למידה פורצת גבולות דרך מוודל

פעם שמעתי את המרצה שלי, שרה שרירה מדברת על המושג " affordances  של הטכנולוגיה". לא בטוח שהבנתי בדיוק את כוונתה אך הפרשנות שלי למושג היתה שמאפיינים טכנולוגיים עלולים לזמן לנו אפשרויות ולכוון אותנו לעשייה או לחווייה שלא חשבנו עליה קודם.  בקו הזה אני רוצה לספר לכם על כמה התפתחויות ב-Moodle שאכן מזמנים לנו אופקים ללמידה פורצת גבולות, שלא בטוח שהיינו חושבים להתנסות בהם אלמלא המערכת לא היתה מציע לנו את אפשרויות הללו.

moodle power

( ו- goes without saying שזה לא קורה סתם כך, בתוך ואקום- שפתאום פלטפורמת ה- Moodle מציעה אפשרויות פורצות דרך. מאחורי המערכת הזו הרי נמצאים אלפי מפתחים שעובדים בצמידות עם אנשי חינוך בעולם ומעצבים מאפיינים שמטרתם להשביח את הלמידה המקוונת.)

1.      שיח ודיון בין לומדים במספר קורסים

4
הרכיב "פורום NG " מאפשר להגדיר אותו כפורום הניתן לשיתוף בין קורסים שונים. אפשרות זו פותחת בפנינו הזדמנויות של שיח ושיתוף אינטרדיסציפלינרי שלא חלמנו עליהם קודם.

רעיונות ליישום:

-במכללה; פורום בין סטודנטים הלומדים תחומי דעת שונים כדי שאלו יעשירו את אלו בידע שלהם, פורום בין סטודנטים לתואר שני, בשנת הסטאג' או  לתואר ראשון לצרכי ייעוץ ולמידה זה מזה.

-בהשתלמויות מורים; פורום בין הלומדים הוראה מקוונת לבין השתלמויות בתחומי הדעת כדי שלומדי הטכנולוגיה יוכלו לחנוך את לומדי תחומי הדעת  בפיתוח סביבות למידה מקוונת שהנם רלוונטיים הרי בכל תחומי הדעת..

-בבית ספר; למידה משותפת של כיתות הלומדים נושא דומה, חניכה, ועוד ועוד

בקיצור, האפשרות קיימת – ועם האפשרות אתם תעלו צרכים ורעיונות פורצי דרך!

למדריך כתוב איך ליצור פורום שיתופי היכנסו לאתר "לגעת במוודל" (בתוך יומיים המדריך יהיה שם)

2.  לומדים פעילים המנהלים בעצמם את תוכן וקצב הלמידה

tassinari-fig-1

בפגישה שקיימתי לפני שבוע עם רכזת התקשוב הארצית במרכזי פסג"ה סיגלית ורדי, אסתי דורון ועדנה טוויל הן העלו רצון לנהל השתלמויות אחרות לגמרי בפיתוח המקצועי. די עם כיתה של 30 לומדים ומרצה שמכתיבה את תוכן וקצב הלמידה. אלא לומדים היכולים להביא להשתלמות מאמר, התנסות בכיתה, דגם של שיעור לצרכי הערכה וניתוח. הם ביקשו סטודנטים פעילים, יוצרים – לא פאסיבים ההולכים בתלם אחר המרצה.

האמת שנגנבתי! ואחרי חשיבה הצעתי להם שני כלים – ואני מזהירה – לא לנסות את זה בבית אלא עם ליווי והדרכה – כי לא הטכנולוגיה כאן פורצת דרך אלא המהות, הפדגוגיה.

א.      הכלי רשימת הסימון מאפשר ללומד להגדיר לעצמו תוכנית למידה עצמית. איזה מאמרים הוא מתכוון לקרוא, איזו התנסות חינוכית הוא רוצה להביא למליאה, על מה הוא רוצה לנהל שיח שיתופי עם הקבוצה ואל איזה לוח זמנים הוא מתחייב. הוא מגדיר את תוכנית הלימודים שלו ועוקב ומסמן את התקדמותו לאורך הציר שיצר.

ב.      בניית הרשאה (role) מסוג "לומד פורץ דרך" אשר לוקח את ההרשאות המסורתיות של סטודנט ומוסיף לו הרשאת יצירה בקורס, יצירה של פורום, בלוג, אלבום תמונות, מילון מונחים, ויקי ועוד. בצורה זו הלומד עצמו מגדיר את תוכן הלמידה ואף את אופן הצגתה ודרך האינטראקציה עם שאר הלומדים.

אני נתתי אומנם את הפתרון הטכנולוגי, אך כעת נותר לסיגלית, אסתי ועדנה לבנות  את הפדגוגיה של הרעיון , דרכי ההערכה ואת אופן למידת העמיתים. אני סומכת עליהםן – אבל מה שמגניב- זה שזה אפשרי!

3. כתיבת הנראטיב של הלמידה

6

זה אולי לא פורץ דרך אבל בהחלט התפתחות חשובה אשר תקל על הלומדים בקורסים שפותחו ב-Moodle

אנחנו מכירים את הקורסים עם רשימת הפעילויות המשאבים הארוכה, רכיב תחת רכיב תחת רכיב שלא ברור ללומד מה בדיוק קורה ביחידות השונות מעבר לכך.

אפשרות חדשה שניתנה למרצים היא להגדיר מסננים בקורסים שלהם. מסנן אחד מפעיל קישוריות אוטומטית בכתוב בתיאור של כל יחידה לרכיבים השונים בתוך היחידה.

בצורה זו יש אפשרות למרצה לכתוב נראטיב ליחידה אשר יקל על הבנת הלמידה והדרישות ביחידה.

ראו דוגמה להמחשה.

1

זהו! לכו לפרוץ גבולות! 🙂

ואם יש לכם בקשות או רעיונות פדגוגיים חדשניים או פורצי דרך שלחו אותם אלי.. אשמח לסייע למצוא פתרון !

<span dir=rtl>5תגובות ל‘למידה פורצת גבולות דרך מוודל’</span>

  1. שלום רותי,
    מרתק ומעשיר – כרגיל! אין ספק שפה ממש אפשר לראות ביטוי לפדגוגיה חדשה בהתהוות. יהיה מעניין מאוד לעקוב ולראות איך זה מתקבל אצל לומדים ומלמדים!

    אהבתי

  2. רותי תודה רבה, כל מה שמוציא אל מחוץ למוודל הוא מבורך. אני בעיקר אוהבת את האפשרות להשיג קוהרנטיות בתכנית שלמה של לימודים על ידי קיום קשר בין הקורסים.
    בנוסף תודה על האפשרות של מסננים – אחפש כיצד – הם יהיו מתאימים במיוחד לתצורת קורס של טבלה עם תמונות. היא מאד נוחה בקורס עמוס והמסננים יעזרו לארגן את עומס הפריטים.

    אהבתי

  3. לדעת "פורום NG" מאפשר שיח בין הדרכה פדגוגית והנחיית סטאז' לבין קורסים תיאורטיים. אני מקווה לנסות ולהצליח בזה

    אהבתי

אשמח לתגובה!

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.