לתעד אותה ובמקביל להכין סיכום משותף על פוסטר מרכזי , או במצגת או בכל דרך אחרת שיהיה להם קל להציג את מסקנותיהם לכיתה בשלב הסקירה.
3. התנהלות התלמידים בזמן החקירה הינה חופשית.
4. מהו התפקיד של המורה בתהליך?
כל שיעור SOLE שונה, אך במהלך החקירה על המורה להיות "בלתי נראית" ככל האפשר.
היא יכולה להשתמש בזמן הזה בהתבוננות בהתנהגות של הילדים ולהבין כיצד הם מתקשרים אחד עם השני. היא יכולה לרשום לעצמה הערות כדי לבצע מעקב אחר התקדמות הילדים בהמשך, או כדי לנהל שיח איתם בשלב הסקירה והרפקלציה .
זה לא יוצא דופן להיתקל בכמה אתגרים במהלך השיעור: זה יכול לנוע מילד אחד שלא נכלל בשיח הקבוצה עד למצב שקבוצה שלמה אינה עובדת על המשימה. ברוב המצבים האלה המורה צריכה לעודד ולהזכיר לילדים את כללי היסוד (כמו למשל שהם יכולים לשנות קבוצות אם לא נוח להם). (בפוסט הבא אכתוב קצת על התמודדות עם בעיות משמעת במהלך שיעור SOLE.)
ככל שהמורה תרגיש יותר בנוח בלאפשר לילדים להפעיל את השיעור, כך יהיה לה קל יותר להישאר בלתי נראית, ולתת ללמידה לקרות.
לפניכם מספר תמונות הממחישות את שלב החקירה בשיעור SOLE, רוב התמונות הינם של תלמידי בית ספר רמות וייצמן ביבנה שלומדים ומיישמים השנה את דגם הלמידה הנ"ל.
בפוסט הבא אעסוק בשלב השלישי של שיעור SOLE – הסקירה, והתמודדות עם תקלות ובעיות במהלך השיעור.
המשך הצלחה!
סקירה יעילה ומלמדת. תודה. יובל ארביטמן
אהבתיאהבתי