"אני מורה בתיכון! מאיפה יש לי זמן ל-Moodle?!"

…או במילים אחרות: מה Moodle יכול לתת לך, המורה בתיכון?

לפני כמה חודשים הייתה לי התנסות מביכה ביותר.  ולפני שאפרט אתן קצת רקע.

מזה כבר כמה שנים אני עוסקת בהטמעה והדרכה של מערכת ההוראה והלמידה Moodle. עם הזמן למדתי מהי הדרך הנכונה לחשוף את הכלי בפני קהלים חדשים, איך להעביר סדנאות והשתלמויות יעילות וישימות והיום אני תופסת מעצמי די מומחית בתחום, עד כדי כך, שכבר שמעו אותי משתחצנת באוזני מכרי שגם אם יעירו אותי באמצע הלילה ויגידו לי להעביר הדרכה או חשיפה אצליח לעשות זאת בהצלחה.

בהדרכות שלי אני מדברת על היעילות של המערכת, על האפשרויות שהיא מעניקה למורה בבניה של תהליכי הוראה ולמידה שיתופיים. על הכלים המיוחדים שעומדים לרשות המורים והתלמידים ועוד.

העברתי הדרכות רבות, בבתי ספר, במרכזי פסג"ה ובמכללות, ובכל מקום אני מציגה את יעילות המערכת לצרכיו של הקהל שמולו אני עומדת.

 אז ממה כל כך הובכתי?

הוזמנתי לפני כמה חודשים לבית ספר תיכון באזור המרכז. פתחתי שם וסיפרתי שבעצם זהו  הפעם הראשונה שאני מציגה מול צוות מורים מהתיכון. עד כה עבדתי רבות עם מורים מהיסודי ומחטיבות הביניים אך אין לי ספק שיהיה לנו כתמיד השתלמות מוצלחת.

התחלתי והצגתי את מצגת ה"לגו" (תודה לאורית קדוש על התרגום מאנגלית) שבו אני מתארת את מערכת ה-Moodle, את הפילוסופיה שמאחורי המערכת, המבנה, והיתרונות הפדגוגיות היוצאות דופן. המשכתי עם דוגמאות מבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים שניהלו באמצעות המערכת תהליכי הוראה ולמידה מרשימים ומרגשים.

בשלב הזה כבר הורגלתי לראות ניצוצות בעיניהם של הקהל ואני מביטה לעברם ומרגישה שמשהו לא מסתדר לי. אני מסתכלת שוב ושוב ואני מבינה שיושב מולי קהל שהוא לגמרי, אבל לגמרי לא משוכנע.

ניסיתי בדרכים שונות להציל את המפגש אבל האמת היא שהלכתי הביתה מאוכזבת ומדוכדכת ומוכנה לשקול מחדש את האמונה שהיתה לי בכישורי ההדרכה שלי בתחום.

התמזל מזלי ומספר ימים לאחר מכן הוזמנתי להעביר השתלמות מדריכים למורים מובילים מטעם חברת "משוב" שהחליטו שכחלק ממערכת ניהול הפדגוגי שהיא מספקת לבתי ספר ברחבי הארץ היא תעניק לכל מורה בכל תחום גם סביבת Moodle.

במהלך המפגש סיפרתי על החוויה שהייתה לי עם התיכון, ובעזרת המשוב שלהם הבנתי את פשר התגובה הצוננת שקיבלתי. הבנתי שבתיכון אין למורים זמן לנהל תהליכי למידה שיתופיים, להתכתב עם תלמידיהם בבלוג ולנהל איתם פעילויות ארוכות טווח בויקי, מדהימות ככל שיהיו. בתיכון השעון מתקתק לקראת הבגרות. כשהופעתי מול המורים בתיכון הייתי צריכה להבין את הצרכים הייחודיים שלהם ולדבר איתם בשפה שלהם. בית ספר תיכון זה לא בית ספר יסודי.

הבנתי.. והיום אני יודעת לגשת בצורה נכונה גם למורי התיכון ולהסביר להם למה כדאי גם להם לאמץ את ה-Moodle כמערכת ניהול הוראה ולמידה.

אז למה אתם שואלים? בואו אמנה לכם כמה סיבות משכנעות מאד:

1. לאירגון חומרי הלימוד

המורה יכול להעלות את כל החומרים אליהם זקוקים תלמידיו: דפי הנחיה, קישורים ועוד, הכל בצורה מאורגנת, נוחה ונגישה.

2. לניהול ומעקב אחר מטלות

המערכת מאפשרת מקום מאורגן עבור התלמיד להגשת  מטלות, וממשק נוח עבור המורה לבדיקה, למעקב אחר קצב ההגשה, לרישום הערות ולמתן ציון.

3. כאמצעי להכנת מבחני מיפוי בהיקף נרחב

המערכת מאפשרת יצירה של מבחנים אשר יועברו לקבוצה קטנה או לשכבה שלמה. היא בודקת את המבחן, מציגה ציון סופי והתפלגות הציונים. מבחנים אלו יכולים להיות מבחני מיפוי, הכנה למיצ"בים ועוד,

4. להנחיה וליווי של עבודות גמר/פרויקטים

כיום בתיכונים ישנם עבודות רבות שהתלמידים נדרשים לבצע. עבודות אלו כוללת עבודות חקר, מטלות ביצוע באזרחות, עבודות גמר ופרויקטים שונים ומגוונים. ניתן להיעזר ב-Moodle למטרות רבות בתחום זה: לעקוב אחרי התפתחות הכתיבה של התלמיד , להתערב ולסייע לו במהלך כתיבה העבודה, לעקוב אחר התרומה של כל חבר הקבוצה ועוד.

5. כאמצעי הוראה מרחוק

ניתן ליצור מפגש הוראה מקוון סינכרוני למשל כתגבור לקראת בגרות, או במקרים שתלמיד לא יכל להגיע לבית הספר מכל סיבה שהוא. כל משתמש יכול לבחור האם להציג עצמו בווידאו והמורה יכול להעביר רשות דיבור לתלמיד.

 אני מזמינה אתכם לצפות במצגת שהכין יהודה דוולצקי – אחד מקבוצת המדריכים האיכותיים של חברת "משוב".

ככה מציגים את המערכת לתיכון!

<span dir=rtl>8תגובות ל‘"אני מורה בתיכון! מאיפה יש לי זמן ל-Moodle?!"’</span>

  1. רותי היקרה, הוכחת פעם נוספת שאת גדולה!
    מכל רע את מוציאה רק טוב ותמיד לומדת ומתקדמת.
    תמשיכי כך!
    מיכל.

    אהבתי

  2. אינני מטיל ספק בכך שאת מדריכה מעולה (אני אפילו יכול להעיד מנסיון אישי). כמו-כן, אני שמח לראות שאת מצליחה למצוא את הדרך אל כל אחד מהמשתלמים שלך, שאת נותנת מענה לצרכיהם, ושאת כנראה גם מעוררת את הרצון להמשיך להשתמש ב-Moodle. אבל ….
    למרבה הצער, כל השימושים שאת מונה על מנת לשכנע את מורי התיכון שייכים לאותם 90% של שימושי ה-Moodle הסתמיים המוכרים לנו מהרצאתו המפורסמת של מרטין דוגיאמאס לפני כמעט שנה (צילום מוכר נמצא כאן). במילים אחרות, ההצלחה שלך (נכון לעכשיו, לפחות) מסתכמת במתן כלים למורים על מנת שהם יוכלו להמשיך לנהל את כיתותיהם כמו היום, אבל ביתר יעילות. אפשר להגיד שלא לילד הזה פילל מרטין, ומהיכרותי איתך, גם את לא פיללת לו.
    אמנם בעקבות ההשתלמות שלך ה-Moodle כנראה הצליח לחדור עוד טיפה לתוך המערכת, אבל המנצחת האמיתית היא המערכת שמצליחה לשמור על הקיים, ולמנוע כל נסיון ליצור חוויה לימודית משמעותית שעשויה היתה להתפתח בעקבות השימושים האחרים של ה-Moodle, שימושים שידוע לי היטב שבעיניך הם החשובים באמת.

    אהבתי

    1. ג'יי!
      כבוד גדול לארח אותך כאן.
      אכן לעיתים אנו זוכים לראות תהליכי למידה נפלאים שמתנהלים בבתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. אני אישית זכיתי ללוות ולראות תהליכים מעניינים גם באגף לחינוך מבוגרים (באולפנים), גם באגף למחוננים ואפילו לעיתים על ידי מרצים במכללות השונות. תהליכים אלה מתנהלים בין השאר גם בעזרת הפלטפורמה של המוודל.
      בתיכון גיליתי עולם אחר ועל כך סיפרתי בפוסט. למידה ממוקדת מאד לעבר הבגרויות ולכן הם לא פנויים להתנסויות למידה כמו אלה שאנו לעיתים מגלים ביסודי. כשהבנתי את זה, באתי והצגתי מערכת שתסייע ותייעל את עבודתם כפי שהיא מתבצעת היום, מערכת שהיא דיגיטלית ורלוונטית לתלמידים ואני מאמינה שבסופו של דבר תרחיב את חוויית הלמידה של הלומדים וודאי יהיו מורים מסוימים (10%?) שבעזרת המערכת יקיימו התנסויות משמעותיות ומעשירות.
      מה שברור הוא שהשינוי צריכה להגיע מלמעלה. אם תתקיים על ידי משרד החינוך הערכה חלופית של יכולות עבודה שיתופיות, חקר, מיפוי וניתוח, יצירתיות ועוד, המורים יביעו עניין וישתפו פעולה עם כלים שישביחו ויעודדו תהליכים כאלה.
      הלא כן?

      אהבתי

  3. כמי שמלמדת בתיכון, ומשתמשת "כבדה" במודל, אני חייבת לציין שלמי ששולט במערכת, זה קלי קלות מארגן, חוסך זמן ופותח אפשרויות: אז מה אני עושה עם כיתת הכימיה שלי? הסיכויי לכיתת מחשב פנויה במקביל לשעות שלנו לא גבוה, כך שהרב הן מטלות בית.
    אגרון מונחים שצומח אט אט עם החומר (מטלה שיתופית)
    בחנים מגוונים על כל פרק (גם תרגול לתלמידים וגם כלי הערכה) ובוחן ראשוני בתחילת השנה כדי שאוכל ליישר קו ולראות את הרמות השונות של תלמידים שהגיעו מכיתות י' ליא'.
    הגשת מטלות (מעט מאוד)
    בסיסי נתונים – למטלות בודדות ונקודתיות – יצירת טבלה משותפת.
    כמובן, קישורים ליישומונים וריכוז החומר שהועבר בכיתה (סילבוס, מצגות ודפי עבודה)
    שימוש בפורום חדשות לשליחת הודעות לתלמידים.
    ואולי הכלי החשוב ביותר הוא פורום לשאלות ותשובות. הפורום פעיל בעיקר לפני מבחנים, אבל, הם עונים גם זה לזה ולא תמיד ממתינים לתגובה שלי (למרות שאני עונה די מהר)
    חשוב לציין שהציונים על המטלות עוברים ישירות למשו"ב וזה כלי אדיר, במקום להתעסק עם קבצי אקסל.

    אהבתי

  4. גב' סלומון, כל הכבוד על הנחישות שלך להתמודד עם קשיים, לחפש פתרונות, להמשיך ולשפר את יכולות ההדרכה שלך. האמת שזה מזכיר לי תסריט דומה שעברתי. במסגרת עבודתי כרכזת הערכה בבית ספרי, העברתי לצוותי המקצוע השונים (לכל צוות בנפרד) סדנה בנושא "הפקת תועלת מהערכת הישגי תלמידים" המדגישה את חשיבות ההערכה לשם למידה, ומציעה כלים לבצעה במסגרת דרכי ההערכה שאותם מורים רגילים להשתמש. תגובת הצוות הראשון הייתה "מה את רצינית? הרי אין זמן לתהליך הזה מול טונות החומר שצריך להספיק לפני תחילת מבחני הבגרות…". הייתי על סף ייאוש אך החלטי שאני ממשיכה עם צוות אחר. והפעם התכוננתי אחרת, לקחתי מהמורים חומרים אמתיים הקשורים לדרכי הערכה שהם משתמשים בפועל, והכנתי הדגמות לתהליכים שאני מכוונת אליהם. הם שיתפו פעולה ואפילו התחילו להציע עוד אפשרויות לשיפור התהליך.
    נכון שמשרד החינוך התחיל השנה להכניס חלופות הערכה חדשות בבתי ספר יסודיים, אך נראה לי ששינוי זה ייקח הרבה זמן עד שהוא יגיע לתיכון, אם בכלל. לכן עדיף לנסות להתחיל את השינוי מלמטה, מהמורים. כמורה העובדת בתיכון, אני חושבת שמערכת Moodle יכולה לתרום לתהליך הוראה-למידה-הערכה באופן משמעותי במיוחד בתיכון, ובמיוחד ששם אין זמן.
    לפי דעתי כדי להטמיע את המערכת בתיכונים, מומלץ לאתר מורים שיש להם מוכנות ומוטיבציה לשלב טכנולוגיה בעבודה שלהם, ולהתחיל בהם. להתאים את ההדרכה לשימוש במערכת לצרכים שלהם, תוך הדגמת תהליכים אמתיים ב- Moodle, לא רק דרך מצגת. בנוסף, בשלב הראשון של השימוש במערכת מורים יכולים להיתקל בקשיים, לכן הם צריכים ליווי בצעדים הראשונים שלהם. שלב זה יכול להשפיע על החלטתם להמשיך או להפסיק את השימוש במערכת.
    סיפור הצלחה עם מורה אחד יכול לעודד אחרים. אז גם למורי תיכון יהיה את הזמן לעבוד עם Moodle.

    אהבתי

כתוב תגובה למיכל ניסן לבטל

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.